/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
virus?
Fra : scandinavia
Vist : 434 gange
50 point
Dato : 06-08-04 06:06

Hejsa

jeg er begyndt at modtage en del underlige mails. Det drejer sig om der kommer nogle mails hvor overskriften er "mail failure" eller lign. Men de kommer fra personer jeg ikke har sendt mails til. Det er ikke fiktive personer jeg får dem fra, tror jeg ikke, mange af adr er firmaadresser og lign. Der er ikke vedhæftet noget, men der er et link til en side hvor jeg efter sigende skulle kunne se mailen, men jeg vil ikke gå ind på den af frygt for virus.

Nogen der ved hvad det kan være, eller har erfaring med lign?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 06-08-04 07:44

Hej med dig.

Hvis jeg var dig ville jeg slette dem omgående og slet ikke gå ind på de(den) side(r) der opfordres til.

Hvis det er noget vigtigt får du nok besked af anden vej.
Har i øvrigt selv været ude for noget lignende.
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 06-08-04 07:59

Fortsættes....................

Vira er nok ikke det store eller største problem her, men registrering af din computers adfærd. Hvor har du været og hvad har du set på o.s.v. Det kan danne grundlag for salg af adresser til firmaer der vil reklamere for dit og dat.

Som sagt(skrevet) reagerer jeg ikke på mails fra nogen jeg ikke kender eller selv har rekvireret.

Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-08-04 08:37

Jeg sletter alle mails uden at undersøge indholdet, når jeg ikke kender afsenderen !!

Her kan du læse om spammails.
http://www.avalonia.dk/html/mail/spam.php

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-08-04 09:06

Præcist det samme her .. jeg modtager 10-20 af disse om dagen. Nogle gange er afsender adressen "næsten" rigtig, men hvis man kigger godt efter er noget forkert. Eksempelvis: xxx@mail1.dk er ændret til xxx@mail.dk .. og hvem kan lige huske det ?

Hvis du ikke er 101% sikker .. så ud med skidtet .. skulle du slette én for meget, skal afsender nok kontakte dig på anden måde.

/ PG

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 06-08-04 10:42

Til Guild: Det du svarer er vist ikke relateret til det der spørges om?
En ting er at modtage Nigeria breve o. lign. fra ukendte personer/firmaer. Men som Scandinavia modtager jeg breve fra "Postmesteren" :at der er afsendt breve fra min mail adresse, som ikke har kunnet afleveres og nu får jeg så en mail fra postmesteren med denne oplysning. Den svarer nøjagtig til mails som jeg undertiden får, når jeg har skrevet en fejl i en mail jeg har sendt.
Det må altså være nogen der udsender mails som om jeg har sendt dem?
Selv om jeg sletter dem uden at åbne kommer der et hurtigt svar om at en fil er overført og der ligger et lille kommando vindue, som jeg dernæst annullerer.
Hvis det kan hjælpe til besvarelsen skal jeg notere ned næste gang nøjagtigt hvad systemet viser.

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 06-08-04 11:06

Også jeg har den sidste tid, uge ,fået lignende mails,sletter,dem men har alligevel en mistanke til noges snavs ??
håber nogen giver et fornuftigt svar til scandinavia . 1003jeppe.
se følgende !!:

Mail Delivery Failed - This mail couldn't be represented

------------- failed message -------------

KnW;V$wpHgaKö$WsbL;b1Bk2a_9b2!2'nT~(%v#<üEQ9+
!DQg!rß+_xmdcw,#Uo&XiHBz37N2)_a+üc*Rk+00j9K%~s
I(LJwoy:S_$n:LTIa(.>;X_H,N9(Lr.-A+q.I$b;äq3
;mmN+Mac7~h!GUC40s2y

Received message has been sent as an encoded attachment.
Or you can view the message at:

www.vip.cybercity.dk

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 06-08-04 11:19

Supplerende:
De første mails af denne type fik jeg for 3 4 måneder siden men de ebbede ud.
Der er begyndt at komme nogle hver dag inden for den sidste uge.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-08-04 11:35

>Tikker

Ja det sker også at jeg skriver forkert mailadresse .. så sender "min" postmester en besked om at "han" ikke kunne levere. Det er da bare i orden, og beskeden er helt klar.

Det jeg taler om, er "failed message" fra personer jeg ikke kender, eller har hørt om. I går fik jeg 2 sådanne fra personer jeg "næsten kendte", som jeg skrev tidligere er der blot en "lille" fejl i afsenderadressen. Jeg ringede til begge disse personer for at høre OM de havde sendt noget .. og det havde de IKKE.

Underligt nok er alle med en engelsk tekst i "Emne", men her i Jylland har vi nu for vane at skrive DANSK. Som scandinavia skriver, så skal jeg heller ikke ind og "kikke"

>1003jeppe
Jeg håber også, at der er én som kan give et svar på hvordan / hvorfor vi får disse "underlige" fejlmeldinger !

/ PG

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-08-04 11:49
Kommentar
Fra : skovfogeden

Dato : 06-08-04 16:26

Det er slet og ret en virus som har forgrenet sig fra en eller flere du har været i kontakt med, og lad være med at åbne omtalte mails, du skal bare slette dem. Så hold din antivirus opdateret, så fjerner du dem nemt.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 06-08-04 20:08

Har selv fået en del af dem på det sidste. Men min antivirus (norman) har snuppet dem alle
og lagt dem i karentæne for der var virus i dem.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 06-08-04 21:00

Jeg har ved flere lejligheder kommet med dette råd:

Har du mulighed for at benytte webmail, d.v.s. gå ind i din mailboks online, også selv om du befinder dig på en anden maskine.

Hvis JA, så gør det hver gang, inden du henter din post hjem på din egen maskine. - Her kan du se brev hovederne, og smide dem ud som du ikke kender. Du kan også hurtig se om der er vedhæftet noget til mailen.

Når du har ryttet op online, så kan du hente resten hjem, som du har udvalgt af den post som lå i mailboksen.

Har du et personligt spamfilter på webmailen, så kan du filtrere de fleste mails fra, som kommer fra tvivlsomme adresser.
For mit vedkommende har det reduceret spammails med 90%. Så det er kun spam fra en "dk" adresse og nogle få andre som ikke er lagt i filtret som viser sig.

Det har forøvrigt været fremme omkring de såkaldte tomme mails, som ikke er lykkedes mig at udelukke, men har samlet hovederne sammen i en txt fil, og kan se at der er en vis sammenhæng i det.

Men smid alt ud som du ikke kender noget til, så kan det ikke gå helt galt, og lad være med at åbne vedhæftede filer, hvis afsenderen er bekendt og ikke har beskrevet filens indhold i mailen.
I disse usikre tider skylder man modtageren at dokumentere det vedhæftede!

Godkendelse af svar
Fra : scandinavia

Dato : 07-08-04 21:36

Tak for svaret severino.