/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mappe i stifinderen "kopierer sig selv"
Fra : BerndJ
Vist : 356 gange
200 point
Dato : 10-08-04 08:37

Har, nærmest tilfældigvis, opdaget følgende "fejl". En mappe med navnet "Kontoudtog" (i stifinderen), som kun indeholder nogle få PDF-filer, kopierede "sig selv" - dermed mener jeg at i mappen "Kontoudtog" befandt sig ikke kun 4-5 filer, men også en ny mappe med navnet "Kontoudtog" (dog uden filer). Og i den tomme mappe "Kontoudtog" lo igen en mappe "Kontoudtog", og i denne igen en mappe "Kontoudtog", osv. osv..

Jeg kunne slette dette "fænomen" uden problemer. Og der er, endnu ikke, kommet igen efter genstart af pcen.

MEN: hvad skyldes det?? Hvordan opstår sådan en kopiering af sig selv - eller hvordan jeg nu skal kalde det?

Er der tale om fejl i Windows (jeg har xp - prof)?

Kan det hænge sammen med at jeg får mange (1-3) total blanke email (uden indhold og afsender) daglig? (Dem deleter jeg omgående, også fra Papirkurven).

Kan det være virusangreb eller lignende?? Jeg har Norman Anitvirus og firewall, Adaware, Spy-Boot, og alt er opdateret.

Kan "det" komme igen?? Og hvordan kan jeg forebygge det??

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-04 10:20

Det er det program der laver/lavede mappen Kontoudtog indeholder en logisk fejl der virker som en rekursiv rutine.

Altså en rutine der opfører sig som :

Opret(mappe)
{
.
Først koden til oprette en undemappe til aktuelle bibliotek : .....bla. bla. bla.
Derfter kode til skifte til underbibloteket : .....bla. bla. bla.
.
Så det rekursive kald :
if (count< 10)
{
++count;
Opret(mappe);
}

I dette eksempel oprettes blot en undermappe til aktuelle bibliotek og der skiftes til dette og dette sker 10 gange. Hvis man fjernede testen if (count< 10) ville det fortsætte i det uendelige.

Det kan sagtens være Spy-/Ad-/Malware der laver dette nummer. Du kan forbygge nye angreb ved at bruge Spywareblaster, der forhindre du får skidtet igen : http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 10-08-04 10:26

Tak for svaret molokyle.