/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie på tørpladekobling
Fra : stig54
Vist : 679 gange
100 point
Dato : 07-08-04 13:57

Min "mekaniker" har fået hældt for meget gearolie på min bil således at det løb ind til tørpladekoblingen.
Den slirede helt vildt. Vi løsnede koblingen, det hjalp en del. Nu ligger indkoblingspunktet højt oppe igen, så jeg vil løsne koblingen lidt igen.
I starten sliede den bare man gav kraftig gas mens man kørte, nu er det sådan at hvis jeg kobler ud mens jeg kører i f.eks. tredje og giver gas og kobler til så tager den ikke fat med det samme, den slirer et stykke tid og kobler langsomt ind.
Har koblingen taget skade eller vil den brænde sig ren??

Kommentar
Fra : smut

Dato : 07-08-04 14:07

jeg ville bede din mekanikker om at skifte den ud da han jo har fyldt for meget olie på gearkassen er det helt klart hans fejl og har bør derfor udbedre skaden uden beregning
koblingen er færdig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-08-04 14:09

En kobling må ikke glide da det ikke alene vil beskadige koblingstrykoladen, det vil også afhærde svinghjulet.
Jeg har aldrig hørt at det kan gå over af sig selv da olien sandsynligvis er blevet syltet ind i koblingsbelægningen på koblingsnavet. Den mekaniker burde give et voldsomt tilskud til den reparation, men det er måske sort?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 14:21

Mekaniker står jo i gåseøjne.
Sagen er at vi skal på ferie og vel køre 2000 km. sammen lagt, jeg kan ikke nå at støve en anden kobling op på en uge. Det er en 84 model jeg har så det kan ikke betale sig at ofre en ny kobling.
Tør jeg tage afsted?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-04 14:24

NEJ!
En så gammel bil skal være i tip top stand for at man kan forvente at den kan klare sådan en tur.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-08-04 14:25

Du kan jo heller ikke vide om den åbenbart ret store mængde olie har ødelagt nogle pakninger eller simmeringe.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 07-08-04 14:37

NY PÅ!!!!! Han har lavet en fejl og skal udskifte din kobling uden omkostninger for dig.

Hvad for en bil er det lige du har siden du ikke kan nå og få en kobling inden en uge???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 14:55

Det er en Mazda 626 som ellers er i tip top stand. Jeg udskifter løbende defekte dele. De sidste tre syn er den gået glat igennem.
Jeg kan få en kobling hos Hoyer Autodele tiol knap 1000,-, men den skal jo også skiftes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 15:01

Nu mener jeg ikke at gearolie normalt løber ind i en kobling medmindre pakdåsen mellem gearkasse og koblingshus er blevet utæt.
Men hvis du siger det er på grund af for meget olie, formoder jeg I har fået tappet det af igen.
Nu er den måde du beskriver med at køre f.eks. i tredje gear og koble ud, give gas og koble til, en hård belastning, hvis du vel at mærke ikke gør det for at skifte til 4 gear.
Hvis man har en kobling der glider, drejer det sig om, at koble til og forsigtigt give gas til du kan mærke den tager ved.

Ligesom hvis den glider mens du kører, slækker du på speederen til den igen tager fat.

Hvis der ikke bliver ved med at sive olie ind på koblingen, og du ikke ligefrem skal på bjergkørsel med campingvogn, tror jeg sagtens du kan køre, hvis den kun glider den smule du snakker om nu.
Jeg har selv kørt i en bil på den måde i et halvt år, efter der havde været olie på koblingen. Og den holdt helt op med at glide igen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 07-08-04 15:17

Jeg vi jo sige at din mekaniker bare har og få den skifte inden du skal på ferie.. Han har nosset i det og skal lave den så du kan komme på ferie.

Hvis det havde været mig ville jeg have "råbt så højt" nede ved ham så han nok skulle komme i gang. Ps er selv mekanike.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 15:34

Dova beroliger mig lidt.'
Det med tredje gear er jo bare et forsøg, mærkeligt nok kan den godt lave hjulspin, og ligeledes trække bilen frem med trukket håndbremse. Bilen er lige synet så bremserne er ok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-08-04 15:43

(( ))

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 15:46

Jeg prøver at løsne koblingen en gang til og gentager mit forsøg, ok Bjarne D

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-04 16:10

1. der skal være frigang efter tilkobling.
2. det plejer nu at være motorolie som trække ud på koblingspladen.
3. hvis den bare hopper igang er der striber af olie på pladen.
Eyvind.
Jeg vil ikke anbefale det som vi gjorde med vores Sunbeam's nemlig:
2-3000 omdrejninger - slippe koblingen langsomt i 2. gear et par gange.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 16:16

emesen
Den slirede efter den havde fået gearolie, derfor slækkede vi den så frigangen blev større, nu er koblingspunktet helt oppe igen, det er det der er så mærkeligt.
Med Sunbeam metoden mener du vel at brænde den ren?
Den hopper ikke igang men tværtimod når jeg gearer ned så rykker den istedet for at motorbremse normalt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 16:23

Jamen hvis du er sikker på, der ikke kommer mere olie derind, så kører du bare videre, og det sker der ikke noget ved.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-04 16:24

Ja brænde den ren efter "Sunbeam-metoden"
Med olie-striber/-pletter på koblingspladen vil den hoppe igang.
"slirer" mener du skrider/manglende tilkobling
tilkoblingspunktet flytter sig
så er jeg bange for at koblingen ikke er monteret korrekt/spændt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 16:31

Den behøver altså ikke hoppe hvis der er olie på emesen.
Så glider den som bare f.... til at begynde med.
Min Mercedes gjorde det fordi paktråden (det er nemlig ikke en pakdåse i den) fra gearakslen i motoren var gået, så det var motorolie,
Og Transporteren gjorde det fordi pakdåsen i gearkassen var røget, så da var det gearolie der fik den til at glide.
Men stig, hvis du ligefrem skal presse den nu i forsøg på at få den til at glide, sker der som sagt ikke noget,medmindre der er en utæthed

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 16:34

Slirer er manglende tilkobling.
Tilkoblingstidspunktet har aldrig rykket sig før, jeg har kørt 70000 km. i den. Mener du justeringsmøtrikken ikke er kontraspændt nok, det kan godt være at den ikke er det.
Det er noget med den olie.
Det der stadig undrer er hvorfor den slirer i et højt gear når jeg provokerer den, det skulle da netop være i et lavt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-04 16:50

Jo højere gear - jo kraftigere er koblingen belastet.
Den vil næsten aldrig "slirer" i 1 gear.
Hvis du bare rører koblingspedalen lidt kobler den så fra/slirer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-04 16:56

Ja det er derfor jeg vil slække kablet lidt igen. Det var det vi gjorde da den havde fået olie, så gik det fint en måned nu er den gal igen.
Jeg har ikke bilen hjemme lige nu, men muligvis er kontramøtrikken på kabeljusteringen løsnet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-04 16:58

Ja det var da en nem løsning. Lad den nu ha' rigelig med frigang.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 07-08-04 17:05

jeg forstår ikke hvis det skulle være noget problem at skaffe en brugt kobling til en mazda 626 fra 84 der er ca 1000000 af dem hos de forskellige huggere men jeg ville helt sikkert bede din mekanikker skifte den også selvom det skulle vise sig og være en defekt pakdåse dem (motor+gearkasse) burde han have kontroleret inden han samlede bilen igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 17:18

Så er det mere sandsynligt, at der bliver ved med at komme olie derind.Når du har kørt en måned uden problemer, og det er galt igen nu, altså.
Der går som regel en tid inden der samler sig så meget, at det generer koblingen.

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 07-08-04 19:59

Hør nu efter hvad Bjarne D skriver 2000km feriekilometer med en olieindsmurt kobling, det bliver ikke sjovt for dig at tænke på medens du holder ferie. Tænk på det så din ferie ikke bliver ødelagt. Få den kobling skiftet på den ene eller anden måde.

R.J.S.
(Automekaniker)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-08-04 20:27

Må jeg ganske ubeskedent påstå at det er automekanikerne der kommer med de mest realistiske råd i dette spørgsmål og ikke dem der mener at have erfaring fra denne og hin gamle smadrekasse (undskyld jeg blev sgu sur).

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-08-04 20:57

Du kan bare ta på ferie med din bil. Bare tag med penge til reperation ++, og beregn så god tid at du kan få lavet den hvis noget sker. Sker det intet så kan du bare være glad.

alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 21:23

Ja, okay

Svendebrev har jeg godt nok ikke, men har dog rodet så meget med gamle biler, at jeg ved en hel del om det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-08-04 21:36

(( :-] ))

Kommentar
Fra : smut

Dato : 07-08-04 23:12

jeg er ikke mekaniker men har også rodet en del med gamle biler og jeg turde ikke køre een km uden for bygrænsen med en kobling som din og da slet ikke 2000 km på ferie
ny kobling og få så lige tjekket de paksdåser med det samme personligt ville jeg skifte dem nu det var skilt ad det bliver du ikke fattig af

Kommentar
Fra : buggyman

Dato : 08-08-04 10:18

Hmm.. Hvordan kan man hælde for meget olie på??. normalt er det jo en niveau "prop"
der skal fyldes op til. På Mazdaen er det vist nok ved speedometerdrevet. Måske i virkligheden er den bare slidt op..
MVH. Buggyman

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-04 15:47

Ok, hvor lang tid vil det tage for en mekaniker at skifte en kobling + pakdåser

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 09-08-04 06:20

Tak for svaret BjarneD.
Du har ret, det er ikke til at tænke på når man skal på ferie.