/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
indsprøjtning
Fra : jk6
Vist : 666 gange
100 point
Dato : 06-08-04 13:04

Kan man tage et indsprøjtningsanlæg fra en hvilken som helst bil (selvfølgelig med ledningsnet og alle komponenter) og sætte over i en anden bil med samme motorstørrelse uden at det giver alt for mange problemer at få det til at køre ordentligt? Nogen der har erfaringer med dette?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-08-04 13:21

Det er IKKE anbefalelsesværdigt! Selv de store PROFESIONELLE bilproducenter kan "brænde fingerne" ved sådanne "eksperimenter". Da Ford skulle have (diesel)motor til deres seneste model Fiesta, fik de disse leveret fra Peugeot/Citroën (PSA). ford mente imidlertid at deres eget indsprøjningssystem var bedre, så de monterede disse i Fiesta, med det resultat at de fik MEGA problemer med disse motorer´og måtte hjemkalde dem for udskiftning tilbage til de originale.
Jeg ville ikke personligt begynde at "eksperimentere" med dette...uden dog at udelukke det kan lade sig gøre med mere eller mindre succes/fiasko!

Mvh
palle Jensen

Kommentar
Fra : smut

Dato : 06-08-04 14:27

det kan sagtens lade sig gøre jeg har set en gammel saab 96 v4 med et indsprøjtnings anlæg fra en golf 1 det virkede perfekt her er en side du kan kigge lidt på http://www.powerpage.dk/index.html

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-08-04 15:52

Jo det... Jeg vi nu sige det nemmeste ville være og finde et sprøjt fra bil af samme model. Men jo det kan da godt lade sig gøre. Det sværeste bliver vel og finde ud af hvilken doner bil der passer.

Hvilken bil snakker vi om??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 16:30

En ting er hvad der kan lade sig gøre og noget helt andet hvad der kan bruges til noget. Et ældre elektronisk anlæg kan nok køre på lidt af hvert, men et moderne system, der næsten kan tænke selv vil der nok ikke være noget sjov ved at montere på en anden biltype.
I min ungdom satte vi mekanisk indsprøjtning på racerbiler (gr.2 std. vogne), men det var jo også ligegyldigt hvor meget benzin der røg ud af udstødningen bare det gik stærkt. Når man nu tænker på diverse følere der er monteret for at give høj ydelse med lavt benzinforbrug så kunne man nemt forestille sig alverdens problemer, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : openphone_unlock

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-04 16:31

man kan godt lave noget og få det til at virke nogenlunde
men 100% godt bliver det ALDRIG

der er mange ting man skal huske at tage hensyn til
feks biler med indsprøjtning (ældre modeler uden kat)
er udstødningen også anderledes som på en kaburartor model

benzin tanken er speciel til insprøjtnings modeller (det er i returløbet der kan være problemer ) mange har en kalibreret boring
informationen fra styreboxen til insprøjtnings tidspunktet skal passe 100% i forhold til tændningstidspunktet
både i tomgang og del/ fuld gas

og det er sjældent ens i 2 forskelige bil modeller bare nogle få grader forskæld i tændings tidspunkt kan give problemer
det er et meget stort projekt at vove sig ud i

find en bil/motor magen til den du har og byg så motor over i din bil
du kan jo sikkert finde en bil i tyskland __ der skal ikke betales avgift vist den ikke skal indreg. i DK

held og lykke med dit foretagende
hilsen Bjarne
(gammel Opel mekaniker)

samt i insprøjnings modellers benzintank er der nogle spesielle skvulpeplader indbygget

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 09-08-04 08:11

Jeg leder for tiden efter en toyota corolla gt twin cam, og overvejede derfor at finde et ældre insprøjtningsanlæg fra en 1,6 motor, men kan da nok høre der car nogle ting jeg ikke lige havde tænkt på :)
Men mon ikke det kunne fungere hvis man tog insprøjtningen fra en corolla GSI?

Kommentar
Fra : openphone_unlock

Dato : 09-08-04 08:27

hvorfor ikke tage hele corolla gsi motor og byge over i

vist du kun tager indsprøjtningen (med styrebox og ledningsnet osv.
tror jeg du for problemer med mængden af indsprøjtningen
men vist det bare skal kunne køre stærkt og lyde goidt
og man så er lige glad med benzin frobruget sååååhhhh kan det sikkert lade sig gøre

min mening er bare vist man vil tune med insprøjtning skal det gøres rigtigt så det yder mest i alle belastnings områder (tomgang /del /fuldgas)
du kan selvfølgelig få omprogrameret chipen i anlæget og få bilen på rullefeldt
og derved få det justeret så det yder mest muligt samtidlig med at bevare en del af økonomien
en sådan justering er ikke helt bilig det er en opgave for profesionelle
håber da du finder en god løsning
hilsen Bjarne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-08-04 08:33

Som udgangspunkt :SÅ KAN ALT JO LADE SIG GØRE!!! Men hvad er prisen for sådanne "tvivlsomme" projekter/ekperimenter??? Som jeg skrev ovenstående kan selv de MEST profesionelle "købe guldet for dyrt"! Hvis det for dig udelukkende er et spørgsmål om at kunne få det til at funge og ikke så meget et spørgsmål om økonomi, så er det da bare med at "hoppe" ud i det...så er det kun "viljen" (og da nok også dine "tekniske evner") der sætter begrænsningerne.
Personligt ville jeg holde mig lige netop fra dette område.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 09-08-04 16:49

tja, det kunne da godt ske man skulle købe et par dobbeltkarburatorer istedet... det andet blir nok noget rod. Synsfolkene blir nok heller ikke glade for det. Men ok, nu skal jeg selvfølgelig også lige have fundet bilen først :D

Kommentar
Fra : openphone_unlock

Dato : 09-08-04 17:26

husk på den motor størelse som liger i fra standart
må du tune lige så vildt du kan
men du må kun ligge en motor i der har 20% flere heste (HK)
og den må IKKE tunes yderligere (uden at betale afgift)

Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 13-08-04 12:09

Tak for svaret openphone_unlock.