/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
topcom sammen dlink
Fra : na12
Vist : 346 gange
100 point
Dato : 08-08-04 16:36

hej

Jeg er ved at sætte en trådløs forbindelse mere på min trådløse router Dlink 614+ jeg har en på i forvejen, af samme mærke, men nu er jeg ved at sætte en mere på, af mærket Topcom (usp stick) men kan ikke få den til at moidtage noget, jeg kan godt se forbindelsen, men så heller ikke mere.

Håber at i forstår hvad jeg mener.

MVH.

Na12

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-08-04 20:38

Jeg mener at have læst mig til at du skal lave en "Bridge" (broforbindelse) mellem de to routere, så de kan kommunikere sammen, ellers tror de to routere at de hver især skal styre det hele.

Du kan f.eks. heller ikke koble to hanstik eller to hunstik sammen - Vel?

Så du skal lige have et program til at danne en broforbindelse.

Nu kunne det være interessant at vide hvorfor du vælger at bruge to routere med AP???
Hvis ellers den ene router har dækning, så skulle den kunne klare alle de maskiner som vi i almindelighed har råd til at tilslutte. - Men det har du sikkert en god forklaring på.

Kommentar
Fra : na12

Dato : 08-08-04 20:41

jeg har kun en router og og to trådløse computer hvor af den ene er dlink og den anden Topcom, min router er også Dlink

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-08-04 21:30

Du skal så sikre dig:
* at det er det samme system 802.11 a, b eller g
* at de benytter samme kanal
* at de bruger det samme SSID, er af samme arbejdsgruppe

Men da du kan se forbindelsen, så check lige de to nederste * markeringer.
Normalt er der ca 13 kanaler i det europæiske b og g system. Disse lapper ind over hinanden, og kan give problemer.
Det er kun kanal 1, 6 og 13 som lige går fri af hinanden, hvor imod de mellemliggende kanalers båndbredde lapper ind over.
Jeg har ikke lige et link der viser det, men skal nok prøve at finde det til dig, hvis det har interesse?

Kommentar
Fra : na12

Dato : 09-08-04 08:03

på routeren bruger jeg kanal 6 men hvordan finder jeg ud af hvad kanal Topcom usb stick bruger?

mvh
Na12

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-04 23:49

Til din USB stick, må der have fulgt en software med, hvor det må være muligt, at du kan se hvordan den er sat op.
Hvis den står til automatisk, vil den selv søge et af de netværker, som den kan se/høre.

Hvad med din router, har du været inde i indstillingerne, eller bruger du standard opsætningen???

D-link benytter IP: 192.168.0.1
TopCom benytter IP: 192.168.1.1

Kommentar
Fra : na12

Dato : 10-08-04 09:09

Jeg bruger standard opsætning, da jeg ved det helt store om trådløs netværk. men er det ikke nemmer at købe en af samme mærke som routeren.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-04 13:05

Jo det er nemmere, men en ekstraudgift. - Når de forskellige enheder følger den samme standard så skulle der ikke gerne være nogen problemer.
Det er meget fornuftigt at bruge "default" opsætningen, i hvert fald indtil du får det til at fungere.
Hvis du så kun kan se dit eget netværk, og/eller har langt til den nærmeste nabo, så er der ikke den store risiko. Hvorimod hvis du bor i en tæt bebyggelse, så kan der være mange risikøer (muhhh), da der så kan være flere nærtboende der også har trådløst netværk.
I så fald er det om at få det til at fungere og så få slået MAC filtret til i routeren, få data krypteret og skjule dit SSID hvis det er muligt.

Hvor lang er afstanden til den trådløse maskine, når du forsøger???