/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Irreterrende fluer
Fra : wlt
Vist : 1999 gange
200 point
Dato : 06-08-04 19:32

Så blev det endelig sommer, ud på terressen, kød på grillen, det er bare hyggeligt. Det syntes fluerne desværre også og det er p.... irriterende. Er der nogen der har nogle effektive forslag hvordan man får lokket dem lidt væk fra bordet???

Kommentar
Fra : skovfogeden

Dato : 06-08-04 19:39

Der er ikke andet at gøre end trække indendøre, de har jaget folk hjem fra alle strandene idag.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-04 19:48

Hej wlt

Man kan købe nogle ruller med noget papir med noget klisterstads på, som fluerne sætter sig på og ikke kan komme fra igen.

Men hvad det hedder???

Prøv i en farvehandel eller et byggemarked.

Eller prøv med noget "lokkemad" et stykke væk fra terrassen.

He he, 10.000 fluer kan vel ikke tage fejl - vel?

Antiflue hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-08-04 20:28

Du kan købe en "dims" som alle insekterne bliver facineret af. Den er elektrisk og giver nærmest et blåligt lys fra sig. Når insekterne flyver ind i den, eksploderer de. Jeg ved desværre ikke, hvad den hedder. Men den er yderst effektiv både overfor fluer, myg og andre flyvende insekter.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 06-08-04 20:47

"dimsen" virker kun når det er mørkt, og at bruge den udenfor er vist ikke særligt effektivt. I øvrigt virker den ved at insekterne bliver tiltrukket af et blåt lys, hvorved de flyver mod nogle tremmer som nakker dem med strøm.
Jeg tror ikke der er nogen løsning på problemet, slet ikke hvis det er de små satan irriterende tordenfluer!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-08-04 20:59

jtlaursen. Er du sikker på, den kun virker, når det er mørkt? Den virker bedst, når det er mørkt, men det virkede også som om den virkede i dagslys. Mine forældre havde en, og de var utrolig glade for den. Men jeg så den kun en gang e funktion. Og da var det mørkt. Til gengæls eksploderede insekterne konstant. Jeg sad faktisk og syntes, det var synd for dem. Men når alternativet var et stik, synes jeg det var helt fint.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-04 22:22

Denne her "dims" med det blålige lys bruger de hos vores bager, den fungerer fint og de har kun åbent om dagen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-08-04 22:43

snakker vi her om svirrefluer (de der som ligner hvebse..det har dog kun 2 vinger og er helt uskadelige) eller snakker vi almindlige fluer? Jeg læste lige at der var kommet uhyygeli store sværme af de der svirrefluer og som skovfogeden skriver har de jaget folk væk fra strandene, der var så mange at de næsten dækkede folk..ganske ulækkert..og det værste ved dem er at de bliver siddende, selvom man forsøger at vifte dem væk.
Men jeg tror også lidt på det der blå lys, har godt nk ikke prøvet det, men der er mange som har det..så det MÅ jo virke

Venligst sus

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-08-04 00:41

Jeg har set på grønland hvor fluer nærmest fremkalder panik (de lever af ådsler og deres oprindelige religion er jo en form for dødskult), at de hænger fryseposer med vand ud af åbne vinduer. Angiveligt skulle refleksionerne forvirre fluernes multifacetterede øje så de en en hvis udstrækning mister orienteringsevnen og præcisionen. Jeg har ikke prøvet det, men det er da et billigt og let alternativ at forsøge sig med. Hæng nogle fryseposer med vand i op omkring jeres terasse og se om det virker.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-08-04 00:59

Hvor på Grønland har du set det, sipelip?? Jeg har været i Sydgrønland to gange, og der var ikke nogen poser. De gik alle sammen med hatte med net over ned til halsen. De fluer stak nemlig som en ulykke. De kom frem ved temperaturer over 10 grader, og da jeg var der den ene gang, var der selvfølgelig hedeblølge, så fluerne var fuldstændig vanvittige af blodtørst. Vi andre nøjedes med at blive vanvittige.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-08-04 01:07

sipelip..har hørt noget om at fluer veksler mellem varme og kulde..så det der med frysepser lyder plausibelt..der skal måske hænges en del ud *GG*

Kommentar
Fra : leilub

Dato : 07-08-04 10:34

Hvis det er muligt kunne man prøve at sætte et myggenet op. Måske ikke den bedste løsning, men man sidder i fred for irreterende fluer, myg, hvepse osv. når man spiser.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-08-04 23:20

jeg så det i Uummannaq hvor jeg har noet et år. Det ligger jo noget nordligt, og der er ikke så mange fluer som i sydgrønland - men der er det også ekstremt! De havde bare en enkelt pose hængende ude af hvert åbne vindue, men hvor stor effekt eller effektiv radius det har, aner jeg ikke.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-08-04 00:16

Ja, jeg synes, jeg har hørt om de poser før. Men jeg ved heller ikke, om de virker.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 08-08-04 11:54

Du kunne sætte små tallerkener med lidt syltetøj på i en passende afstand fra bordet, med lidt held vil fluerne søge derhen.
Fluer kan ikke lide lugten af basilikum, så du kunne også prøve at have sådan et par planter på bordet.

mvh Sonja

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 08-08-04 16:02

De poser som hænges op er plastposer fyldt med vand, som hænges i dørene og vinduerne, for at fluerne ikke skal komme ind, så det hjælper jo ikke hvis man vil spise ude.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-08-04 17:10

jysch, man kan jo godt hænge dem på nogle pæle rundt om, hvor man sidder.
Hilsen Jette

Annuller spørgsmålet
Fra : wlt

Dato : 16-09-06 14:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål