/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ekspansionsbeholder i gasfyr
Fra : bv32
Vist : 13946 gange
50 point
Dato : 05-08-04 14:33

Må man selv udskifte ekspansionsbeholderen i gasfyret? Et eller andet siger mig, at det ikke er så svært og forholdsvis ufarligt......Det er jo "vanddelen" af gasfyret der er tale om. I så fald, hvor ville man kunne købe en ekspansionsbeholder? Må man i det hele taget foretage reparation af "Vanddelen" af naturgasinstallationer? Radiatorer og den slags.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-08-04 16:08

Hej
Jeg vil mene, hvis beholderen er monteret i selve fyret altså indenfor kabinettet, så det bliver nødvendigt at demontere diverse dele for udskiftningen, så er dette ikke tilladt. Ellers er der ingen der kan forbyde dette.
Beholderen kan købes her på nettet,se link , ellers spørg en vvs mand/montør.
www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp
Mvh

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 05-08-04 17:29

Selv om jeg er uddannet VVS-mester, så er det svært at svare på, feks. må man ikke skifte brænder eller lave indstillinger.
Men jeg ville nu ikke betænke mig, som privatmand med at udskifte trykekspansionsbeholderen, da der jo stadig er vandgennemstrømningssikring mm i fyret, som nok skal sikre den del.
Nu skriver du ikke hvorfor den skal udskiftes, den fungerer jo ved at der er en membran tværs gennem de to beholderdele. Den ene del er oppumpet med et lille fortryk af luft (Bilventil), og membranen trykker således på vandet, som så også kan udvide sig ved at trykke membranen tilbage mod luftdelen.
Nu har du vel ikke lukket alt luft ud, så det er derfor den ikke virker?
Mål diameter og tykkelse, og se efter der er et gevind det rigtige sted på den nye, og så se at komme igang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-08-04 19:51

Ja,bare klem på.
Hilsen Keldd (Blik og Rør.).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-08-04 20:27

Jeg vil også lige spørge lidt.
Er din beholder utæt
Åbner din sikkerhedsventil/utæt
Hvad er dit problem med ekspansionsbeholderen.
Eyvind. (altmuligmand)

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 06-08-04 22:08

Grunden, hvorfor jeg tror, at der er noget galt med ekspansionsbeholderen er at trykket i anlægget meget hurtigt falder. Jeg påfylder vand hver 2-3 uge i øjeblikket fordi trykket falder under 0,5 bar på ingen tid. Hvis jeg f.eks. påfylder vand idag, sådan at trykket stiger til 1,5 bar, så er den tæt på 0 bar på under en måned. Udover det har jeg haft en VVS mand til at kigge på anlægget for ca. et år siden, hvor jeg havde samme problem. Ved den lejlighed pumpede han bare gas i ekspansionsbeholderen og så gik han igen. Udover det har jeg hørt fra en anden VVS mand at Apollo gasfyr ikke ligefrem er kendte for deres gode ekspansionsbeholdere. Han mente, at den er underdimensioneret og at det godt kunne betale sig at montere en større beholder (under gasfyret, ellers kan den ikke være der).

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 06-08-04 22:10

P.S. Sikkerhedsventilen åbner ikke. Vandet forsvinder i den blå luft....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-08-04 22:51

Nej,det forsvinder ikke i den blå luft.
Højst sandsynligt er det din expansionsbeholder der er synderen.
Hvis den ikke kan holde trykket, flytter vandet i den sig,altså gummimembranen inden i beholderen kan ikke holde vandet på plads,og bliver nødt til at give plads for vandet,så der er det, og ikke i den blå luft.
Nu har jeg hørt mange historier om hvad det er der holder trykket oppe i en trykeksp.beh.alene i den her tråd er der 2,
luft og gas,jeg kommer med een til,kvælstof.
Jeg ved ikke hvad der er rigtigt,har egentlig aldrig fundet ud af det.
Men een ting har jeg fundet ud af ,lige meget hvad de har fyldt på ,har det ikke holdt ret længe.
Så skift din beholder,og hvis det kniber med pladsen inden i Uniten,så hæng den på væggen.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-08-04 00:00

Som Keldd siger, det forsvinder ikke i den blå luft.
En fejl som mange begår, er at der står luft i påfyldningsslangen, som bare bliver trykket ind i anlægget, og man tror alt er godt. Luften kommer selv ud af automatiske udluftere, og trykket falder.
1. Sørg for at din ekspansionsbeholder har det fortryk der står på beholderen, som regel 0,5 eller 1 bar, men det er med tom anlæg, eller i det mindste uden tryk.
2. Fyld slangen, og sørg for at alt luft er ude af det højeste punkt på slangen.
3. Fyld langsomt i med pumpen slukket, indtil 1,5 bar, lidt mere ved varm kedel ca 2 bar, og lidt mindre ved kold anlæg.
4. Sæt et krus eller lign. under sikkerhedsventilen, men vær sikker på det ikke er koldvandssikkerhedsventilen.
5. tjek tryk og krus hver dag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-08-04 00:21

Det er en klassisk fejl, som Palle skriver om(luft i påfyldningsslangen)og 98% af alle vvs`ere og blikkenslagere laver den,og husk når du fylder på:Varmt vand.
Koldt vand ind i en varm kedel er ikke godt,og hvis det er støbejern,direkte katastrofalt,med kedelsprængninger til følge,i masser af tilfælde.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 07-08-04 12:47

Jeg tror ikke, at det er muligt at have luft i påfyldningsslangen i mit tilfælde, jeg har sådan en "sluse" på. D.v.s. at jeg har to "haner", først åbner jeg den ene, som så fylder vand op til den anden hane. Så åbner jeg den anden og fylder vand på, så slukker jeg for hanerne i omvendt rækkefølge.
P.S. Jeg har kun 1 sikkerhedsventil.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-08-04 13:03

Her er en god vejledning
Grunden til at man skal påfylde kvælstof i beholderen er at der ikke så let kan dannes tæringer og der ikke siver noget igennem membranen(der er ikke nogen iltspærre som kendes fra gulvvarmeslanger)
www.dgc.dk/publikationer/vejl/6.pdf

Mvh

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-08-04 14:42

jej23
Flot forklaring,og et godt link,dem kan man ikke få for mange af.
bv32
Ja, du har een sikkerhedsventil på varmeanlægget,men også een på brugsvandssiden,
kig nu godt efter.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 07-08-04 17:49

Tak for det mest udførlige svar, pallebhansen, og tak til alle andre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-08-04 20:53

Selv tak.
Det kan godt være din Ekspansionsbeholder er lige lille nok til dit anlæg, men den må jo være tæt i membranen, når der kan fyldes gas på.
Nu kan du jo tjekke hvornår sikkerhedsventilen åbner, ved at blive ved med at lukke vand på.
Men måske er det fordi du påfylder når anlæget er koldt, når så der er brug for varme udvider vandet sig, og trykket udløser sikkerhedsventilen, og når den først er udløst, vil de tømme alt for meget ned (I tryk)
Hvis du så aflæser trykket en dag anlæget er koldt, syntes du at der skal fyldes på.
Du behøver jo ikke højere tryk, end vandsøjlen til det højeste punkt.
Så hvis du har radiatorer ovenpå, og dine rør ligger i gulv, så er det jo nok med 0,2 bar, da det svarer til 2 m.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 07-08-04 22:24

Hej. Jeg har ikke radiatorer ovenpå, det er et etplans hus. Men rørene ligger på loftet, det svarer vel også til 1-2 m da vandet jo skal pumpes ovenpå alligevel. Jeg kunne måske checke trykket lige efter at jeg har taget et brusebad, så må man da gå ud fra, at vandet er varmt og trykket maksimal. Så kan jeg jo fylde på til 1,5 bar og så se hvor meget tid der går til jeg skal fylde på igen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-08-04 23:48

Nej så enkelt er det ikke.
Vandcirkulationen har 2 kredse, en lille kreds der løber ind i varmvandsbeholderen, og som måske kun udgør 10% af den samlede vandmængde.
Og den anden kreds er radiatorene.
Det er kun når det er koldt og radiatorventilerne åbner, at man får den store vandmængde opvarmet, og der med den største vand-udvidelse.
Så fordi du tager et brusebad, er der jo kun en sjat vand, der løber en tur over i varmtvandsbeholderen og retur.
Men som jeg siger, er jeg ikke sikker på at det er den rigtige sikkerhedsventil du kigger på, og så kan du jo prøve at overfylde/trykke, for at se om det nu er den rigtige du kigger på. Anlægget skal sagtens kunne klare 10bar, da det tryk der normalt testes med, og langt inden du når det så har din sikkerhedsventil åbnet, da en sådan er stillet til ca 3-5 bar.
Så summa sumarum, du bør ikke få noget trykfald her i sommerperioden, ikke andet end lidt fald og stigninger hvis du har lidt radiator eller gulvarmeforbrug.
Et tip: Bind en plastpose fast med elastik om sikkerhedsventilen, så får vi se om vandet forsvinder ud i den blå luft, og så er det jo en anden snak, for så har du måske utæt gulvvarme??
Jeg vil hellere have du fylder/tømmer til du har 1 bar, og så se om der sker ændringer, men går det ned på 0,8 bar, så hav lidt is i maven, og se om den ikke næste dag står på 1 igen.
VH Palle Hansen
NB: Sikkerhedsventilen for koldt vand skal/kan dryppe lidt, efter du har været i bad, da der ved måleren er en kontraventil, og det kolde forbrugsvand jo bliver opvarmet i varmtvandsbeholderen, og ikke kan være der hvis mor ikke bruger lidt til opvask senere.