/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Traffiklys m. gul blink??
Fra : viskinge
Vist : 1750 gange
100 point
Dato : 04-08-04 09:51

Da jeg tog kørekort (det er ved at være et stykke tid siden), lærte vi i teori om alm. traffiklys (rød, gul & grøn), der var nogle hvor det skiftede til gul blink i alle retninger (især om aftenen & natten). Dette betød alm. højre vigepligt.
Der fandtes et af disse kryds i Thisted, og reglen eksisterede i 1978, ved jeg. Den er så senere blevet afskaffet.
Er der nogle der ved noget om disse "gul blink i alle retninger" traffik lys. Jeg er intresseret i at få at vide hvornår de blev indført og afskaffet. Ligeledes vil jeg gerne finde ud af, hvor udbredte de var.

Der er flere point i spørgsmålet, men det kan jo være de skal deles op mellem flere, der kan komme med oplysninger.

MVH

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 110 point
Dato : 04-08-04 10:00

Hej viskinge, et interessant historisk spørgsmål.

Jeg er også så gammel, så jeg kan huske disse trafiklys med gule blink - men pludselig er de forsvundet.
Hvornår og hvorfor kan jeg ikke oplyse dig om.

Til gengæld er der kommet nogle trafiklys der lyser rødt i alle retninger og først skifter via følere i vejbanen.
Sådan et er f.eks. installeret i krydset ved Dyvelslyst på sjælland (mellem Hvalsø og Bramsnæs kommune / Roskilde amt). - Men det er jo en helt anden historie.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-08-04 10:09

Dem har ikke hørt om, det måske et forsøg? Er der nogle der ved om der sådanne kryds andre steder? Jeg vil da også gerne vide noget om nye systemer.

MVH

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-08-04 10:36

Jeg tror den korrekte betegnelse er "Rød hvile". Iflg. roskilde amt blev trafiksignal ved Greve centervej ombygget i 1998.

Selve princippet med styring af signaler via følere i vejbanen bruges f.eks. også i Ejby (Bramsnæs kommune) i forbindelse med overgang til skolen. Hvis man ikke afpasser hastigheden kommer skift af signal ikke til og passe og man skal holde for rødt.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-08-04 10:43
Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-08-04 11:22

Lille sidebemærkning:
Jeg ved ikke hvor relevant det er til dit spørgsmål, men i eksempelvis Polen har de (stadig) gule blinkende lyskurve udenfor dag-arbejdstimerne/myldretiden og i weekenderne. Faktisk er det sådan i Polen at man gerne må dreje til højre i et lyskryds hvor to eller flere veje "fletter" sammen, hvis der neden under lyskurven er en (permanent skilt) lille grøn pil.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-08-04 11:25

"Faktisk er det sådan i Polen at man gerne må dreje til højre i et lyskryds" NÅR DEN ELLERS ER RØD...skulle der slevfølgelig have været tilføjet.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 04-08-04 14:52

I Køge er næsten alle lyskryds røde om natten, og skifter først til grønt når der kommer en bil. (noget skidt når man er på cykel)

Ved også at i USA bruger de stadig gule blinkende lyskryds om natten flere steder.
Og der må du også dreje til højre ved rødt lys, hvis der ikke er et skilt der siger andet.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-08-04 15:05

Kender godt systemet i USA. Deres lys skifter ikke lige som vores.
Det med Polen, var intressant at få at vide. Snakker med polakker en gang i mellem, og vil hører dem nærmere om deres system.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-08-04 15:09

Kender godt systemet i USA. Deres lys skifter ikke lige som vores.
Det med Polen, var intressant at få at vide. Snakker med polakker en gang i mellem, og vil hører dem nærmere om deres system.

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 09:07

Jeg tror du finder svaret på dit spørgsmål, ved i stedet at finde ud af hvornår vigepligts-reglerne blev ændret.
Nu skriver du "almindelig højre-vigepligt" og den blev afskaffet på et tidspunkt omkring den tid du nævner.
Efter den tid var der ikke 3 vigepligtregler mere, men kun dem vi kender idag, med ubetinget vigepligt og højrevigepligt.
Og i tilfælde af f.eks strømsvigt af lysreguleringer, er det idag ubetinget vigepligtreglen der gælder, hvis den ene af vejene i krydset er en hovedvej.

I Sverige brugte man også reglen om gult blink om natten, ved faktisk ikke helt om man gør det endnu. Men for år tilbage, kørte jeg en del med lastbil i Sverige, og jeg mener det havde noget at gøre med, at trafikstøjen ikke var så generende hved gennemkørsel uden stop og igangsætninger i krydsene.
Men det var også i kryds på gennemgående hovedveje, hvor tværgående trafik havde ubetinget vigepligt.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-08-04 23:29

prøv at ringe til FDM eller der blad 'Motor' og hør dem ad - de har vist en del historisk materiale og viden.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 18-12-04 06:23

Nå, er det ikke snart på tide at lukke dette spørgsmål?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-12-04 08:38

Jo, men jeg har sådan set ikke fået et svar.

MVH

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 18-12-04 14:19

Hvis du ikke har fået det endnu, skal du nok ikke regne med at der er nogen her der KAN hjælpe dig. Så du må nok søge dit svar et andet sted, og "accepter" det svar der kom tættest. (desværre)

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-05 09:09

Tak for svaret IBM760.
Spørgsmålet er godt nok ikke blevet besvaret fuldstændigt, men nu lukker jeg.