/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse
Fra : Sjafutten
Vist : 1295 gange
100 point
Dato : 08-08-04 15:50

Jeg har en kollega, som har fået konstateret sukkersyge.
Igennem de sidste 2 år har han haft samlet 65 sygedage. Pt. er hun sygemeldt i 14 dage. Endvider er hun ofte meget så hun tit falder i søvn.

Da vi har nogle lange og til tider meget stressede vagter, mener vores chef ikke at det kan kombineres med hendes sygdom og der kan jo også forekomme farlige situationer.

Vi har en fast vagt turnus, og det giver mange problemer når der mangler en medarbejder, så det vil også give en stor utrykhed mellem os andre kolleger, da vi jo aldrig vil vide om vi kan blive kaldt på arbejde fx. kl 04 om morgenen, hvis hun melder sig syg.

Spørgsmålet er om vores chef kan fyre hende når hun møder på arbejde igen efter denne sygeperiode.

Mvh. Sjafutten

Kommentar
Fra : 25

Dato : 08-08-04 16:06

Husk 120 dages reglen er bortfaldet!, men jeg vil anbefale at i henvender jer til jeres fagforening, de har i hvert fald noget information om emnet. Der er nemlig sket så mange ændringer de sidte år.

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-04 16:10

Umiddelbart så kan hun opsiges hvis hendes sygdom gør, at hun ikke kan passe arbejdet.
Man må selvfølgelig ikke sove i arbejdstiden, med mindre det da står i ansættelseskontrakten eller overenskomsten at man må. Her tænker jeg specielt på de personer der har døgnvagter - læger, Falck-reddere m.m.

Men man smider jo ikke bare folk på gaden fordi de får en sygdom. Sukkersyge er en sygdom der kan behandles/styres, sådan at hun kan fungere normalt. Det kræver dog jævnlig kontrol hos lægen og selvfølgelig at man tager den medicin man skal og kun spiser og drikker det man må.

Se lidt på hvornår hun falder i søvn. Sker det f.eks. kun om natten hvor hun er alene på vagt, kan man måske klare problemet ved at flytte hende over på dag/aften vagt, eller flytte hende til et sted med flere kolleger på vagt.
Jeg mener også det har en stor betydning hvilken slags arbejde det drejer sig om. Hvis det er med mennesker f.eks. på et plejehjem, sygehus osv., mener jeg det har større betydning end hvis det f.eks. er overvågning af maskiner (selv om det jo også er vigtigt).

Under alle omstændigheder må I få en god snak med hende, så I ved om hendes tilstand er stationær eller om den vil ændres til det bedre - bed evt. om lægeerklæring.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-04 16:12

Din chef kan godt fyre hende selv om hun ikke har haft 120 sygedage inden for de sidste 12 mdr.
Det at hun falder i søvn på arbejdspladsen kan jo være en gyldig grund for at hun ikke kan bestride jobbet.
Hun har krav på det opsigelsesvarsel, som hun har optjent.

Her er lidt om funktionærloven

http://www.startguiden.dk/opsigelse/0/1/0

her er lidt fra Kristelig Arbejdsgiverforening http://www.kaf.dk/showpage.asp?ID=35

her er så funktionærloven http://www.lederne.dk/Publikationer/Funktionaerloven.html

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 08-08-04 16:15

Nu skal det lige klarlægges at vi er chauffører og opholder os meget i vore taxa'er

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-04 16:20

Ja, som Lexi også siger, kan hun fyres grundet sygdom, og især hvis det er på grund af sikkerhedsmæssige årsager i.f.b. med arbejdet, og hvis det ikke er muligt at omlægge den pågældendes arbejde kan det blive en udvej.

En anden ting er, at det kunne lyde som om, den pågældende ikke er særlig god til at "passe" sin sukkersyge.
Selvfølgelig er det vigtigt at undgå for meget stress, men normalvis burde man ikke blive så dårlig at sukkersygen kan være årsag til de lange sygdomsperioder

Kommentar
Fra : 25

Dato : 08-08-04 16:21

ja, og derfor har i jeres egen lov, i bliver nødt til at hente informationen fra jeres fagforening, det er nemlig ikke ens regler, det kommer ans på hvad branche du er i, men - desværre tror jeg din chef kan fyre din kollega. For at der ikke skal være nogle løse ender eller misforståelser, så få din kollega med i proceduren.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 08-08-04 16:24

Under alle omstændigheder få en snak med din kollega, det er meget vigtigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-04 16:26

Hvis hendes diabetes er insulinkrævende må hun vist slet ikke arbejde som erhvervschauffør.
Der må gælde samme regler som for buschauffører, lokoførere o.l.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-04 16:35

Det kan læses på
www.handicap.dk/dok/haandbog/clean.html
Det hedder Handicapbogen, og man skal rulle laaaaangt ned på siden for at finde afsnittet om diabetes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-04 16:35

jysch

Ved du om Sjafutten også er taxachauffør?, det er jo Sjafutten, der har stillet spørgsmålet.

Sjafuttens kollega kan fyres under de foreliggende omstændigheder. Det ville jo så uansvarligt at have en medarbejder, der falder i søvn på sit arbejde.
Det gælder ikke kun chauffører, men et hvilket som helst arbejde, hvor man har ansvar for andre.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-08-04 17:20

Til det dova siger ang. at passe sin sukkersyge. De der har sukkersyge får ofte sår på ben og fødder som det er meget svært at få til at gro. Det kan være derfor hun er væk fra arbejdet i så mange dage.
alimak

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 08-08-04 17:31

Der kan være mange grunde til at hun er så meget væk fra arbejde. Grunde som vi kun kan gætte om.

Uanset dette, tror jeg også godt hun er klar over at situationen er uholdbar for arbejdsgiveren og forventer nok selv at blive afskediget. Alligevel synes jeg, at en "god arbejdsgiver" ikke bare smider guldet på gaden, men først får en god snak med hende om hendes og arbejdsgiverens situation. Det KAN jo være, at hun er igang med en behandling og får justeret medicin, kost osv., sådan at hun vil kunne fungere normalt fremover.

Så vil det jo være ærgerligt for arbejdsgiveren at afskedige hende, fordi den der skal erstatte hende på arbejdspladsen jo også koster en del penge for arbejdsgiveren at lære op.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-04 17:45

Spørgsmålet er
Citat
Spørgsmålet er om vores chef kan fyre hende når hun møder på arbejde igen efter denne sygeperiode.

Ja det kan chefen godt.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 08-08-04 18:04

ans --> tingene er sjældent sorte & hvide
Der er somregel altid noget man kan/skal/bør tage hensyn til.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-08-04 19:41

Det eneste afgørende er hvorvidt din kollega kan blive funktionsdygtig igen.
Her ville det være rart at vide, om det er en insulinkrævende sukkersygen, eller "gammelmandssukkersyge". Ved den insulinkrævende, er der store muligheder for at blive funktionsdygtig igen, den anden forrm kræver viljestyrke.

Du skriver at hun har fået konstateret sukkersyge, men hvornår?, for 2 år siden eller for nyelig?. Hvis det er ret nyt konstateret må man forvente at hun kommer i en eller anden form for behandling, og så vil der være mulighed for at kunne klare sit arbejde igen.

Uanset hvad, er det altid en god ide, at tage sin fagforening med på råd, så det råd vil jeg også give.

Glem alt om opsigelse, det ligger helt klart, at en person til enhver tid kan opsiges, hvis denne ikke kan klare sit arbejde, og det uanset om man stadig er sygemeldt.

120-dags reglen er ophørt, men den gælder begge veje, tidligere blev man opsagt pr. automatik efter de 120 dages sygefravær, nu går man ind og vurderer om personer har mulighed for at komme tilbage i arbejdet igen, og hvis der ingen muligheder er, kan man godt blive opsagt efter kortere tidsrum, men kan naturligvis også gælde ud over de 120 dage, hvis der er heldbredelse i vente.

Det er herfor alfa og omega, at hun kan blive "rask" igen, ellers kan hun godt blive opsagt under sygdom.

Een væsentlig ting man SKAL huske, der er at hvis en person har haft minimun 1/2 års sygdom inden for et år, SKAL dette meddeles til kommunen, ellers mister man retten til at oppebære sygedagpenge.

Nu kunne det også være rart at vide, om hun også er taxi-chauffør, eller det er vagt med andre funktioner. Så lidt oplysninger her er ønskeligt.

Og som lexi rigtig anfører, tingene er ikke kun sort/hvid.

ellebye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-04 19:48

Jamen som jeg skrev, kan han blive nødt til at fyre hende, hvis reglen om, at erhvervschauffører ikke må have sukkersyge(insulinkrævende) også omfatter taxachauffører, der jo i høj grad er erhvervsmæssig persontransport.

Kommentar
Fra : Sjafutten

Dato : 09-08-04 09:10

Hun er chauffør og der er ingen andre funktioner i firmaet.

Hun har lige fået det konstateret, så det er "gammelmandssukkersyge" samtidig har hun også mavesår!

Det er vist ikke insulinkrævende, men hun skal jo spise regelmæssigt og det kan jo være problematisk hvis hun på det tidspunkt har kunder i bilen. Jeg tror ikke at nogen er interesseret i at bilen holder ind til siden for at chaufføren lige skal have en mellemmad og en kop kaffe.

Der er også den usikkerhed med de lange vagter, sommetider har vi en vagt på 20 timer og vi har skiftende arbejdstider - nattevagt i weekenderne.

Da vi som sagt kører i fast vagtturnus - hvem skal så tage over hvis hun melder sig syg kl. 03 om morgenen - skal det så være den som er gået fra vagt kl. 01 om natten eller hvem? Det er jo ikke holdbart for nogen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-04 09:21

Arbejdsgiveren kan opsige hende hvis han/hun ikke mener at hun kan bestride arbejdet tilfredsstillende.

Hvad gør I, hvis det er en af jer, der bliver syge. Der er vel de samme regler for, hvem der skal tage over ved sygdom.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-08-04 10:12

Jeg frygtede lidt at det måtte være "gammelmandssukkersyge", den er noget mere krævende set ud fra regelmæssig kost, diæt og lignende.
Havde det været insulin, kunne man styre det meget bedre.

Jeg tror ikke hun vil vare i stand til at varatage sit arbejde på lige fod med jer andre, og at arbejdsgiveren derfor er i sin fulde ret til at afskedige hende, også under sygdom.

Jeg kan kun opfordre hende at tage kontakt til sin fagforening, eventuel med henblik på en eller anden form for omskoling, for selvfølgelig findes der da også arbejde til en diabetiker.

ellebye

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 09-08-04 10:44

Nu vil jeg lige sige til Ans: jeg kender ikke det konkrete tilfælde, men kan gennem hele tråden her klart se situationen.

Jeg vil også lige klarlægge - der er meget forskel på at arbejde som taxachauffør end som at arbejde som nattevagt på fx. et plejehjem.

I mange mindre kommuner er det svært at få noget at køre med hvis man ikke skaffer sig nogle faste ture, det være sig skole- syge- og centerkørsel, hvis man ikke har nok af det så må man holde og vente på evt. kunder ved stationer eller i lufthavne - og så de turer som kommer ind pr. tlf eller central.

En arbejdsdag for mig kan fx. se sådan ud:

Første tur er en kunde skal nå toget kl. 05.30 - henter kunden kl. 04.45 (forinden skal jeg første hente taxa'en - måske 30 minutters kørsesl fra mit hjem)
Derefter køre skolebørn kl. 07.20 - en tur til dagcenter kl. 9.00 - en lægetur kl. 10.30 - kører derefter i lufthavnen, hvor jeg får kunder kl 12.30 - tilbage til lufthavnen hvor jeg får tur kl. 17.45, retur til lufthavnen hvor jeg får tur kl. 21.30, og måske igen kl. 23,30.

DET ER KUN ET EKSEMPEL, men en dag kunne sagtens se sådan ud - der er nemlig forskel på at være chauffør på landet end at være det i en by!

Jeg kan også sagtens sætte mig ind i både chefens og kollegernes utryghed, fordi vi arbejder mange timer når vi er på vagt men vi arbejder måske kun 15 dage om måneden. Men hvis du i 2 dage har fået ca. 5 timer søvn måske mindre, så er der nok ikke så meget energi til at skulle op og tage en ekstra tørn, især ikke hvis det er tit. Selvfølgelig alle kan blive syge, men ......

Der er også det sikkerhedsmæssige i det!

Og hvis sukkersygen lige er blevet konstateret, hvor lang tid skal man så vente på at hun får lært at passe den - jeg kender flere som efter flere år endnu ikke har lært at leve med den - og nogle af dem er endda ikke i arbejde.

Det er en meget svær situation, det der - der er jo også det økonomiske som kan spille ind og så det at have et arbejde - men umiddelbart vil jeg nok mene at have sukkersyge og skulle spise regelmæssigt og så at køre taxa - nok ikke lige passer sammen.

Til Sjafutten
Jeg håber virkeligt at i finder ud af det, det vil jo være forfærdeligt, hvis der sker noget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-04 11:03

Nu er det så klarlagt, at der er tale om en taxa chauffør.

Jysch

Jeg synes, at det er urimelige arbejdsforhold, og det uanset om man er syg eller ej. Er det lovligt, som hyrevognschauffør, at have en arbejdsdag på 20 timer. Jeg ville meget nødig være sidste kunde. Her tænker jeg på det sikkerhedsmæssige.

Da du kom med dit første indlæg havde Sjafutten ikke gjort opmærksom på, at der var tale om en taxa chauffør, derfor mit spørgsmål.

Nu gentager jeg mig selv, for jeg ved ikke hvilken gang. Arbejdsgiveren kan hvis han/hun vil afskedige den pågældende.

Godkendelse af svar
Fra : Sjafutten

Dato : 09-08-04 13:36

Tak for svaret Lexi.

Også tak til jer andre for jeres svar

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 09-08-04 17:30

Selv tak til dig - håber at I finder ud af det.