/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sorte Huller i mine planter?
Fra : Niqo
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 07-08-04 22:07

hej .

har et par grønne planter i mit akvarie, ved ikke hva for en type det er for nogen planter, men grønne er de ;) .

mit spørgsmål er : på bladene er der kommet sorte små huller i , og nogen af bladene er blevet brune ( rigtig kedeligt at se på ) . jeg skrifter 1/3 del af vandet hver 14 dag, og skrifter filter hver 14 dag.

hva kan det være? tænder lyset ved 5 tiden om eftermiddagen og slukker det ved 11 tiden, da mit værelse er lyst op om eftermiddagen, men akvariet for ikke direkte sol-lys.

har lagt mærke til at temp. nogen gange er oppe på 29 G i nogen timer, da der blir varmt på mit værelse nogen gange, hvor det normalt ligger på ca 26 G ..

kan det være derfor?

please hjælp mig.

NIQO .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-04 22:41

Det kan være lidt svært at svare dig, da du ikke selv ved hvilke planter du har, men her er en side om akvarieplanter : http://akva-net.hjem.orangenet.dk/plantergenerelt.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 07-08-04 23:49

Hej Niqo.

Så vidt jeg husker,har du eller har lige haft snegle.
Jeg har selv oplevet det med planterne,efter sneglebesøg og har så fjernet de værste blade.Det er sket at planten er død senere.
Så det kan godt være at du skal ud og have nye planter,desværre!!

M.V.H.Oscarfisk

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-04 23:56

Nu er det lidt svært ud fra den beskrivelse du giver at finde ud af om der er noget i vejen med planterne. Nogen planter får huller og brun/sort ligesom svedne pletter.

Men prøv at gå op og skriv: hojleddet.dk i søgefeltet på googles websearch.
Så klikker du ind på siden, og i venstre side i menu, trykker du på planter.
Så kan du klikke på den plante der hedder Microsorium pterus Javabregne.

Hvis det er sådan nogen planter du har, er det helt normalt at der bliver sortkantede huller og sortbrune pletter på bladene.
Ellers må du prøve at beskrive nærmere hvordan dine planter ser ud, og om det ligner at de bliver lysebrune som om de er ved at rådne.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 24-08-04 23:37

Find den du tror det er her: http://www.tropica.com/plant_print.asp

Sikker på at det ikke er alger? Falder der noget af hvis du gnubber på bladene? I så fald kan alm. ancistrus hjælpe. SAE ligeså og rejer.

Godkendelse af svar
Fra : Niqo

Dato : 03-09-04 15:15

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-04 15:59

Sev tak