/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Gammel olie
Fra : micnielsen
Vist : 568 gange
372 point
Dato : 04-08-04 14:36

Hvad sker der med olie der står længe(2-3 år), bliver den basisk eller sur, mister smøreevne???
Jeg spørger fordi min onkel har en maskine der har stået 2 år men olien og filtret har ikke kørt mere end 500 km, så kan man køre roligt videre på det??

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-08-04 14:49

Når olien står i sin emballage (dunk, tønde osv.) er der ingen problemer. Men hvis den står i motoren (bare vinteren over) vil den bl.a. optage fugt/kondens. Skift ALTID olie på et en motor (og gearkasse for den sags skyld) der har været "staldet op" i kortere eller længere tid!!! Det er/kan være nogle MEGET ærgerlige penge at spare ift. de skader det kan forvolde på motoren.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-08-04 14:53

Som ovenfor skrevet vil jeg anbefale: NEJ DU KAN/BØR IKKE KØRE ROLIGT VIDERE PÅ DET!!!

De bedste hilsner og GOD TUR!!! (efter et olieskift)

Palle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 16:45

Også her - ud med olien og ind med en ny frisk olie.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-04 16:46

Jeg vil fuldt tilslutte mig Palles råd og tilføje, at du bør give den en kur skylleolie, der har en ringe smøreevne, men til gengæld er fantastisk til, at løsne hærdet olie og fastgroede urenheder. Der skulle være brugsvejledning på emballagen.
Alternativt kan du:
1. Tappe olien af både motor og gearkasse.
2. Rengør grundigt omkring tændrør og fjern dem.
3. Fylde petroleum på til lidt over de angivne standmærker (og en lille sjat ned i hvert tændrørshul).
4. Lad den stå et døgns tid, sæt den i første gear og træk den ca. 100 meter.
5. Lad den stå yderligere et døgns tid, sæt den i første gear og træk den igen ca. 100 meter.
6. Tap petroleum af og tøm benzintank og kaburator.
7. Frisk olie og benzin påfyldes.
8. Kontrollér at platinerne ikke har sat sig.
9. Et sæt NYE tændrør monteres, når du har justeret elektrodeafstand og "sodet" rørene lidt over et stearinlys**
10. Start "dyret"

**Når benzin står længe i en tank, kan overfladen "opløses" så der dannes kul-metalforbindelser. Disse transporteres med benzinen ned i motoren, hvor de ved forbrændingen kan sætte sig på isolatoren i tændrøret, så gnisten forsvinder efter ca 5 minutter, og tændrørene må kasseres. sodet forhindrer dette.

God arbejdslyst
H-J

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-04 16:49

PS. Petoleumskuren er med held brugt på en gammel MZ, der i første omgang ødelagde sit tændrør.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-04 17:10

Nej du bør bestemt ikke køre på gammel olie.

Normalvis stiller man heller ikke MCen ind for vinteren uden at fylde nyt olie på, for så at skifte det inden man starter sæsonen. Filtret bør også skiftes når det har stået så længe.

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 04-08-04 17:13

Hej,

Olien og filteret bør uden tøven udskiftes!!

MVH
www.DinMC.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-08-04 17:28

hjkofoed`s forslag får 5 stjerner hos mig,flot flot kofoed.
Hilsen Keldd.
(det Kandu skæg er da totalt håbløst langsomt i dag)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-04 23:05

hej Keldd,
Jeg takker og bukker, men kan ikke tage hele æren. Jeg fik rådet, om end lidt mindre struktureret, af en gammel rotte.
Med venlig hilsen
H-J
(der er lidt mere tempo på nu, kunne slet ikke komme ind ved 20tiden)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-04 23:14

Glemte at skrive, at du også skal kontrollere væskestand og spænding på akkumulator, efterfyld om nødvendigt med destileret vand og giv den en tur i hjemmeladeren.
H-J

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-08-04 00:05

Kig i KanDu forummet,der går snakken lystigt om KanDu problemet.
Keldd.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 372 point
Dato : 05-08-04 06:52

Hej hjkofoed:
Jeg vil give dig FULDSTÆNDIG ret i dine (ovenstående) punkter, som det kan være GOD fornuft i at følge. Mht til batteriet er det rigtigt at det skal checkes på lige fod med de andre ting, men det bedste er dog (hvis det er muligt) kun at efterfylde det med dest. vand og hvis der stadig er lidt spænding på...(hvilket sikkert er tvivlsomt i dette tilfælde?!) så få "starthjælp via et andet batteri (eks. en bil). Det er nemlig sådan at hvis batteriet har stået i lang tid (her >2 år) så er batteriet i bedste tilfælde "faldet i søvn" og den bedste måde at "vække" det på er at lade motorens egen generator forsøge at lade på det. Så får det nemlig et "chok" ved den startspænding generatoren lader med. En hjemmelader har ikke den samme til at vække battereit til live igen". Med denne metode er der en chance for at batteriet kan "reddes".

HELD OG LYKKE !!!

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : micnielsen

Dato : 05-08-04 16:00

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : micnielsen

Dato : 05-08-04 16:06

Og tak til jer andre

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-08-04 18:25

Det har du da ret i Palle. Tænkte ikke på det, da min lader har den funktion. Har læst flere af dine kommentarer under andre spørgsmål og er særdeles glad for din ros.
H-J

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-08-04 22:38

Glæden er mindst lige så stor for mig, hjkofoed! Det er en STOR personlig glæde når ens erfaringer (nogle gange mere eller mindre "dyrekøbte") kan være andre til gavn og hjælp.
Tak for din accept micnielsen!

Fortsat GOD sommer alle sammen!!!

Mvh
Palle