/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Komfur håndtag ?
Fra : TGR
Vist : 5519 gange
100 point
Dato : 07-08-04 15:43

Vores ca 3år gamle VOSS komfur er ved at tabe ovn-håndtaget. Det er skruet bagfra med en selvsk. skrue, men det ser ud til at håndtaget er påskruet inden den yderste hvide lågedel er popnittet sammen med den inderste sorte del ! Skruehovedet sidder så mellem de to låg-dele. Kan det passe man ikke kan komme til at efterspænde håndtaget ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-04 15:56

Den er monteret inde bag ved den varmebetandige "glasplade" som er sat på til sidst.
Rammen kan skilles fra forpladen og så fremkommer monteringsskruer.
Normalt laves den operation når hele lågen er taget af ved hjælp af de to låsebslag nede ved hængslet. Det kan være noget bøvl at lave, og lidt svært at samle igen.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-04 16:05

Hvad din service montør ville gøre hvis du ringede efter ham:

1) Vip de to vinkler op på ovnhængslerne, så ovnlugen kan stå på klem ... husk det skal være dem begge 2

2) Træk ovnlågen af

3) På indersiden af ovnlågen er der 2 messingskruer, drej dem 1/4 omgang så glas 1 kan komme ud

4) Glas 2 og 3 fjernes også (yderste glas skubbes forlæns ud af rammen) (det er en passende lejlighed til at få alle 3 lag glas pudset)

5) Popnitterne bores ud med et 4 mm hss bor

6) Lågen skilles forsigtigt af.. Pas på rockwoolen inden i .. det er vigtigt at det bliver lagt ordentligt på plads bagefter

7) Tag ovnhåndtaget HELT af, fyld en lille smule loctite eller lignende ind i begge skruehuller og sæt håndtaget på igen

8) Lågen samles med nye popnitter

9) glassene sættes i igen

10) lågen monteres

Hvis du ellers har boremaskine, bor, popnittetang og popnitter ... og ellers er så heldig at du ikke er forsynet med 10 tommelfingrer kan operationen udføres af dig selv på ca ½ time

/\__ D_T

Godkendelse af svar
Fra : TGR

Dato : 16-08-04 22:50

Tak for svaret Dansende_T.