/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
"Pottetræning"
Fra : MSS
Vist : 448 gange
50 point
Dato : 09-08-04 13:07

Hej

Hvornår begynder man at "pottetræne" ? Og hvordan gør man ?? Måske et underligt spørgsmål, men jeg har hørt, at man kan starte for tidligt, og det ønsker vi selvfølgelig ikke.... (vores dreng er 2½ år)

mvh
MSS

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 09-08-04 13:15

Hvorfor ikke lade din dreng selv bestemme ?
Går han i vuggestue eller i dagpleje, vil han jo se, at andre børn bruger potte
Stil potten frem derhjemme - på den måde gør du ham ikke fortræd med at begynde for tidligt, da han selv når tiden er rigtig, vil finde interesse for den.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-08-04 13:55

Det er ikke for tidligt når han er 2 1/2 år, har du overvejet at tage bleen af ham her i sommervarmen? Det gjorde jeg med mine 3 drenge i løbet af 14 dage gik de på potte, det er noget væmligt noget når det løber ned af benene. Når de har ble på holder det på varmen, det har nemlig et stort minus, så vænner mig sig til det der er i bukserne.
Man skal ikke presse ham, men stille potten frem, så han har muligheden for at gå på.

Kommentar
Fra : troldpuz

Dato : 09-08-04 14:12

Hej MSS

Min ældste datter lærte at gå på wc/potte, fordi havde jeg en veninde og hendes to renlige børn boende (venindebesøget, var af en anden grund). Hver gang hendes børn skulle på wc, var min datter med og hun fik selvfølgelig også lov til, at sidde på toillettet, [for det var jo spændende, når de store kunne sidde dér]... og vupti, pludselig gav hun selv tegn til, at hun skulle tisse... hmm, tror hun var 2 år (hun er 15 år idag, så jeg husker det ikke præcis).

Min yngste datter på 13 mdr., har siden hun blev født, rystet på hovedet (ligesom når man får kuldegys). Ved bleskift fandt vi udad, at det er når hun tisser. Nå, men når hun er med mig på toillettet, fortæller jeg selvfølgelig, at jeg skal tisse, siger "tisselyden" og ryster på hovedet som hun selv gør. Jeg har stillet potten frem på toillettet, så hun lærer den at kende og viser hun interresse for den, får hun lov til, at sidde på den, så længe hun gider (smiler, ca. 10 sekunder) og imens siger jeg: "ajjjjjjj" (som når ungerne har en fin kjole på og man giver udtryk for, at kjolen er flot).

Sår'n var/er det hos os... Begge gange ved et tilfælde. Og som J_Lo siger: "Hvorfor ikke lade din dreng selv bestemme ?..."

Hilsen Troldpuz

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-04 02:26

Det er bestemt ikke for tidligt at tænke på pottetræning nu. Mange børn lærer det før, selv om der selvfølgelig er undtagelser.
Med for tidligt, mener man i reglen før de er 18 mdr.
Men du kan læse om det her, sammen med en "trin for trin" vejledning
www.b-a-b-y.dk/artikler/veogvel/potte3.asp

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 13-08-04 07:49

Tak for svaret dova. Det var lige hvad jeg søgte.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 08:30

Held og lykke med "projektet"

mvh dova