/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aircondition uden aftræk ?
Fra : bigfool
Vist : 12756 gange
100 point
Dato : 09-08-04 14:08

Ifm. nedkøling af luften i et lille serverrum (ca. 10 m3) har jeg brug for et mindre og gerne mobilt airconditionanlæg. Desværre er der ikke mulighed for aftræk fra anlægget mod det fri, da lokalet ligger midt i en bygning. Findes der anlæg, som kan nedkøle uden aftræksforbindelser ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 14:14

Prøv at kigge på www.horsdal.dk/
Der er en masse om forskellige anlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-04 14:23

Nej, det er fysik umuligt. Varmen skal væk på en eller anden måde.

Normalt laver man det dog som split anlæg. De flytbare anlæg og dem hvor alt hænger i rummet er alligevel ikke egnede til opgaven.

Effekten du skal bruge afhænger af den installerede effekt, rumfanget er ligegyldigt.

Et vægsplit anlæg, skal forbindes med en ledning + to kobberrør. Til serverrum skal anlægget være forsynet med vinterregulering.

Panasonic V7 vægsplit koster 12540,- + moms + 1000 for vinterregulering i midt og østjylland. www.jf-koeleteknik.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-04 14:24

PS Hvorfor mobilt. Det er noget skrammel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-04 14:27

Vil du bedrages kan du købe en "luftkøler" i bauhaus eller jem & Fix, der virker ved luftbefugtning - dvs evaporativ køling. Meen har du ingen udluftning duer den kun til rumluften er mættet. Tanken om forhøjet luftfugtighed i et serverrum tør jeg slet ikke tænke. Ligeledes er sådan nogle utroligt ubehagelige at være sammen med. Høj luftfugtighed og varme er ikke rart. Ligeledes synes legionellebakterier og andet det er dejligt at bo i sådan nogle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-04 14:49

Glemte at sige prisen er komplet monteret, excl elforsyning.

Du får 3 års garanti og 5 års kompressorgaranti på Panasonic.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 14:57

Umiddelbart skulle man tro der fandtes noget der virker på samme måde som en kondenstørretumbler.
Altså uden aftræk, men med opsamlingsmulighed af overskudsvæske.
Og selv om den ene varmer og den anden køler, er princippet med fugtafgivelse den samme

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 09-08-04 15:22

@Dova

Ja, det var også det jeg mente (det med kondenseringsprincippet) .... Er godt klar over, at mobilt aldrig vil være lige så godt som et fastmonteret og stationært, men det er fordi vi bor til leje, og udlejeren ikke ønsker at vi går op gennem taget - Og vinduer er der ikke nogle af

Bigfool

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-04 15:49

Du skal som minimum have vandkøling plus afløb, ellers kan du ikke få varmen væk fra lokalet

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-04 08:41

Hold nu op.

Hvis du vil fjerne vand fra luften skal du bruge kulde. Når du producerer kulde er "restproduktet" varme. Den varme skal væk, på den ene eller den anden måde.

I realiteten har man følgende muligheder:

Flytbar unit - den skal have en slange eller rørforbindelse til det fri, hvor den kan afkaste varme. Anlæggene er normalt af ringe kvalitet, og ikke forsynet med vinterudrustning. Dvs de kan ikke køre i frostgrader (kondenseringstrykket bliver for lavt). Dårlig løsning. Ikke nødvendigvis billig.

Split køl - den skal have et isoleret rørtræk mellem ude/indedel. Lavet rigtigt er driften uproblematisk.

Vandkølet kondensator - man monteret en vandkølet kondensator der opvarmer vand, der afkastes i kloakken. Hvis der er adgang til vandforsyning og kloak er det nemt (men dyrt i vand - antagelig ikke lovligt - resourcesvineri).

Dvs der er ingen nemme måde. Forestil dig en plastickop (det er rummet). Hæld vand i den fra oven (det er den energi du forbruger i rummet - pc'ernes elforbrug). Bor et hul i siden så vandet kan rende ud (det er kølingen). Ka' du se princippet? Har du ingen hul mod det fri, kan vandet ikke rende væk og vandstanden stiger (temperaturen). Om du rører i vandet med en finger, hjælper det intet. Kun et hul vil hjælpe.

For lige at vende tilbage til den evaporative køling, virker denne kun så længe du kan fordampe vand. Det stopper når luften er mættet. Hvis du så vil køle yderligere skal du udskifte luften - så får du igen en forbindelse til det fri - ellers duer det ikke.

Bigfool, du kan sagtens flytte et splitanlæg, men det kan normalt bare ikke svare sig. Et ordentlig anlæg koster i størrelsesordenen 7 - 8000 og montage 4 - 5000. Dvs montagen er en stor andel af prisen. Men gør da som andre. Køb det, afskriv det. Flytter i, forsøger du at sælge anlægget til næste lejer for det beløb det er afskrevet til. Det kan man næsten altid. Alternativ lad det hænge. Til de priser sådan et bette anlæg koster i dag, er det underordnet. Skattevæsenet betaler det halve.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-04 08:46

->Dova. En kondenstørretumbler fungerer ved at du varmer på tøjet - fordamper vandet - afkøler/affugter luften vha rumluften via en lille veksler (dvs varmen ryger ud i rumluften). Derfor bliver der vildt varmt i et rum hvor der står en kondenstørretumbler. Princippet duer derfor ikke.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 12-08-04 00:33

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 08:54

Selv tak bigfool.

Tænk desuden tanken! Hvor mange penge står der udstyr for i serverrummet? Hvad er omkostningen ved et nedbrud (estimeret)?

Forestil dig en virksomhed med bare 10 ansatte, hvor du lægger en server ned i to timer. Ved en forsigtig omkostning pr time pr medarbejder på f. eks. 300,- ryger der 6000,- + eventuel tabt indtjening osv. + evt omkostning ved at få skidtet op igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 08:59

Skægt er det, når f.eks en kommune begynder at tinge med kølingen, der skal sikre klimaet for en 6 million kroners citrix server. Der kan man finde på at gå højt op i om det må koste 16 eller 17 tusinde at få etableret køling (forskellen mellem billig/billig aircondition og f. eks Panasonic).

I sådan et tilfælde koster kølingen 2,6 promille af udstyret.

Gad vide om de samme mennesker køber olie i supermarkedet til deres Ferrari sportsvogn!