/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Virus: TROJ_BLARUL.B
Fra : metalfaust
Vist : 388 gange
50 point
Dato : 08-08-04 23:08

Mit antivirusprogram - trend micro pc-cillin 2002 - har afsløret en virus som hedder troj_blarul.b. Jeg har forgæves forsøgt at finde information om det på dansk, og det er faktisk kun på trend micros hjemmeside jeg har fundet information. Ikke desto mindre løser dtet ikke mit problem: hvordan slipper jeg af med virusen? Indtil videre har den ikke givet mig problemer.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 08-08-04 23:14

Prøv at lave en onlinescanning f. eks. med http://dk.trendmicro-europe.com/consumer/products/housecall_launch.php
Når den har fundet den malware der "lægger" trojaneren på din PC skal du notere ned hvad de forskellige filer hedder og hvor de ligger.
Bagefter skal du åbne joblisten og deaktivere de af malwarefilerne der er aktive der og bagefter skal du så ind i de mapper hvor de ligger og slette dem. Du skal have deaktiveret gendannelse før du sletter så de ikke kommer igen.
Når filerne er deativeret kan man skanne igen online hvis du bedre syntes om det for så kan skanneren slette dem.
Hvis din Norton stadig volder problemer efter det må du nok geninstallere den.
Til sidst skal du tjekke om der stadig er opstartsnøgler til malware filerne og de skal så fjernes.
Du kan tjekke om der e rnogen ved at skrive msconfig i Kør [OK] Fanebladet Start og så tjekke om navnene er der. Den lette løsning er at deaktivere dem i msconfig den mnere permanente er at slette dem i registreringsdatabasen.

Spørg hvis du ikke forstår.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 08-08-04 23:15

Jeg vil foreslå at windows op i fejlsikret tilstand (Du trykker F8, inden windows er åbnet).

Derefter gør du følgende:

Klik Start>Kør, skriv REGEDIT, tryk Enter.
I det venstre panel, dobbeltklikker du på følgende:
HKEY_LOCAL_MACHINE>Software>Microsoft>
Windows>CurrentVersion>Run
I det højre panel, lokalisere og sletter du stien:
blss = "C:\Program Files\BLSS\blss.exe"

Det betyder at virussen ikke længere starter op af sig selv...

Derved kan PC-cillin fjerne den.

Evt. kan jeg klare det via fjernsupport.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-08-04 23:16

Du skal ikke tage dig af at der står Norton for jeg har lige kopieret mit eget svar i et andet spørgsmål og ifølge Trend er fremgangsmåden den samme så eller skulle de kunne bruges.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-08-04 23:20

Olle den type malware ligger ofte i mere end en fil så det er ikk esikkert det er nok desuden kan man jo bare deaktivere i joblisten og slette og lykkedes det ikke så fejlsikker. Osv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-08-04 23:22

Trend tilføjer dette: I venstrepanel, dobbeltklik på følgende:
HKEY_LOCAL_MACHINE>SOFTWARE>Microsoft>Windows>
CurrentVersion>Uninstall
Slet undernøglen: shield

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-08-04 11:14

Her kan du læse mere om den, og hvordan du slipper af med den.

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=TROJ_BLARUL.B

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 10-08-04 22:05

Tak for svaret BjarneD.