/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nye kartofler - opbevaring ??
Fra : gamle61
Vist : 2698 gange
100 point
Dato : 06-08-04 13:37

har et stykke med nye kartofler der er ved at være udgroede og begyndt at visne i toppen , nu er jeg kommet i tanke om at bruge jorden til andet formål, og vil gerne igang - kan dårligt vente til vi har spist kartoflerne - findes der en måde at opbevare disse kartofler - havde tænkt mig en jordkule , hvor de ikke lå altfor tæt - er der nogen med en go' ide' så jeg kan flytte dem og de stadig er go'e når vi vil bruge dem
på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-08-04 13:43

Her er et forslag til opbevaring af kartoflerne.
De må ikke få sollys !! Brug papkasse eller kraftig papirssæk.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/401.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-08-04 13:56

Jeg plejer at bruge en kælder uden opvarmning i ét eller to lag i en grøntkasse henne fra supermarkedet, så et lag sort plast over (ikke lufttæt), så en ny kasse osv. Det fungerer, så jeg har læggekartofler til næste år plus til lidt efterårs- og vinterbrug. Min kælder holder sig mellem 8 og 13 grader nede ved gulvet.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 06-08-04 14:11

Kartoflerne skal helst blive i jorden til de har dannet nok skræl, ellers kan I ikke få dem til at holde sig særlig længe.
Men hvis du vil have dem op nu, er det bedste forslag dit eget med at lægge dem i en jordkule.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 06-08-04 15:16

Hej gamle61

Det væsentligste ved kartoffelopbevaring er:
1) Undgå at de kommer i kontakt med skimmelbefængte blade.
2) Undgå lys, der udvilker grønkorn og ekstra solaninindhold.
3) Perioden med sårheling er 2-3 uger ved høj temperatur. Kartoflerne
udvilker CO2 og vand, derfor skal der ventilationen være god.
4) Når sårhelingsprocessen er slut skal kartoflerne opbevares køligt, da de er levende organismer, der udvilker CO2 og H2O. Der kræves fortsat mulighed for en vis ventilation, der sagtens kan ske ved selvcirkulation - blot de ikke nedkules lufttæt.

Hvorda du vil opfylde disse krav afhænger af de lokale forhold, men principperne er de samme.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-08-04 18:43

Der er ingen tvivl: Lav en passende fordybning et sted i haven, læg kartoflerne i "kule" - altså bare så tæt sammen som de nu kan. Hvis du har noget gammelt stof/sæk eller halm. Læg et tyndlag over (ikke frostsikret) og så ca. 5-7 cm jord uden på. Nu har kartoflerne en tilpas fugtighed og kan sagtens ligge sådan til frosten kommer.

NB. De må selvfølgelig ikke være syge.

mvh
anyway

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 09-08-04 13:24

Tak for svaret dova.
du bekræftede det jeg selv troede , nemli' at jeg ved at grave dem op og lægge dem i en smal kule, kun et spadestik nede og så håbe på at de kunne holde sig i de tre uger til vi får dem spist - jeg prøver og så ser vi - fortsat go' sommer - mvh gamle61

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 13:31

Fortsat god sommer til dig også

hilsen dova