/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad tænker du om folk med anoreksi?
Fra : Ana17
Vist : 1837 gange
50 point
Dato : 10-08-04 10:50

Tænker du:

Tag dig dog sammen?
Bliv dog voksen?
Det er bare for at få opmærksomhed?
Stakkels pige?
Dramaqueen?
Eller måske noget helt andet?!

Knus

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 10-08-04 10:56

Få dog noget selvtillid.
Hvad skal man går for at få "dig" til at se at du slår dig selv ihjel og ikke er særlig køn, iforhold til med normalvægt.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 10-08-04 11:01

Stakkels pige?
Det er jo en sygdom

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-08-04 11:02

Gid familien/vennerne ville hjælpe personen med at søge hjælp inden kroppen tager alt for meget skade.
Forbander de ekstremt tynde modeller på catwalken/film/blade (dermed ikke sagt dem alle, det er ekstremerne jeg er imod).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-04 11:02

Se dig omkring, oplev andet end dig selv.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 10-08-04 11:03

Jeg tænker.: Hun/han har nogle kæmpe problemer som hun/han
ikke selv kan klare, og skal have noget professionel hjælp.

Selvtillid er ikke bare noget der kommer af sig selv.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-08-04 11:03

Jeg tænker :

Du har et alvorligt problem min ven. Søg lægehjælp.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-04 11:05

Nej, ikke så skarpt som du sætter det op, og alligevel lidt!

Anoreksi er en sygdom, der er behandlingskrævende.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 10-08-04 11:17

Jeg tænker...... : Du ser squda sulten ud...... !!

VH
mrhan

Kommentar
Fra : calista

Dato : 10-08-04 11:17

Jeg tænker: Hvad ligger til grund for et ønske om, at ødelægge sig selv på den måde? Er det pgr af et alt for stort psykisk pres? Ubevidst ønske, om ikke at blive voksen? Og en allerhelvedes masse andre ting!

Ana, jeg håber du er i behandling!!

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 10-08-04 11:22

Jeg er i behandling. Skal måske indlægges . Har bare i længere til tænk over hvad folk tænkte når de hørte at jeg havde anoreksi...

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-08-04 11:23

Til mrhan: Har du det selv godt med at gøre nar af folk der har det skidt i forvejen? Gir du også vagabonderne et spark når du går forbi dem?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-04 11:28

Ana17

Når jeg læser dette indlæg synes jeg det er synd for dig. Du har formentlig fået mange tilbud om behandling, som du har ignoreret. Du har spørgsmål tilbage til den 11.08.03, ikke kun om dette emne, men også om selvmordstanker og sygdommen, hvor man skærer i sig selv for at opnå smerte.

Hvis du påny for tilbudt behandling, så bør du sige JA og OVERHOLDE behandlingen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 11:29

Nu har anorexi ikke noget at gøre med at blive voksen. Der findes skam også voksne der udvikler anorexi
Jeg opfatter anorexi som en (uhensigtsmæssig) "flugt" fra andre problemer, som vedkommende ikke føler at kunne tackle eller kontrollere. Altså ikke sådan at forstå, at nogen bevidst vælger, at "nu vil jeg være anorektiker, for det kan jeg styre", men en psykisk reaktion på andre ting.
Men anorexi er der ikke nogen der selv kan styre uden professionel hjælp, så hvis du lider af det,håber jeg du allerede får hjælp, ellers er det på høje tid.
Hilsen dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 11:32

Sorry, havde ikke set at du var i behandling. Den kommentar kom mens jeg var ved at skrive min forrige.
Men det er godt at du får hjælp, og jeg håber det bedste for dig
hilsen dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-08-04 11:37

kære ana,
jeg tror, at du er på rette vej - og den er lang og drøj - da du har erkendt, at du er syg og endda har turdet fortælle det til andre.
du skal ikke bruge din sparsomme energi på at tænke på, hvad andre tror om dig.
selv bruger jeg af og til min sparsomme energi på at rase over reklamebranchens påvirkning af os alle. ingen kan vist sige sig fri.
efterhånden er det desværre sådan, at hvis vi ser en ca. 20 år gammel film med gymnaster, så er vi tilbøjelige til at tænke: sikke nogle velnærede tumlinge.
det har jo aldrig været meningen, at vi skulle ligne twiggy, men nogle har haft held i sprøjten at få os til at tro, at det var den rigtige vægt/facon.
angsten for at blive fed bliver jo også tromlet ned over hovedet på os - pas nu på - og med rette for en del af os.
men kære ana, hvis du i din omgangskreds eller familie kan finde hjælp til en bedre selvtillid, er du godt på vej.
jeg håber det bedste for dig -
...aasenissum

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-08-04 11:41

glemte at sige, at det glæder mig, at du er på vej ind i en behandling - det er påkrævet - tag imod den hjælp du overhovedet kan få.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-08-04 11:41

glemte at sige, at det glæder mig, at du er på vej ind i en behandling - det er påkrævet - tag imod den hjælp du overhovedet kan få.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-04 11:45

Ana17

Når du ser et billeder af diverse fotomodeller skal du tænke på en ting. DE SER IKKE SÅDAN UD I VIRKLIGHEDEN, der er manipuleret så meget med billederne for at få dem til at se meget tynde ud og uden rynker.
Det er modeller, der ikke eksisterer i dagligdagen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-04 11:47

Ups, der manglede lige et e i VIRKELIGHEDEN

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-08-04 11:55

Jeg tænker, at folk der får anoreksi, har så ondt indeni, og så lidt kontrol, at det eneste de kan finde kontrol over, er maden.

Jeg har selv haft anoreksi i mange mange år. Jeg ved hvilke følelser der ligger bag. Jeg ved hvor svært det er at komme ud af det. Jeg dømmer ingen for at de får anoreksi, eller andre spiseforstyrrelser.

Det er SÅ let, at kontrolere maden, når man intet andet kan kontrolere.

Men jeg ville sådan ønske, at nogen ville se det, før man kommer for langt ud. Jeg havde tabt næsten 50 kilo, før nogen tog det alvorligt. Jeg er ikke undervægtig idag, men har stadig anoreksi. Man kan ikke se det på mig længere, men tak Gud for det. Det er et mareridt, når folk kommer med kommentarer omkring det. At du kan da bare spise, du kan bare tage dig lidt sammen osv. Men det er sgu ikke bare at gøre det. Det er ikke bare at spise. Man er nød til, at have kontrol over sig selv, før man kan slippe kontrolen over maden.

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 10-08-04 13:14

Vend den rundt og spørg: - "Hvad tænker du selv" ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-08-04 14:04

ana17 -> Jeg er en 'voksen' mand. Jeg smed min madpakke væk som dreng, i stedet for at spise den. Jeg 'ville' sgu ik' være voksen ! (..hvilket jeg heller aldrig er blevet ) ..så på en eller anden måde kender jeg problemet indefra. Jeg søgte ikke lægehjælp (..hvad jeg måske sku' ha' gjort? )

..men var heldig at have gode venner

Magter man ikke selv at leve op til daglige rutiner ...som at spise

..bliver man fandenædemig nødt til at bede om hjælp ..ellers 'klarer' man den ikke

Idag har jeg ingen problemer, så længe jeg selv får lov at bestemme ; hvad jeg vil spise og hvornår !

..vi er mange der ikke tænker 'om' dig, men 'på' dig

Kærligst </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-08-04 14:25

Så en på stranden forleden dag.
Jeg føler, at det er hjerteskærende, gør mig virkelig ked af det.
Og tænker at det er en destruktiv måde, at udtrykke sig selv, sandsynligvis som et resultat af en opvækst med selvoptagede, egoistiske m.m voksne, der ikke gav nok kærlighed, lytten, nærvær, udfoldelsesmuligheder og ballast tilpasset til dine behov og med forståelse og hensyn til dine følelser. Alle kommende forældre burde have et kursus først.
Hvis nogen spurgte om mit råd: Tænk i muligheder. Giv ikke op, men prøv at acceptere hvad har været og hvad er og søg igen og igen vedholdende at give dig selv det du har brug for. Analyser dit liv, så vil du få mere ro til at leve og se nye muligheder du kunne tænke dig.
Selv om det kun er muligt at tage et lille skridt af gangen er det den den rigtige vej. Der er heller ikke nogen andre, der kan springe et eneste lille skridt over.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 10-08-04 14:49

Min første tanke er "livstruende sygdom, som sætter kroppens funktioner ud af spil." Når jeg ser en person med denne sygdom tænker jeg "puha, hvor er han/hun uhyggelig at kigge på. Gad vide hvor længe der går, inden han/hun dør".

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-08-04 14:50

Gå på opdagelse: Prøv fx. at studere maslow´s behovspyramide http://www.berg-marketing.dk/maslow.htm
Du kunne fx også studere lidt filosofi og psykologi og læse noget om andre nye eller gamle kulturer og religioner og samfund og finde ud af hvilke værdier de har/havde. Hvad er et lykkeligt liv?
Fx er der nogen lande der har en meget høj selvmordsprocent, Danmark og Japan og andre lande vor den er meget lille, hvordan kan det være? Hvordan kan det fx.være at Tibetanske kvinder er meget lykkelige og opnår en høj leve alder og ikke bliver taumatiserede af oplevelser som de fleste andre ville blive?
Hvorfor sagde Epikur (græsk filosof) at måden at blive lykkelig er ved at bo sammen med sine venner.
Hvad er fx Taoisme og hvordan er det at lave T´ai chi

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-08-04 15:38

Hmm...Anoreksi giver flere forskellige tanker hos mig, dog knap så filosofiske tanker som hos mulberry.

At det er den alvorligste sindslidelse hos yngre kvinder.

En overdreven optagethed af at være slank og manglende erkendelse af kroppens fremtoning. Målet nås ved hjælp af slankekure, overdreven motion og misbrug af afføringsmidler og vanddrivende medicin.

Ophørt menstruation - øget behåring på kroppen osv osv........

**************************************************
Undersøgelser viser, at hvis anorektikeren havde uendelige valgmuligheder er de største ønsker typisk:

At have en perfekt krop.

At ligne en feteret kvindefigur som en fotomodel, sportsstjerne, filmstjerne.

At være elsket af alle.

At have kontrol over situationen.

At undgå frygten for at blive kvinde, at menstruere, være seksuel aktiv og få børn - kort sagt (forpligtelser)

Psykiske symptomer kan være:

Udefinerbar skyldfølelse.

Usikre - kan ikke være sammen med mange mennesker på en gang.

Lav selvværdsfølelse – patienten foragter sig selv.

Vrede og aggressioner er forbudte følelser.

Følelse af tomhed.

Angst for uforudsete ting.

Seksuelle forstyrrelser med manglende seksuel aktivitet.

Det er tankevækkende at en Opinionsundersøgelse vedr. Højeste ønske - hvor mange tusinde kvinder blev spurgt om deres højeste ønske, gav resultatet: VÆGTTAB - som det bedste der kunne ske.

Alt i alt en forfærdelig sygdom, som du skal have hjælp til at bekæmpe - og det kan kun gå for langsomt..!

Good Luck!
//Creamy

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-08-04 17:09

Anorexi er en dødelig sygdom. Hvis du ikke spiser og bliver indlagt, vil du, hvis du ikke indtager tilstrækkelig føde selv, få maden tilført intravenøst, altså gennem slanger.

For ikke at forbrænde kalorier skal du være sengeliggende, må ikke rejse dig og foretage dig noget. Det kan vare op til måneder, imens vil dine muskler svinder ind.

Hvis du overlever skal du gennem en længere restitution.

Indse det nu før, at det er nødvendigt at indlægge dig.

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 11-08-04 10:18

Jeg mener ikke selv at der er noget galt.. Jeg ved bare hvad andre siger. Og er ikke ligefrem enig i det. Jeg synes ikke selv at jeg er for tynd (164,5 cm 46 kg) Det er jo ikke farligt - synes jeg i hvert fald.
Jeg skal måske indlægges. Skal til samtale om det i næste uge...

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-08-04 10:20

Ana17, men du vejer for lidt. Ingen tvivl om det. Du ser nok dig selv som fed, har jeg ikke ret ?

Hvis du har lyst, kan du skrive til mig på mariehoeneevigglad@stofanet.dk

Jeg har selv anoreksi, så kender godt de følelser man sidder med...

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 11-08-04 10:21

hmm.. kender da et par piger i den højde og med ca. den vægt.. syntes da ikke det ser slemt ud.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-08-04 10:30

Dit BMI er 17,1.
Og det er for lidt, du bør tage på.
Selvfølgeligt er der ikke taget højde for, at du måske er spinkelt bygget.
Under alle omstændigheder er det godt for din krop, hvis du vejede en anelse mere.

Skriv når du har været til samtalen i næste uge! Jeg tænker på dig!!

Knus

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 18-08-04 20:52

Ana17

du skriver at du ikk selv mener der er nået galt...
du lyver jo for dig selv.............hvis der ikk var nået galt hvorfor bliver du så ved med at råbe efter hjælp(du har jo os skrevet tidligere på året om dine problemer)
Jeg kan ikk forstå du ikk kan få mere hjælp da det ikk tyder på at den du får er god nok.
Da jeg havde anoraksi fik jeg det valg at enten begyndte jeg at spise ellers ville jeg blive tvangsfodret gennem en slange alene på et hospital(jeg er 165cm og vejede på det tidspunkt 38-39kg)
det fik mig til at vågne op og i dag er jeg normalvægtig.
Jeg ved ikk hva jeg skal sige til dig da man jo os selv skal ønske at blive rask for at kunne blive rask.....
Jeg håber det kommer til at gå dig bedre da du ikk budre sidde og tænke på din sygdom og være syg når du burde være ude sammen med vennerne,nyde sommeren,gå til fest osv..............

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-04 23:23

165 og 45 kg ? Det lyder nu ikke galt, hvis ellers du er kvinde, sund og rask Ana17

..uanset; hvad nytcam siger

..men nytcam har dog har et par gode pointer ...venner er vigtige ! ...også selvom det 'kun' skulle være net-venner !

..jeg har dog heller ikke fulgt dig så længe, jf. nytcam's kommentar om ; du før syntes du havde et problem ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 19-08-04 20:02

Molokyle

det jeg mener er at hun har skrevet før om hvor svært hun har det og at hun er ked af det.
men siden hun selv siger hun måske skal indlægges så har hun jo nok et problem...ikke sandt...?
Det jeg mener med at hun skal være sammen med vennerne skulle ikk tages så bokstaveligt
jeg mente bare at jeg håber hun har folk omkring sig der støtter(mit brev blev vist skrevet lidt for hurtigt)
men det er jo svært at sige om du er for tynd da vi jo ikk ved hvordan du ser ud ANA17...vi kan jo kun gå ud fra bmi osv.
Men jeg håber du får hjælp og støtte til at blive rask.

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 19-08-04 20:05

Men hun skriver jo os selv længere oppe...jeg citere "Har bare i længere tid tænk over hvad folk tænkte når de hørte at jeg havde anoreksi..."
så et problem må hun jo have......
os om så hun vejer 45 kg og det måske ik er så galt så kan det jo hurtigt gå ned af bakke.......tro mig...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-04 20:34

Jeg tror at Ana17 har et problem.

Det første spørgsmål på kandu var den 11.08.03 http://www.kandu.dk/dk/spg/20339 siden hen har der været følgende

http://www.kandu.dk/dk/spg/21262
http://www.kandu.dk/dk/spg/21967
http://www.kandu.dk/dk/spg/22316
http://www.kandu.dk/dk/spg/28400
http://www.kandu.dk/dk/spg/37711
http://www.kandu.dk/dk/spg/39048
http://www.kandu.dk/dk/spg/39307 dette er ikke Ana17, der har stillet spørgsmålet, men svaret

Ovennævnte spørgsmål omhandler enten anoreksi, selvmord og sygdommen "at snitte i sig selv"
Jeg tror at Ana17 har et problem og håber at hun, hvis hun bliver indlagt, vil få den rette behandling.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-04 22:19

nytcam -> ALT forladt. Det var ikke noget 'udfald' fra min side

ans -> Du ved da bare også ALT ...om hvad der 'rør' sig her omkring på Kandu.dk

..men jeg vil også lige sige til Ana17 at jeg selv har haft 'problemer' gennem tiden og er kommet igennem (...ikke over ! ) de svære perioder.

ALLE -> Man kommer langt ved at snakke om tingene og være ærlig !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-08-04 23:16

23-04-04 09:30 skriver du, at du vejer 48kg., i denne tråd den . i denne tråd, skriver du
[citat]
Jeg synes ikke selv at jeg er for tynd (164,5 cm 46 kg) Det er jo ikke farligt - synes jeg i hvert fald.[citat/]
2 kg. mindre. ups.

Nej, det syntes du ikke selv, men tro mig, du har et problem. Men, der er ikke nogen her,eller for den sags skyld
andre steder, der kan hjælpe dig, før du SELV indser at du har et problem. Sørgeligt men sandt. Jeg er heller ikke
helt sikker på, at din psykolog IKKE tager dit problem alvorligt. Men derimod, at det er dig, der ikke modtager
"signalerne", og det vil du ikke kunne se, før du accepterer at du er syg. Så jo før du kan accepterer det, jo kortere
tid vil der gå, før der er nogen der kan hjælpe dig. Jeg ved udemærket godt (taler af egen erfaring), at det ikke nytter noget at fortælle dig, at du er for tynd, og at du må indse, at du har et problem, for så længe du ikke selv kan se det, så kan hele verden "råbe" det ind i hovedet på dig, og du vil stadig benægte. Sådan fungerer det desværre, når man er psykisk syg.
Jeg er kun 158cm, og da jeg vejede 45kg, var jeg i hvert fald meget tynd, så du må dog være en smule tyndere at se på, eftersom du har ca.6,5cm mere end jeg.

Jeg krydser fingre og håber.
Knus
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-08-04 23:20

UPS....jeg kan da ikke helt finde ud af det med at lave [citat], men det går vel alligevel.