/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Zip 45
Fra : railer
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 08-08-04 20:25

hey.
jeg ved godt at dette emne har været oppe før men er ikke helt sikker på at jeg har forstået det helt...

Jeg har en Zip 45.....
kan den laes om til en 30???

jeg tænkte på at hvis man satte en motor fra en Zip 30 over på.....

Altså mit spørgsmål er "kan stellet fra en 45 bruges på en 30???"

hilsen Railer

Ps. har lige et andet spørgsmål...

hvis jeg sidder bag på en knallert.... kan jeg så få nogle bøder???? eller er det kun føreren?????

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-08-04 20:37

Jeg mener stadigvæk det kan lade sig gøre, men det bliver dyrere end at købe en ny Zip 30... Så nej, det er ikke noget man lige gør...

Man får bøde for at sidde bag på en knallert, tror det er føren der får den, men hvis du ikke betaler den for ham er du da ikke ligefrem nogen flink person...

Kommentar
Fra : railer

Dato : 08-08-04 20:41

nej... men det var heller ikke det jeg mente.... det er fordi en af mine venner ramte en anden scooter mens jeg sad bag på, oig så ville jeg lige høre om jeg kan blive trukket ind i den sag som der måske skal til at køre..... det er vel føreren der har ansvaret, ik??

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-08-04 21:04

Det tror jeg bestemt ikke du skal være bange for... Det kan jo aldrig være din skyld at det skete... Er dit navn blevet noteret af politiet ?

Kommentar
Fra : railer

Dato : 08-08-04 21:16

ikke endnu.... men ham vi ramte truer med at melde det.... ved heller ikke om der sker noget.... ville bare lige vide om jeg skulle være forberedt....

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-04 21:20

Det skal han da gøre hvis der er sket noget, ellers betaler forsikringen jo ikke noget som helst... Men kan ikke se hvordan du skulle blive blandet ind i det... Jeg tror højest du kan få de 500kr i bøde for at sidde bag på, hvis du altså vælger at betale dem for din ven der...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-04 22:36

Her er bødekataloget, dog med den ændring at minste bøder er min 500kr.
http://www.autocity.dk/motorkontor/boedekat.htm
Knallerter kan stadig ikke ændres, dog kan visse knallerter ændres til motorcykel, men det er en hel anden historie.
http://www.fstyr.dk/sw4806_fr_content.asp?storeid=163571
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 09-08-04 09:36

For nogen år tilbage blev jeg påkørt af en bil, hvor jeg havde en bag på, han fik bøde for ikke at have hjelm på og sidde bag på, jeg fik for at have en bagpå.. Så han fik 2 bøder her, jeg fik 1.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-08-04 15:04

Det er i hvert tilfælde ukorrekt af politiet, at han fik en bøde for ikke at have hjelm på, og den sag ville dengang kunne ankes.
Det ligger nemlig sådan i lovgivningen, at der ikke må være en bagsædepassager, og der kan selvfølgelig gives en bøde for dette, men der vil ikke kunne gives en bøde oveni, fordi han ikke har hjelm på. Hvorfor?, fordi der i lovgivningen jo ikke er en tarif (altså bødestørrelse), for en ulovligheds ulovlighed.
Den er lidt svær at forstå, men jeg har det fra en betjent. Man kunne måske sammenligne det med en mand der ligger oven på taget af en bil i fart, vil han jo ikke kunne få bøde for ikke at bruge hjelm og sele, da der i lovgivningen ikke står noget om brugen af disse, på taget. Men ville derimod få en bøde efter en anden paragraf.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : railer

Dato : 18-08-04 19:53

Tak for svaret Jon.