/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
rygning af makrel
Fra : Helle10
Vist : 5752 gange
100 point
Dato : 08-08-04 09:54

Hej lystfiskere.
Min mand er netop kommet hjem fra en makreltur i Kattegat, og vil gerne høre om der er nogen som har en opskrift til varmrygning af makrel.
Vi har rygeovn i haven og ryger sommetider ørred og hornfisk, men er det samme fremgangsmåde eller hvad? jeg kan ikke finde en opskrift nogensteder.
På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-04 10:09

makreller tørsaltes i 2 timer m. grov salt evt. blandet m. lidt dild
I bughulen kommes melis blandet m. dild

Skylles og vindtørres i 1-2 timer
10 minutter over "åben flamme" og røges i 1 1/2- 2 timer

Fra Kringelbachs salte og røgebog

Se evt. også Røgeovnens venner.dk

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 08-08-04 10:09

He He jeg mener selvfølgelig røgning

Godkendelse af svar
Fra : Helle10

Dato : 08-08-04 10:13

Tak for svaret dova.
Det var dejligt at få svaret samtidig med at man stiller det, hvor heldig kan man være. Tak.
Kan den fryses efter røgning?

Kommentar
Fra : smut

Dato : 08-08-04 10:20

jeg har før lagt ferske laks i fryseren for senere at tø dem op og røge dem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-04 10:29

Ja det kan sagtens fryses. Men røgvarer holder ikke så længe i fryser.
Max 3 mdr.
Det kan også tage lidt af smagen.
Held og lykke med fisken.
Det er dejligt med sådan en røgeovn, min mand har også i år bygget en i baghaven.

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 08-08-04 23:22

Hej til alle.
Så blev de røget og de blev helt vildt gode. Mums!!!