/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Norsk registreret bil i Danmark
Fra : mariusn
Vist : 3008 gange
200 point
Dato : 09-08-04 12:23

Jeg er norsk statsborger som har meldt flytning til Dk, (3-4 år siden) hvor jeg bor og studerer

Har fået tilbud om at låne en bil som er norsk registreret og tage den med til Dk. Men jeg er vældig usikker på hvad reglerne sier om dette, Jeg har ikke tænkt å ha bilen i Dk i mere en ca. til Mars 2005.

- Bilen er ikke registreret på mig.

- Hvilke regler er det som jeg skal tage hensyn til?

- Hvor længe kan jeg ha bilen i Dk?

Jeg vil ikke få bilen omregistreret til Danske skilter da dette vil koste for meget.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 09-08-04 12:28

Hvis du bor i Dk, kan du ikke køre rundt i en norsk registreret bil.
Tidligere var der en regel om, ar hvis man medbringer sin bil, måtte man have den i en periode, hvis man senere omregistrerede den på danske plader, men den regel er så vidt jeg ved blevet afskaffet.
Men jeg prøver at finde nærmere om det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 12:39

Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv.

BEK nr 1350 af 18/12/2000 (Gældende)

Citat
Kapitel 20

Kørsel i Danmark med udenlandske køretøjer

Fremtidig bopæl tages i Danmark

§ 114. Hvis ejeren (brugeren) af et fra udlandet indført køretøj, der er registreringspligtigt efter § 1, ved indrejsen tager bopæl her i landet, skal køretøjet registreres eller samtlige dets nummerplader afleveres til politiet inden 14 dage, efter at det er indført. Hvis ejeren (brugeren) på tidspunktet for køretøjets indførsel har bopæl her i landet, skal køretøjet straks registreres, eller nummerpladerne afleveres ved indførslen. Med bopæl sidestilles, at den pågældende har opholdt sig her i landet i 1 år, eller, hvis han har opholdt sig her i afbrudte perioder, at han inden for de sidste 24 måneder eller derunder har været her i landet i tilsammen 365 dage.

Stk. 2. Hvis en ejer (bruger), der ikke har bopæl her i landet, tager bopæl her i landet efter at køretøjet er indført, eller hvis køretøjet overgår fra ham til en ejer (bruger), der har bopæl her i landet, skal køretøjet registreres eller nummerpladerne afleveres til politiet inden 14 dage derefter. Stk. 1, 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.

Nuværende bopæl i Danmark

§ 115. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2, 3, 4, 5 og 6 og § 116.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer registreret til virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne udelukkende er beregnet og indrettet til godstransport, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for fremmed regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober 1993, eller

2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i overensstemmelse med punkt 4 i samme bilag.

Stk. 3. Ligeledes må personer med bopæl her i landet føre motorkøretøjer registreret til virksomheder - og for så vidt angår nr. 2) tillige sammenslutninger, der ikke arbejder med gevinst for øje - etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne er indrettet til befordring af flere end 9 personer, føreren medregnet, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedens interesse som erhvervsmæssig personbefordring, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 2452/92 af 23. juli 1992, eller

2) der udføres personbefordring for egen regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet), jf. bekendtgørelse om buskørsel.

Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et motorkøretøj, der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende i udlandet, med henblik på enten erhvervsmæssig anvendelse eller erhvervsmæssig og privat anvendelse i det pågældende udland og her i landet. Beskæftigelse ved virksomheden eller det faste driftssted skal udgøre den pågældende persons hovederhverv. Det er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse til, at der betales registreringsafgift af køretøjet efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til politiet. Motorkøretøjet må alene føres af den person, som er omfattet af tilladelsen, eller af personer, der hører til den pågældendes husstand.

Stk. 5. Personer med bopæl her i landet må føre et motorkøretøj, der er registreret til taxikørsel (hyrekørsel) i udlandet. Personen må her i landet udelukkende anvende motorkøretøjet til erhvervsmæssig personbefordring. Det er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse til fritagelse for afgift af køretøjer efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til politiet.

Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg, automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer, redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller, kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering, klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 7. Centralregisteret kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår, give personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 09-08-04 12:48

Har sendt en mail til Den norske ambasade i Dk
fikk følgende svar i fra dem:

Kørsel i udenlandsk registreret bil i Danmark

Personer med bopæl i Danmark må som udgangspunkt ikke anvende udenlandsk registrerede køretøjer til kørsel i Danmark. Reglerne om, i hvilket omfang personer med bopæl i Danmark må anvende udenlandske køretøjer til kørsel i Danmark, fremgår af bekendtgørelse nr. 1350 af 18. december 2000 om registrering og syn af køretøjer, §§ 114-118.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20000135005-REGL

Men er usikker på hva det vil sige i praksis?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 12:49

Øv, BjarneD der var du lidt hurtigere end mig.
Men derudover er reglerne sådan, at hvis du har ejet en bil i mere end 6 måneder før flytning til Danmark, så skal der ikke betales moms og told ved indførsel til Danmark, men kun registreringsafgift.

Det eneste råd jeg kan give, er at du eventuelt køber en lille billig bil i Danmark.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 12:51

Jamen det betyder, at hvis du bor i Danmark må du ikke køre en norsk registreret bil her.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 12:54

Du har som norsk statsborger næsten samme rettigheder i DK som danske statsborgere, og du har også samme pligter. Dova har ret, det står meget klart og jeg tog så meget med i uddraget at man kan se, at det er meget klart i bestemmelsen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 13:02

Det er kun det der står i § 114 der vedrører dit spørgsmål

§115-118 er omkring erhvervsmæssig kørsel (yrke) og gælder godstransport og buskørsel

Når du har boet i Danmark i 3-4-år, kan du ikke køre en norsk bil her i landet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 13:08

Forskellen ligger i om man har fast ophold eller ej.
Turister er klart undtaget.
Selv om du stadig har en bopæl i Norge så har du fast ophold.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 13:10

§115 indeholder nogle undtagelsesbestemmelser og som Dova er inde på så gælder de ikke i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 09-08-04 13:15

Er det så muligt at søge midliertidig tiladelse? det er en lånt bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 13:28

Nej, det tror jeg ikke er muligt.
Told og Skat er meget skrappe med deres regler.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 09-08-04 13:38

Hmm ser ikke bra ut for mig å bilen "min" det her.... ;-(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 13:46

Nej desværre.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 09-08-04 13:47

gir Tråden en ekstra dag, i tilfellet noen har noen gode tips...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 13:58

Håbet er lysegrønt

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 04-10-04 11:07

Tak for svaret dova.