/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kaution
Fra : jlbendtsen
Vist : 1384 gange
200 point
Dato : 10-08-04 12:07

Hej

jeg var så uheldig for ca to år siden at købe hus sammen med min eks. kæreste som at jeg har et barn sammen med.
da at jeg næsten samtidigt med indflytningen fandt ud af at hun havde været mig utro gik vi fra hinanden og fik heldigvis solgt huset med det samme igen.
Men da at vi mistede lidt på handlen endte vi begge med en gæld hvor at vi var nødt til at kautionerer for hinanden. men hun er selvfølgeligt "stukket af" fra sin andel så nu hænger jeg på den.
Så jeg skal både betale børnepenge og hendes del af lånet.
Jeg føler at det er uretfærdigt.
Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 12:21

Selvfølgelig er det uretfærdigt, men det er desværre sådan noget man risikerer ved at kautionere for nogen.
Og du kan næsten ikke gøre andet end betale, medmindre du vil hele møllen igennem med RKI, fogedret o.s.v.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 210 point
Dato : 10-08-04 12:22

jeg benyttede engang noget der hedder advokatvagten (gratis vejledning).
Måske kunne du havde glæde af noget lignende.
nu kender jeg kun den i min egen kommune - så prøv evt. at undersøge det i din egen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-04 12:28

Det er det også!

Ingen skilsmisser er "retfærdige". I særdeleshed ikke når den ene af parterne ikke tager sin del af "ulykkerne".

Henvend dig til en advokat, og hør ham om muligheden for at få ex'en til at vedgå sig gælden. Muligvis kan du undlade at betale din del, som ex'en så har kautioneret for, og banken vil søge at inddrive dem hos hende. Hvis hun ikke kan (vil), hænger du efterfølgende på hele læsset.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-08-04 13:15

Sådan som jeg forstår din situation, hæfter i solidarisk for den fældes gæld. Kreditorerne kan derfor uden problem kræve hele beløbet hos dig, og kun meget venlige kreditorer vil begrænse din hæftelse til 50%.

Hvis du ender med at betale hele gælden, har du regresret overfor din ex, hviliket betyder, at du kan kræve, at hun betaler sin del af gælden til dig. Det er selvfølgelig ikke den helt store hjælp, hvis hun er "forsvundet", men det er desværre kautionens mekanisme.

Hvis du ikke betaler, vil du bare blive stævnet, og blive slæbt gennem byret og fogedret, med betydelige omkostninger til følge. Så rådet er nok at betale, og så overveje om det kan betale sig at inddrive din ex's del hos hende. Det er en god idé at tale med en advokat, der kan fortælle dig om en sådan sag kan betale sig.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 10-08-04 19:18

Forbistret situation, for du kan sagtens blive tvunget til at betale det hele - men det gælder jo kun hvis du har penge og hun slet ingen har. Hvis hun selv ejer noget bliver hun nødt til at betale sin del.
Men tilslutter mig alle ovenstående indlæg - snak med advokatvagten eller få din egen advokat.
Held og lykke - hilsen Ripley

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 10-08-04 22:09

Ak, vi sidder i samme situation her bare med min mands ex. kone!! LIVET er surt noglegange

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 10-08-04 22:32

Tilslutter mig - sidder selv i situationen - dobbelt! Skilsmisser bliver man altså ikke rige af
Derfor er det jo vigtigt om ex'en har nogen penge selv!

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 11-08-04 09:13

Her sidder vi med ejendom som vi købte sammen i 2003, og jan. 2004 meldte ex. sig insolvent. REND mig.
Så nu er der lys i min mands del af ejendommen, hvilket gør vi ikke kan lave omlægning af lån osv. Vi kan ikke engang låne i kreditforeningen før den lysning er væk. Gælden lyder på 193.000, og min mand har betalt 180.000 af samme gæld og vi betaler endda 1000 kr. mdr. på hendes del nu. Men vi er gået igang med at arbejde på en løsning sammen med vores bank, og vil prøve at få lukket sagen imod en saldo kvitt. Herefter siger advokaten vi kan lave et cirvilt søgsmål, men som han sagde man kan jo godt dømme folk til at betale MEN betaler de!!! Hans råd var betalt et engangsbeløb og kom videre med jeres liv .....i får aldrig hende til at betale. *S* ØV

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 11-08-04 09:18

Jeg har været inde på familieadvokaten.dk og læse lidt på det. der findes åbenbart to former for kaution simpel og selvskyldner kaution. ved simpel kaution skal låner erklæres insolvent før at kautionisten skal overtage men ved selvskyldner som det selvfølgeligt drejer sig om går de direkte til kautionisten.
Hun er som sådan ikke foesvundet i den forstand hun undlader bare at tage telefonen og svarer ikke på bankens breve. da at hun jo nok tænker "hvad så det er hans problem nu"
Jeg mistænker hende også for social bedrageri da at jeg endelig ikke måtte vide at hun boede hos hendes nye kæreste....
Jeg er meget bitter da at jeg som sagt føler mig taget godt ved næsen både af hende og banken da at de ikke informerede mig om de to former for kaution. Jeg gik da ud fra at hun i første omgang ville blive slæbt i retten før at det gik videre til mig.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-08-04 21:19

Ikke at jeg lige kan drage en 100% sammenligning til din situation, har jeg et råd til dig.

Jeg har selv et par gange siddet lidt i en dum klemme lign din situation, hver eneste gang har jeg ringet til min advokat. Min advokat har ikke forlangt noget for at forklare mig sagerne og give mig gode råd.

Selvfølgelig tager hun sig betalt når der skal laves et reelt arbejde så som at skrive/sende breve. Men prisen for at få min advokat til at give et råd, samt starte en sag op og sende de indledende breve, og fortælle mig hvad jeg selv kan gøre (for at spare nogle kroner) koster ca. 500,- kr.

Det viker på mig som om at dit hoved er skruet rimeligt på, hvilket betyder at du sagtens selv kan skrive alle de breve, på den rigtige måde, som du skal for at få din ex i saksen, så hun er tvunget til at betale tilbage.

Så rådet er:...... Ring til din advokat og få han/hun til at hjælpe dig igang.

For selvfølgelig kan hun ikke smutte fra hendes gæld. At du kautionerer er fint nok, men det kun hvis hun ikke KAN betale ikke hvis hun ikke VIL betale.

Har hun ingen penge hænger du sikkert på den, men har hun hus og bil, job eller lign, kommer hun til at betale.
Men betaler du hendes andel, er bamken da ligeglad de får deres penge hver måned, om 5 år eller mere når du er færdig med at betale gælden griner din ex bare og du er helt flad.

Så se og kom ud af start hullet og ring til din advokat.

Held og lykke, lad os vide hvad din advokat havde af besked til dig.

P.S. spørg evt. hvad advokaten skal have for en sådan sag ca.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-08-04 21:40

jlbendtsen - beklager at jeg misforstod din situation og troede, du egentlig mente at I hæftede solidarisk. Tingene ændrer sig ikke så voldsomt. Du har stadig regres mod din ex. Hvis du rejser et regreskrav mod hende, skal fogedretten nok få hende i tale, hvis de ved hvor hun bor. Om ikke andet anholder politiet hende en stille morgen.

Invisible - Når der er tale om selvskyldnerkaution, kan kreditor kræve pengene hos kautionisten, lige så snart debitor har misligholdt sine forpligtelser - det skal altså være et aktuelt, uopfyldt krav mod debitor. Undlader ex'en bare at betale, kan banken således gå efter jlbendtsen (hvis de ønsker det), også selvom hun har penge nok.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-08-04 22:01

Vi er helt enige RyeJe... derfor mener jeg netop at det er vigtigt at der kommer en advokat på banen, som kan rydde op i det, og stille nogle krav til hans ex.
Jeg mener jo bare at Jbend..... kan stille et juridsk krav til hans ex men det skal være igennem en advokat så man ikke træder ved siden og måske skader sin egen sag, ved f.eks at skrive trussels breve eller lign.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-08-04 22:03

Men OK, snakker vi om 20.000 vil jeg nok bare råbe en masse grimme ord ud af vinduet, og bide den i mig. Eller jagte exen ned bare for sjov skyld.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 13-08-04 07:13

Min lærestes ex sendte et brev til deres fælles kreditorer om, at hun pt ingen penge havde og derfor ikke var i stand til at bidrage til tilbagebetaling af fælles gæld hos kreditforening og bank. Efter telefonisk samtale med en advokat skrev min kæreste så til begge at han fortsat ville betale sin part, men ikke havde råd til også at betale for hende og derfor så sig nødsaget til at stoppe betalingerne indtil gælden var delt i seperate lån. Begge de involverede parter delte faktisk gælden, så min kæreste og hans ex nu ikke hæfter for hinanden. Jeg ved ikke om han bare var heldig, men det kostede 2 frimærker og 2 telefonsamtaler, billigt for ikke at være afhængog af en andens betalingsevne eller -lyst.
- Og advokatrådgivningen var gratis, fordi det kun var en telefonisk forespørgsel.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-08-04 09:11

Jeg var hos advokatvagten igår og der er ingen vej udenom så længe at det er selvskyldnerkaution hænger jeg som kautionist på den.... MEN jeg kan så trække hende i retten og få hende dømt til at betale til mig og den dom gælder i 20år.
Så jeg skal have undersøgt om at jeg kan få fri proces det mente advokaten at der var en god chance for da at hun mente at gænsen var ca 300.000 i indkomst hvor at det var indkomsten for 2002 at det regnede ud fra og der var jeg officielt alene..
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu da at det er rart at få nogle gode råd

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-08-04 09:14

godt du kunen bruge advokatvagten

held og lykke fremover.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-08-04 09:39

Du kan læse meget mere om fri proces på www.fripoces.dk.

De økonomiske grænser er således at du højst må tjene 231000 hvis du er enlig (beregnet efter din selvangivelse for 2002). Beløbet forhøjes med 40000 for hvert barn under 18 år, der bor hos og hovedsagligt forsørges af dig.

Jeg håber alting løser sig for dig.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-08-04 09:44

Det var selvfølgelig www.friproces.dk .

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 16-08-04 09:05

Tak for svaret jomfruane.Det lykkedes mig igår at få kontakt til min eks.. Hun sagde at hun havde fået ordnet det så at det kørte som det skulle.det med advokatvagten er en god ide som at jeg uden tvivl senere vil få brug for.

Tak til alle jer andre for jeres hjælp og støtte