/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Min comp. har fået nøkker
Fra : lape
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 04-08-04 21:07

Min comp har fået nøkker, hvad kan der være galt?
Win xp pro har kørt upåklageligt, -ingen virus iflg. min virusscanner og onlinescanner , ingen spionfiler eller andet snavs. Men under opstart indlæser den naturligt diverse filer, forsøger dernæst at indlæse windows men fejler og starter så forfra og først efter flere forsøg (3-4) fanges og indlæses windows. Det endte dog med, at den bare kørte i ring uden at indlæse win.
Det fik mig til at totalformatere hele harddisken. Efter et par dages problemfri kørsel er comp nu begyndt med samme irriterende opstartsprocedure. Hvad er der galt?
Lape

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 21:26

Det kunne være din harddisk som er træt.
Kommer der mærkelige lyde når HD kører.

Kommentar
Fra : lape

Dato : 04-08-04 21:36

Ikke særligt, men jeg den har da pebet et par gange - med en lille hyletone.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 21:46

RAM?

Kommentar
Fra : lape

Dato : 04-08-04 21:57

Nok synes jeg - men altså 256 MB

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 22:02

OK, det var nok FOR kort. Det jeg mener det kunne være defekt RAM, men du skal heller ikke udelukke snvs i processoren førdu har tjekket det. Jeg har oplevet flere maskiner gå helt døde på grund af overophedning.
Hvis du har flere RAM blokke kunne du jp prøve at tage en ud ad gangen og se hvordan det går.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 22:05

Det var da hyletonen der jo kunne komme fra den lille mini højtaler der som regel sidder på bundkortet og fejl på RAM giver på nogen typer en hyletone.

Kommentar
Fra : lape

Dato : 04-08-04 22:22

Minihøjttaleren siger du - Jeg har bemærket en forvrængning af lyden i mine højttalere - kan der være en sammenhæng?
Men lydet det sandsynligt, at RAM'en er defekt når comp efter en formatering virker perfekt i 3 dage?
Mener du en virus i processoren?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 22:34

RAM kan godt opføre sig lidt ubergneligt, men lad os ikke låse os fast på noget, jeg sntes bare mulighederne skal tjekkes og udelukkes.
Nej det er bestemt ikke virus jeg mener jeg mener nullermænd lige som dem der ligger under sengen lige før der støvsuges. Altså godt gammeldags husstøv som bliver suget ind af kølesystemet.
En processor der ikke bliver kølet tilstrækkeligt nedsættes så drasisk i ydelse, at det kan være så alvorligt at maskinen ikk ekan fuldføre en opstart fordi processoren bliver overophedet meget hurtigt hvis ventilatoren ikke kan lede varmenvæk på grun af støv. Bestemt ingen joke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 22:36

Undskyld mine tastefejl, men jeg er ved at koge over (ikke på grund af støv) fordi Kandu indlæser megalangsomt.

Kommentar
Fra : lape

Dato : 04-08-04 22:47

Jeg er også ved at koge over af samme grund - det varer en krig at sende og modtage lige nu.
Jeg vil finde støvsugeren (men først i morgen) Forhåbentlig hjælper det men foreløbig tak for svaret. jeg vender tilbage i morgen.
Lape

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 23:00

OK, men kig nu godt på tingene før du gør noget så vi kan kæde årsag og virkning sammen. Jeg vil for øvrigt anbefale at bruge udblæsning fra støvsugeren hvis det er muligt så der ikke flyver noget godt med ned i vommen på støvsugeren. Den korrekte måde at fjerne støv fra kølerne er ved hjælp af en spraydåse med almindelig luft, men sund fornuft og en støvsuger kan også bruges.

Kommentar
Fra : lape

Dato : 04-08-04 23:15

Jeg kunne alligevel ikke falde i søvn før tipset med støvsugeren skulle forsøges, så nu er den støvsuget. Og I guder hvor var der nuller - og støv på de 2 RAMstænger. Jeg stiller mig forrest i jem & fix-køen på søndag kl 10 efter deres supertilbud på en kompressor til næsten ingen kr.
Ved denne opstart gik windows rent ind, så måske var det løsningen.
Så BjarneD, du er genial indtil videre, men som sagt vender jeg lige tilbage i morgen. Godnat
Lape

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 23:32

Ja, ja lad os nu se og sov godt!

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-08-04 08:37

Husk BjarneD.. Du er kun genial lidt endnu..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-08-04 10:13

Zerg911>> Jeg kan da altid fortælle dig hvordan det føles at være genial selv om det kun skulle vare kort tid

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-08-04 11:11

Kommentar
Fra : lape

Dato : 05-08-04 12:16

Så, så --
Det med det geniale må desværre vente. Problemet er der stadig så løsningen må ligge et andet sted. Altså BjarneD og all I andre (genialer) : har I andre muligheder så frem med dem.
lape

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-08-04 12:37

Du skal bestemt ikke være ked af at have lært, at man skal holde sin computer ren for mere end en slags snavs.
Du skal måske blive ved tanken om, at du har en eller flere komponenter der overopheder på grund af en defekt og så er det jo at du kan starte med RAM og fjerne den ene klods hvis du har to, ydelsen vil gå ned, men du kan sagtens tjekke stabilitet. Du kan måske også låne en klods hvis du kun har en i.
Grafikkortet kan ofte tjekkes ved at bruge fejlfinding under indstillinger for skærm og nedsætte accelerationen.
Du kan j også prøve med at fjerne andre enheder, en ad gangen, og glem ikke Emesens bud på harddisk hvor du jo kan prøve at køre en diskdefragmentering.
Du kan jo også prøve at tjekke dine systemfiler ved at skrive i kør: sfc /scannow
Du skal have din installations cd i drevet.
Jeg opgiver ydeligere da mit blodtryk ikke kan holde til Kandu's

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-08-04 12:38

Du skal bestemt ikke være ked af at have lært, at man skal holde sin computer ren for mere end en slags snavs.
Du skal måske blive ved tanken om, at du har en eller flere komponenter der overopheder på grund af en defekt og så er det jo at du kan starte med RAM og fjerne den ene klods hvis du har to, ydelsen vil gå ned, men du kan sagtens tjekke stabilitet. Du kan måske også låne en klods hvis du kun har en i.
Grafikkortet kan ofte tjekkes ved at bruge fejlfinding under indstillinger for skærm og nedsætte accelerationen.
Du kan j også prøve med at fjerne andre enheder, en ad gangen, og glem ikke Emesens bud på harddisk hvor du jo kan prøve at køre en diskdefragmentering.
Du kan jo også prøve at tjekke dine systemfiler ved at skrive i kør: sfc /scannow
Du skal have din installations cd i drevet.
Jeg opgiver ydeligere da mit blodtryk ikke kan holde til Kandu's langsommelighed og

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-08-04 12:39

Ja se nu der man kan ikke engang skrive færdig---og mange fejl.
Det er vist ikke kun din komputer der har nøkker.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-08-04 18:39

Så så BjarneD - sådan har alle "genialer" det...............har jeg hørt.
Jeg tror stadig, at den HD er træt, men det er nok ikke så genialt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-08-04 18:53

6. linie i mit kl. 12,38 indlæg. Jeg undervurderer skam ikke geniet Eyvind Genialt ikk'?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-08-04 18:59

Ikke geni - 80% held og resten er rent tilfældigt.
Men jeg har selv været ud for en HD som hylede og jeg nåede lige at kopiere over på en USB HD som jeg jo kunne sætte til on the fly. Harddisken kunne ikke genstartes.
Eyvind.

Kommentar
Fra : lape

Dato : 06-08-04 00:03

Jeg har fjernet RAM klodserne på skift og de er begge OK. Sfc/scannow viste heller ingen fejl så nu er der vist kun emesens bud om en ny HD tilbage - jo jeg kan af og til fornemme den fjerne hyletone i mine høreapparater.
BjarneD, dit bud om overophedning (computerens altså) lyder ikke sandsynligt, da den er villig til en genstart, men særdeles usamarbejdsvillig efter en nats søvn - altså start af kold maskine.
En træt HD siger du emesen. Betyder det 700 danske ud af kortet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 00:24

Det er muligt at det ikke skyldes overophedning i dette tilfælde, men undervurder ikke den slags. Jeg syntes jo så også at din forklaring har skiftet lidt i forhold til dit oprindelige spørgsmål. Din seneste forklaring ville ikke få mig til at tænke på CPU varme - var der støv i den, du skrev jo kun om RAM.
Fejlfinding på afstand kan kun blive gæt. Du må prøve videre.
By the way, sfc giver ikke fejlmeldinger, men skifter bare evt.defekte systemfiler, og er ikke altid tilstrækkeligt, men hurtigt.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-04 13:36

Ja det kan det gøre, seagate 80/120 GB 7200 rpm syntes jeg er en god HD.
Men du siger svær at starte efter en nats søvn, så kan det være:
træt HD
eller måske
træt batteri på motherboardså den taber bios indstillinger og går til fabriksindstilling.

Godkendelse af svar
Fra : lape

Dato : 11-08-04 00:59

Tak for svaret emesen.
Egentlig skulle du ha delt med BjarneD for jeres (til tider morsomme) hjælp.
Min maskine kører kun rimeligt i opstarten og fejlen er der stadig selv om jeg har prøvet alle forslagene. Tilbage er så at prøve med en ny harddisk, men det venter jeg lige med et par dage.
og egentlig er det en tanke at netop mit problem med den svære opstart af computeren hører jeg netop nu fra flere på mit arbejde. Mon ikke der er en sammenhæng med problemer i windows (update), en eller anden virus, eller ??????
Det kan da ikke passe at så menge harddiske lige pludselig bliver træt!
Hilsen Lape

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-08-04 01:06

Tanken tæller lape