/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Xantia
Fra : kol
Vist : 601 gange
70 point
Dato : 04-08-04 01:01

Jeg har en Xantia Activa 2,0i 16v 1995 på 4år der pludselig har svært ved at holde trykket i tomgang men er OK på omkring 2000 om/min.
Kloge hoveder foreslog at jeg skiftede pumpen , men det har ikke hjulpet noget .
Hele systemet er OK når jeg køre og den har heller ikke problemer når der er Canpingvogn efter.
Underlig nok er der heller ikke problemer hvis vognen køre i frigear (tomgang) og jeg drejer i en blød venstrekurve, til gengæld lyser lampen ved 2000 om/min hvis jeg hvis jeg drejer i en blød højrekurve.
Selve systemet er renset med Citroen's rensevæske i ca 2000 km. og derefter er beholderen tømt og der er kommet nyt olie (ca 4 L )it beholderen.
Det kunne være rart hvis der lige var et ca sted hvor fejlen kunne være.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-08-04 01:40

Fejlen sidder mellem nummerpladerne (ondt ja, rigtigt ondt . . . he he )

vh ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 08:35

Måske har du ikke vædske nok på anlæget. Kontroller i topløftet stilling.
Og du har vel løftet/sænket den et par gange.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-04 12:44

Det kan være anlægget ikke er luftet ordentligt ud,
Men det kan vel også være en fejl i styringen til advarselslampen.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 04-08-04 18:26

JO JO mellem nr pladerne men nu har jeg jo den bunke jern.

Der er også nok væske og der er udluftet i systemet.
Selve styringen til lamperne er OK , det er noget med trykket for når bilen har stået i tomgang ca 1 min. synker den hvorefter den stiger hvis jeg øger omdrejningerne til 1500/2000 omd/min.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 18:44

Du har også en trykreguleringskugle foran (den 5. kugle) måske regulerer den ikke, men smider overskud for tidligt retur.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 04-08-04 19:07

Hej emsen

Prøv lige at skære det ud i pap for mig
hvor den er og evt.hvordan den fungere

Hilsen kol

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 19:10

Så skal jeg lige bladre lidt i min haynes repair manual.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 19:25

Jeg må nok igen erkende, at jeg tænker på min gamle BX - jeg kan ikke finde den 5. kugle i bogen og jeg har ikke min Xantia i nærheden lige nu.
sorry.
Eyvind.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 04-08-04 20:27

OK Eyvind
Det kan ske for den bedste

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 05-08-04 01:13

Hej.
Den 5.kugle er en trykakkumolator,sidder på motoren fremad.(hvis den er "røget" vil hyd.pumpe pumpe med 2sekund interval til 170 kg tryk er nået.) Jeg tror fejlen ligger et andet sted.
Hyd.vædskestand. skal kontroleres som Eyvind skriver.
(på hyddraultiv er der 2 stk. akku. kugler)
Forsøg at rense hyd. fikter det der er i tanken.
Check sugeslangen til hyd. pumpen for revner.
/steen b.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-08-04 17:07

Måske er det et dumt forslag, men prøv at kontrollere væskestanden en ekstra gang. Jeg har lige givet min BX samme kur. I løbet af den første tur pumpede den luft ud af systemet og skulle efterfyldes. (Det er forskellen på højre- og venstresving, der giver mig den tanke). Er der væske nok, må du følge ds23´s råd

Kommentar
Fra : kol

Dato : 07-08-04 20:40

Hej
Det er sådan, at der er kontroleret for de sædvanlige ting som væske / filter / Luft i sys./

Det er bare sådan at hvis den sendes på værksted begynder de at skifte dele fra den ene ende og frem til de finder fejlen.
Og da jeg ikke har arvet eller født med en guldske i R.... så må man jo spørge om hjælp.

Jeg kunne håbe på at der er en der har div. guldkorn, fordi de har prøvet det eller noget ligende.
Hilsen KOL

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-08-04 00:49

Hej.
Manometer på trykside fra ht. pump. Motor i tomgang.
check hyd.tryk. 170/175 kg.
Hvis du ikke kan lave dette check, VÆRKSTED.
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-08-04 00:54

UBS.
mangler dette,Hvis den ikke kan pumpe hyd.tryk op til 170-175 kg.
ny pumpe.
Der kan også være en indre hyd.utæthed.
Det ser nok ud som et værkstedsbesøg.
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-08-04 00:59

Hej. igen,igen kol
Har chekket sugeslange fra tank?
Hvis den er ok Så se ovenstående fra mig.
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-08-04 01:10

Hej igen, igen,igen.kol.
En gang til, alle dine akku.gaskugler skal være ok 62/70 kg.
Var det en ny hyd.pump.?
/steen b.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 08-08-04 09:43

Hej ds23

Lyder til at du har ´tjek på sagerne.
Det med manometeret lyder som en udmærket ting
forsøger at afprøve ideen men hvordan med gaskuglerne
hvordan tryktester man dem.
kan de skruges af og bringes på et værksted
Hilsen Kol

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-08-04 14:43

Jeg vil foreslå dig,betal for en halv time på et citroënværksted.
Så får du den rigtige dianose på pumpe,aff.kugler.akku.kugler,hyd.tilstanden på
bilen.
Du kan derefter selv udskifte defekte dele.
/steen b.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 14-08-04 01:57

Har først en tid i næste uge vender tilbage
Kol