/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hvad er Stroboskob-lys
Fra : EvoLution
Vist : 3769 gange
100 point
Dato : 28-06-02 13:23

Hvar er Det Svar mig og hvor kanman få det!"

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 110 point
Dato : 28-06-02 13:30

Det er det lys der nogen gange bliver brugt på diskoteker, stærk lys der blinker, så du ser ud somom du bevæger dig i ryk.
Den kan købes på enten www.discosupport.com eller www.disco-support.com.
Kan også købes i de fleste HiFi butikker.
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 12:58

"EvoLution" <EvoLution.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qAXS8.89290$N46.2440871@news010.worldonline.dk...
> Hvar er Det Svar mig og hvor kanman få det!" values(%d, '%s')

Fat ordbogen... eller tjek google.com
Det er blinkende lys. Gerne mere end 4 gange i sekundet

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 29-06-02 01:05

Håber dette kan hjælpe dig. :) (Fra mine dage i folkeskolen - fysik - bølger & svingninger)

Frekvensmåling med stroboskoplys
Med et stroboskoplys kan vi finde frekvensen på genstande, vi ikke kan tælle med på. F.eks. en fjeder.
Vi kan finde fjederens frekvens ved hjælp af en stroboskoplampe. En lampe, der kan udsende lys glimt med en bestem frekvens.
Ved at regulere antallet af lysglimt pr. sekund kan vi få det til at se ud som fjederen bevæger sig langsommer, og ved bestemte blink-frekvenser kan vi få det til at se ud som om den står stille.

Lad os forestille os, at fjederen har en frekvens på 20 Hz, og vi indstiller stroboskoplampen, så den kun glimter, når fjederen er i den ene yderstilling.

Ved blink-frekvensen 5 -, 10 - og 20 Hz står fjederen i en bue til den ene side. Men ved 40 Hz
20 Hz. Ved 40 Hz ser det ud som om fjederen befinder sig ved begge yderstillinger, som et v.

Forklaring:
Når fjederen svinger 20 i sekundet, altså 20 Hz, vil det tage fjederen sekund at komme fra den ene yderstilling til den modsatte yderstilling og tilbage igen.

Hvis stroboskopets blinkfrekvens er indstillet til at være 20, og at blinket er indstillet til at komme hver gang fjederen er i den ene yderstilling. Det vil få fjederen til at fryse eller stå stille.
Lader vi nu blinkfrekvensen blive lidt mindre, vil det se ud som om fjederen bevæger sig langsomt frem og tilbage. Det skyldes at lysglimtene er nu hele tiden er &#8221;lidt bag efter&#8221;.
Indstiller vi stroboskopets frekvens på 10 Hz, altså det halve af fjederen frekvens. Vil det se ud som om fjederen igen &#8221;står stille&#8221;. Det er fordi fjederen nu kun kan foretage to svingninger mellem hver blink.

&#8226;   Med en stroboskoplampe kan en svingende bevægelse &#8221;fastfryses&#8221; ved forskellige blinkfrekvenser.

Når vi skal måle en frekvens ved hjælp af stroboskopet, skal vi begynde med en så høj blinkfrekvens som muligt.
Vi skal derefter skrue ned til den største blinkfrekvens, som &#8221;fastfryser&#8221; bevægelsen i en yderstilling.

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 29-06-02 01:12

Sorry Wordkoder ;( her clean form

Frekvensmåling med stroboskoplys
Med et stroboskoplys kan vi finde frekvensen på genstande, vi ikke kan tælle med på. F.eks. en fjeder.
Vi kan finde fjederens frekvens ved hjælp af en stroboskoplampe. En lampe, der kan udsende lys glimt med en bestem frekvens.
Ved at regulere antallet af lysglimt pr. sekund kan vi få det til at se ud som fjederen bevæger sig langsommer, og ved bestemte blink-frekvenser kan vi få det til at se ud som om den står stille.

Lad os forestille os, at fjederen har en frekvens på 20 Hz, og vi indstiller stroboskoplampen, så den kun glimter, når fjederen er i den ene yderstilling.

Ved blink-frekvensen 5 -, 10 - og 20 Hz står fjederen i en bue til den ene side. Men ved 40 Hz
20 Hz. Ved 40 Hz ser det ud som om fjederen befinder sig ved begge yderstillinger, som et v.

Forklaring:
Når fjederen svinger 20 i sekundet, altså 20 Hz, vil det tage fjederen 1/20 sekund at komme fra den ene yderstilling til den modsatte yderstilling og tilbage igen.

Hvis stroboskopets blinkfrekvens er indstillet til at være 20, og at blinket er indstillet til at komme hver gang fjederen er i den ene yderstilling. Det vil få fjederen til at fryse eller stå stille.
Lader vi nu blinkfrekvensen blive lidt mindre, vil det se ud som om fjederen bevæger sig langsomt frem og tilbage. Det skyldes at lysglimtene er nu hele tiden er "lidt bag efter".
Indstiller vi stroboskopets frekvens på 10 Hz, altså det halve af fjederen frekvens. Vil det se ud som om fjederen igen "står stille". Det er fordi fjederen nu kun kan foretage to svingninger mellem hver blink.

"   Med en stroboskoplampe kan en svingende bevægelse "fastfryses" ved forskellige blinkfrekvenser.

Når vi skal måle en frekvens ved hjælp af stroboskopet, skal vi begynde med en så høj blinkfrekvens som muligt.
Vi skal derefter skrue ned til den største blinkfrekvens, som "fastfryser" bevægelsen i en yderstilling.

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 29-06-02 01:42

du kan købe et færdigt stroboskob eller selv bygge
et du kan købe begge dele i brinck elektronik i kbh.
vh.johnni.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 29-06-02 06:20

I forbindelse med knallert vil jeg mene man bruger stroboskoplys til at måle tændingstidspunktet på.
Dette strob.lys er synchroniseret med den elektriske tænding på en motor, altså efter fordeleren til tændrørene og på et eller andet hjul skulle der være en kærve på, som skal ha' en bestemt position. Man ser den kun, når stoboskoplyset blinker.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-06-02 10:16

Kan købes ved www.thansen.dk

Mvh
Michael

"EvoLution" <EvoLution.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qAXS8.89290$N46.2440871@news010.worldonline.dk...
> Hvar er Det Svar mig og hvor kanman få det!" values(%d, '%s')
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-06-02 14:41

"EvoLution" <EvoLution.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qAXS8.89290$N46.2440871@news010.worldonline.dk...
> Hvar er Det Svar mig

Prøv at tale lidt pænt måske.. der er _INGEN_ der har forpligtet sig til en
skid i det her forum..! så alle svar der kommer er fra frivillige der lægger
et arbejde i at hjælpe hinanden!!

En tråd til fra dig af ligende karakter og du ryger i mit killfilter!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P

og hvor kanman få det!" values(%d, '%s')
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 01-07-02 05:08

Jeg ved ikke hvad i skændes om og hvad spørgsmålet egentlig gå ud på, men når du spørger om stroboskoplys i sammenhæng med en knallert, regner jeg jo ikke med at det drejer sig om diskoteklys.
Vi vil gerne hjælpe dig, hvis du kunne formulere dit spørgsmål lidt mere præcist.
Fandt en tysk hjemmeside hos google:
http://www.capricornco.com/stroboskop.htm
Jeg ser lige om der også er en dansk side til dette!
Hilsen Claus

Kommentar
Fra : Clausen