/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tænd/sluk ur
Fra : ghosty
Vist : 7124 gange
50 point
Dato : 10-08-04 10:37

Vi har brug for et tænd/sluk ur som kan sættes til at tænde/slukke med 8 minutters intervaller.
1) Uret tændes i 3 timer. 2) skal være slukket i 8. minutter. 3) tænde i 3 timer. 4) slukke i 8. minutter osv.
Vi har set på nogle men de kan ikke klare de 8 minutter, men kun 15. minutter, så det er ikke løsningen.
Er der nogen der ved om der findes ure med 8. minutters intervaller og hvor vi evt. kan købe disse?

På forhånd tak for svar.

Kommentar
Fra : mfj789

Dato : 10-08-04 10:44

Mit forslag er at du henvender dig hos en el-installatør - de har flere muligheder end du finder hos "Harald Bauhaus". Det du skal have fat i er et tænd/sluk ur der er digitalt og ikke mekanisk. Jeg mener at have et sådant hos Bauhaus, men er ikke sikker...... Check evt. følgende:

www.solar.dk

www.greenline.dk

Håber det hjælper.

Mvh.,

Michael

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 10-08-04 10:45

Hvis du vil have et ur med minutintervaller, vil det blive en stor klods. Prøv at tænk på hvor mange minutter der er i et døgn Den eneste mulighed er, hvis du kan få et digitalt. Jeg har ikke hørt om det, men spørg i en EL forretning.
Torben

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-08-04 10:55

Jeg bruger til mit akvarie en timer af mærket : Grässlin, der er et Schweizisk firma der laver mange typer timere.
Min er dog 'billig' udgaven der, som du skriver kun har 15 min. inddeling. Pøv at søge på [ grasslin timer* ] i Google og se om ikke der dukker et produktkatalog eller en forhandler op ?

..eller prøv hos :

1.) http://www.bn-elektronik.dk/front/bnhome.asp
2.) http://www.brinck.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 10-08-04 11:03

På nedenstående link er der et ur som kan klare opgaven for dig.
http://www.elvvs.dk/mb_articles.php?catid=155&saSearch%5Bcategory%5D=Kontakture

Bagdelen er dog at der skal en aut. elektriker til at installerede.
Hvis dine hænder er skruet rigtig på, ville jeg personligt ikke overveje 1 sek. selv at gøre det, måske bygge det på en DIN skinne i en pæn lille plast/trækasse, så lovgivningen bliver overholdt.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 10-08-04 11:16

En anden måske bedre løsning vil være en on/Off styring.

Jeg har selv et relæ modul liggende hjemme, som kan indstille hvormange minutter der skal være tændt og hvor langt tid der går inden relæet skal tænde igen.

Det modul jeg har liggende er analogt, men de kan med garanti fås elektroniske, så kan du styre din tidsloop meget nøjagtigt.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 10-08-04 11:39

Så det du skal bruge hedder en "multitimer"
Der findes utrolig mange på markedet.
Hvor nøjagtig skal den være ???? (høj nøjagtighed =høj pris)
Se nedenstående link for nogle eksempler.
Hvis +- 5 sek. pr 3 timer kan accepteres kan du få en multitimer som opfylder dine behov til ca. 350,- Kr.

http://dk.ic.danfoss.com/SW/DKICproducts/DA/MTI.htm?newguid={21A4D6D3-5B28-4D90-B3BB-AE8008A8AB4B}

Den ene del af relæet skal indstillet til at lukke i 8 min, når den aktiveres, hvor efter den skal åbne (slukke strømmen). Der efter skal en andet relæ aktivere det første relæ igen efter 3 timer.

Multitimeren fra Danfoss, kan både tænde og slukke.

Men det fleste multitimere, kan kun en af delene.
Hvis du leder lidt rundt kan du garanteret finde 2 brugte multitimere. Det skulle ikke være noget problem at finde en som kan håndtere 8 min, men en som kan klare 180 min, kan blive lidt sværere at finde.

Du skal ikke lade dig skræmme af at der skal bruges 2 multitimere, medmindre du kan finde den noget dyrere udgave som Danfoss viser frem.
Jeg kender ikke prisen men kunne frygte at den koster omkring de 12-1500,-

Se evt. på http://www.greenline.dk/ - "tavlemateriale" "div.relæer" "multitimer"

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-08-04 11:49

Se lige her:
http://www.brodersen.dk/proinfo/timers/timers.htm

Du må så selv ringe og spørge på en pris.
Du skal lige huske at alle de produkter jeg har linket til er beregnet til at bygge på en DIN skinne, som Invisible skriver. Så byg dem ind i en pæn lille kasse med et han stik og et hunstik på, så vil den fungere som et "alm." time ur, som du kan flytte rundt som du vil.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 10-08-04 16:30

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 10-08-04 16:31

Jeg skrev flg: Tak for jeres indsats/svar allesammen. Der er en del at gå igang med. I fortjener alle points men jeg kan desværre ikke dele dem op.

Ha` en god dag:)

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 12-11-08 13:59

Dette relæ løser opgaven:
https://www.velleman.be/downloads/0/manual_vm102.pdf

-samt mange andre opgaver !

Mvh W.