/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køb af maling
Fra : jej123
Vist : 1345 gange
75 point
Dato : 09-08-04 08:12

Hej
Hvor købes den bedste og billigste maling.Jeg har kikket på træbeskyttelse til vinduer,men synes markedet er præget af megen konkurrence, og priserne er svære at sammenligne.

Mvh

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-08-04 08:22

Hvis du vil have både den bedste og billigste, så køb den i JEM & FIX. Resten af pengene du ellers ville have brugt på diverse "kendte" mærker, er penge ud af vinduet!!! Det er desuden en udmærket træbeskyttelse.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-08-04 08:35

Det er altså ret svært. Det er jo således:
Den billige: dækker ikke ret godt og er som regel dårlig.
Den bedste: er som regel også den dyreste.

Jeg har brugt billig maling, og er færdig med det. I dag køber jeg kun gode (og dyrere) fabrikater. Mange gange dækker det første gang. Jeg har aldrig oplevet en billig maling, der kan dække første gang.
Jeg gider ikke at male i evigheder, for at spare nogle få hundrede kroner, men det er der jo nogen der gør.

MVH

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 09-08-04 08:50

Jeg giver lige viskinge ret. Den billige maling holder heller ikke farven. Her i huset betaler vi også gerne for det lidt dyrere maling. Der går oså længere tid inden man skal male igen med den dyre maling.

Mvh. Louise

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-08-04 08:57

hej
jeg bruger demdek emunisions maling
dyrt tjaa men det holder

mvh.
ole

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-04 10:14

Til vinduer anvender jeg selv en farveløs træbeskyttelse inderst. Udenpå får de koldpresset linolie med sikkativ og olierevet titanhvidt. Det tar en evighed om at tørre og skal stryges på i mange tynde lag. til gengæld holder træværket i mange år. Mange = over 100 år, for det er groft set sådan, vinduer ihistorisk tid blev behandlet, altså de, der har overlevet. Kig i Søren Vasegårds "Bogen om Huset"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-04 10:17

For en del år siden læste jeg en rapport fra Teknologisk Institut om byggeskader på vinduer. Det var konsekvent sådan, at de vinduer, hvis træværk sad og rådnede inde bag et pænt malingsdække, havde været malet med plasticmaling. Rører man sin oliemaling selv, bestemmer man også selv, om der skal terpentin i. Det skal der ikke i min!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-08-04 10:39
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-08-04 10:58

Pallenoc`s forslag i første kommentar,er hel rigtig.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-08-04 11:56

Tag og handle steder hvor de ved hvad de handler med. Gå ind og snak med forskellige farvehandlere og byggemarkeder, og find ud af hvor de giver de bedste råd, og ikke mindst deres begrundelser, det er her du kan fange dem der er på tynd is.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-04 13:06

Det vigtigste er at det træ du skal male på er ordentligt renset ned og grundet.
Efter i mange år at have brugt billig maling køber jeg nu kvalitet, det holder.
Jeg har set en ven male med indendørs maling til 199,- fra byggemarkedet for 10 l, det skulle males 5 gange for at dække ordentligt og nu hvor der er enormt varmt i huset falder det af hvis man smækker med døren.
Køb kvalitet det sparer dig for mange ærgrelser.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-04 13:07

Plasticmaling er forøvrigt blevet meget bedre end det var for "en del år siden"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 13:17

Jeg har for 3 år siden malet vinduer med Jem og Fix billig træbeskyttelse, og er ikke ovenud begejstret.
Det holder ikke nær så godt som Gori, Demidekk og andre dyrere produkter.
Og "plasticmaling" bruger man ikke på vinduer eller udvendigt murværk.
Ligesom man heller ikke bruger træbeskyttelse inden døre.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-04 14:18

Hvorfor bruger man ikke plasticmaling udendørs???

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-08-04 14:24

Jeg går ud fra at spørgeren skal bruge udvendig træbeskyttelse,som spørgsmålet er formuleret.
Den fra Jem&Fix jeg har brugt,er den på oliebasis.
Den har nu siddet godt 2år og 4md.,og jeg har lige været ude med en lup og kigge,ingen forandringer.
Det var nyt træ,og jeg brugte også Jem&Fix`s grunder.
Men jeg må hellere holde øje med det,hvis dova mener det er noget#¨^^^.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-04 15:45

>dova: Malerfaget bruger plastmaling både indendørs og udendørs, Selv om jeg synes, det er synd for vinduerne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-08-04 17:13

hvis du buger entæt olastmaling, vil der i perioder være fit vand inde under malingen, der så kan få selv en bedste planke til at rådne, og vil i vinterperioden få træfibrene til at mørne. Træ må godt få fugt, når det er beskyttet, men ikke vand der bliver stående. Plastmaling vil ofte beskytte mod fugt ude fra, men ikke inde fra.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 18:00

Ja, stig54 , som A.C.Rosmon også er inde på, er det fordi plastmaling laver en "lukket" hinde der ikke kan ånde, og hvor fugt kan samles bagved, med fugt/råd problemer til følge.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-04 19:49

Nix, der findes nu plasticmaling der kan ånde.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-08-04 21:43

Smid et link stig54,lad os se hvad det er for noget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-08-04 22:12

Der findes vandbaseret maling, der kan ånde, så du skal ind og tage nogle meget bevidste valg, ellers risikerer du at lukke din overflade, ligesom du også er nødt til at tage hensyn til tidligere behandlinger af det du vil male.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-04 16:44

Det er mig ike muligt at finde et link, men opringninger til Sadolin og Flügger giver samme resultat, de fleste plasticmalinger er idag diffusionsåbne.
På Sadolin´s hjemmeside står der heller ikke at den murmaling er diffussionsåben, men det er den.
Vi er vel ved at ryge lidt ud af emnet?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 17:30

Nej nej,vi taler da om maling,og kan vi finde noget vi ikke kendte til,
så er vi da nået et stykke.
Men det er svært at råde i maling,alle har en opfattelse af hvad der er godt.Så hvis der er kommet et nyt produkt man
måske ikke kender til,er det da rart at få at vide her.
Men men men,hvis der var kommet noget exeptionelt,skulle fabrikanterne nok have slået på tromme for det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-04 17:53

Den besked jeg fik var at malingen havde været dissusionsåben længe for det vil folk have.
Jeg kan da skrive en mail til Sadolins hovedkontor og spørge om hvornår det blev indført til plastcmaling til trø, og hvorfor det ikke står på deres hjemmeside, og hvorfor det står på min Sadolin murmaling men ikke på hjemmesiden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-04 17:59

Spørgsmålet er sendt, men på grund af de mange henvendelser vil der gå et par dage.
Vi venter spændt

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-04 18:11

Den er god nok.
Vi ser hvad der sker.

Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 75 point
Dato : 13-08-04 13:32

Svar fra Sadolin:
Hej Stig.

Tak for din henvendelse.

Alle vores vandige malinger (akrylplast) er diffusionsåbne.

En kort forklaring omkring dette fænomen:

Hvor åben en maling/træbeskyttelse/lak er, måles i PAM - Proof Against Moisture. Faktisk, er det modstanden man måler.

Laveste værdi, og der med mest åbne, har en værdi på nul. Og jo mere tæt malingen er, des højere bliver værdien. En tommelfingerregel siger, at malinger med en PAM-værdi under 10, er diffusionsåbne.

De fleste akrylmalinger, træbeskyttelser og vandige lakker har en PAM-værdi på omkring fem.

Med venlig hilsen

Sadolin Farver A/S

Alle vores informationer er baseret på laboratorieforsøg og er en vejledning ved salget af produkt og arbejdsmetode. - Da forbrugernes arbejdsforhold ligger uden for vores kontrol, påtager vi os ikke ansvaret for de opnåede resultater. Vores ansvar dækker udelukkede direkte person- og tingskader, som bevisligt er opstået som følge af mangler eller fejl ved de af os fremstillede produkter.

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: stig.kjoeller@adslhome.dk [mailto:stig.kjoeller@adslhome.dk]
Sendt: 10. august 2004 17:48
Til: sadolin@cph.akzonobel.com
Emne: Contact from your website

This email is from the website http://www.sadolin.dk

rcpt : sadolin@cph.akzonobel.com
url : http://www.sadolin.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-08-04 14:33

Man bliver da ikke dummere af det her; -)
Altså malinger med en PAM Værdi under ti, er diff.åben.
Så er det med at komme ud at glo på maler bøtterne,hvad der står på dem.
Står der mon noget?? Det er første gang jeg hører om en PAM værdi.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-08-04 08:43

Også helt ny (brugbar) viden for mig Keldd!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-08-04 09:00

Ja,stig54,tak for et godt initiativ,og efterfølgende benarbejde.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 15-08-04 09:04

hej
har lige læst om denne side i nordjyske til morgen
http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=8

ole

Godkendelse af svar
Fra : jej123

Dato : 17-08-04 13:06

Tak for svaret stig54.
Produkterne er svære at sammenligne, jeg synes der skulle indføres en varedeklaration ligesom man kender fra f.eks. motorolie, her kan man nemlig godt købe en billig olie i et supermarked ,blot den har samme kvalitetskoder som den dyrere på tankstationen.

Endnu engang tak til stig54 og alle andre.

mvh