/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
udluftning af bagbremse Peugoet.
Fra : cjbjjensen
Vist : 1707 gange
250 point
Dato : 10-08-04 01:52

Hjælp er der nogen der kan hjælpe med,udluftning bremse systemet på en peugoet speedfight,med skive bremse bag på........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 03:03

Jeg går da ud fra, at det er på samme måde som på en motorcykel med skivebremse.
Det er nemmest hvis du har en til at hjælpe dig.
Først skal du fylde væskebeholderen.
nede på bremsekaliperen skal der være en udluftningsskrue.
Så får du en til at pumpe bremsetryk på håndtaget(ligesom når du skal bremse)
hold bremsen trykket ind, mens du løsner udluftskruen samtidig med, at hjælperen trykker håndtaget i bund
VIGTIGT: Så spænder du skruen til igen, mens håndtaget stadig er trykket ind.
Bagefter løsnes håndtaget langsomt.
I skal hele tiden holde øje med, at der er nok væske i beholderen, og efterfylde når det synker i den.
Så gentager I med tryk håndtag ind, løsne skruen, tryk håndtag helt i bund, spænd skrue, og slip håndtag..Indtil det er ren bremsevæske der kommer ud uden luftbobler i.
Så skulle det gerne virke, og det er ikke så indviklet som det umiddelbart lyder. Håber du finder ud af det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 10:24

Sådan skal det gøres.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-04 17:31

Fin forklaring, kan dog ikke nære mig med en kommentar:
Brug en fasthøgle til at løsne den opadvendte udluftningsskrue, og hvis den ikke tages lidt forsigtig, knækker den (Hvis den sidder for fast, skal den opvarmes, helst med ilt og gas)
Sæt en klar plastslange (Lige som benzinslanger) på når du udlufter, så den går rundt i en bue og ned i et krus.
Spild ikke bremsevædske på maling, da det ætser.
Hvis der nu før udluftningen er vædske nok på, og du ikke kan mærke modstand i bremsegrebet, så er fejlen ikke manglende udluftning, men defekte o-ringe i cylinderen(Den du hælder vædske på)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 18:14

Så er den ged barberet.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 20:18

det er netop lige det jeg oplever ingen modstand i bremse grebet........

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 20:41

nå næste spørgsmål kan man skifte o ringende og hvor får man dem...........

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 20:49

Nådada.Fortæl lige.
Har du skiftet bremseklodser?
Og har du fyldt systemet op med ny bremsevædske?
Har du spændt udluftningsskruerne ordentlig?
Kan du se noget bremsevædske komme ud nogen steder,når du hiver i bremsegrebet?
Skriv lige lidt om hvad du har lavet,så kigger vi på det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 20:53

Rolig rolig,er det o ringene på stemplerne i caliperen du mener?
Har du pillet stemplerne ud??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 21:04

Nå, jeg så lige dit svar igennem Palle,ser ud til det er ringene i caliperen,
cjensen spørger om.
Jeg ved ikke hvad mærke caliper der sidder på Pegeot,men en hvilken som helst Pegeotforhandler har dem vel.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 21:07

Det går fint,det er bremsecylinderen du har fat i ikke???
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-04 22:05

Altså, hvis der var nok vædske på, men håndtaget går i bund, så kan du udlufte fra nu af, til juleaften, da fejlen ligger i gummistempelet i bremsecylinderen.
Det ser ikke lige ud til at Thansen har stumper til en Peugeot bremsecylinder, men den ser ca sådan ud:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=287484408&n=282591014&pn=342390075
Hvis håndtaget tages af, kan man se en "skyder" som er afdrejet jernstang med riller til o-ringe. Skyderen tages ud ved at fjerne en låsering, (Brug en låseringstang der trækker udaf), hvorefter den kan trækkes ud, og så udskiftes disse o-ringe og en eller flere små gummistempler (Som i en cykelpumpe).
Hvis de ikke kan skaffes af en knallertforhandler (Fordi han hellere vil sælge en komplet bremsecylinder), så må et bremsecylinderservice firma kunne, eller nye stumper fra en helt anden knallertmodel.
Men Tag dem ikke af før du har de nye, da det jo ikke vil virke hvis gummistempelet vendes forkert.
Bare tag skyderen med o-ringe med ind i forretningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 23:05

bremsecylinderen har jeg fat i.da jeg ikke kan få sytemet til at blive hårdt i bremsehåndtaget........

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 23:07

ingen bremsevæske nogen steder alt er tæt men jeg trykker sku til juleaften......grin

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 23:16

Godt godt ,lad os høre hvad du finder ud af.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 23:25

der sker ikke en skid ved bremse calib så jeg tror det ligger ved de o ringe i bremsehåndtaget,ser om jeg kan finde nogen imorgen,men prøver lige forbremse håndtaget så jeg kan udelukke nogle af tingende..........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 23:31

Havde du været ved at lave noget med bremserne, eller holdt den bare op med at virke????
Det vil gøre det lidt nemmere at finde ud af hvad der er galt hvis du lige fortalte det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-04 23:35

Jeg kan fortælle at jeg hjalp en med samme problem, og samme maskine, jeg skildte det ad for ham, og gav ham besked på at købe stumperne, få dage efter havde han købt en komplet, ja jeg husker ikke prisen, men omkring 800kr?
SÅ måske har Speedfight et problem med de o-ringe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 23:40

skiftede først bremser hvorefter jeg presede stempler ind ibremsecalibern,og da jeg så skulle til at lufte sytemet ud kunne jeg trykke til påske år 2009....sådan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 23:46

Det er sikkert så fordi, at du har presset stemplerne alt for langt tilbage.
Så bliver vandringen så stor, at dit bremsehåndtag fiser helt i bund.
Kan du ikke se, om kaliprene bevæger sig når du trykker på håndtaget, hvis den kører et stykke uden at kunne nå skiven, er det det der er galt

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 23:48

Er du sikker på at de stempler bevæger sig,når du aktiverer håndgrebet??
Du kan have kæntret dem en smule.så sidder de fast, og så sker der ikke noget?Kig efter .
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-04 23:50

Når du skriver skifte bremser, så mener du nok bremsebelægning, og så er der måske kommet luftbobler ind, specielt hvis du havde bremsekaliberne ude, så skal du tænke på at luft søger opad, og måske ligge knallerten sådan at luften kommer lettest ud, og måske banke let udvendig på dyret for at frigøre luftbobler, men hvis der nærmest ingen modstand er i bremsehåndtaget, så er det jo nok bremsecylinderen som jeg mistænker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 23:50

Vi krydsede hinanden dova,men det er dernede der er noget galt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 10-08-04 23:53

stempler bevæger sig ikke når jeg trykker på bremsehåndtag,,,vi skrives lige imorgen har lidt at gå efter nu tak for hjælpen.........

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 250 point
Dato : 10-08-04 23:59

Krydsede også dig Palle,jeg tror ikke det er hovedcylinderen,jensen har rodet rundt med bremseklodser og caliperstemplerne,så den hænger dernede mener jeg.
Lad os se i morgen,går i seng er søvnig.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : cjbjjensen

Dato : 11-08-04 00:06

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 00:06

Det tror jeg også er problemet Keldd, for hvis cbjjensen kun har skiftet klodser, og rodet med kaliperen skulle det være et sært sammentræf hvis cylinderen lige valgte det tidspunkt at gå i stykker.
Men okay, alt kan jo ske.
sov godt
hilsen dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-04 00:14

SÅ blev geden barberet
God nat alle Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : cjbjjensen

Dato : 25-08-04 20:57

så er den gall igen nu er der ny bremse cylænder bag på men det tager sin tid at lufte ud kan det passe....................