/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie i ventilationen!
Fra : simor
Vist : 810 gange
300 point
Dato : 04-08-04 00:49

Hej allesammen!
Min Peugeot 405 kørte tilsyneladende efter hensigten, men så begyndte motoren at ose mere og mere (har kørt 360.000 km.). Nu skal jeg snart skifte motoren ud, men jeg er løbet ind i nye problermer - der lækker væske/olie fra ventilationsskakten ved pedalerne! Motorrummet er meget rent, og der er ingen form for fedt eller olie at se omkring luftindtaget til ventilationen eller på motoren generelt. Jeg har desuden bemærket, at motoren opnår en temperatur på omkring 80 grader bare ved at køre en stille tur på 2,5 km - kan der være noget med køleren - og kan de to problemer hænge sammen? Ps. Der mangler ikke kølervæske...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-04 01:22

Umiddelbart ville jeg tro, at du kunne se eller lugte om det er olie eller kølevæske eller bremsevæske.
Nu ved jeg ikke lige hvordan din bil er indrettet, men et bud er, at det kan være bremsevæske fra bremsecylinderen eller koblingspedalen.
Jeg synes det ikke lyder så unormalt med temperaturen, medmindre bilen ikke plejer blive varm så hurtigt.

Men jeg synes du skulle tjekke beholderen med bremsevæske, for noget kunne tyde på en utæthed der, hvis du siger bilen ikke bruger vand

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-08-04 08:20

Har du air/condition i bilen?
Hvis ja, er fordamperen sikkert utæt.

MVH

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-08-04 09:29

Det kunne være dit varmeapparat som er utæt. Eller rettere den hane/"blandingsbatteri" som skal regulere varmen (mængden af kølevandstilførsel til dit varmeapparat) er HØJST sandsynlig defekt/tæret. Det kommer som regel sidst på sommeren hvor den har været lukket i lang tid og man så lige skal have den slået til en morgen med dug på ruderne.
Check ved at kigge op under varmeapparatet nede fra pedalerne. Den er ikke ret dyr en sådan ny hane og du kan godt skifte den selv, men det KAN være noget værre bøvl. Det er sjældent at det er selve varmeappararet ("radiatoren") som er defekt...men det kan da forekomme.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : simor

Dato : 05-08-04 01:33

Jeg kan slå fast, at det er kølervæske - eftersom den har lækket en væsentlig mængde i løbet af de sidste par dage - det forklerer jo også, at den har svært ved at holde temperaturen nede. Er der nogen der i korte (eller lange) træk kan forklare hvorledes man kan komme til varmeapparatet som Pallenoc beskriver - jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan se nogen hane nede fra padalerne - kun selve "løbet" hvor varmen ledes ud?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-08-04 08:21

Først vil jeg sige at jeg ikke har prøvet at skifte hverken hane eller varmeapperat på en 405'er, men i princippet er det jo det samme der også skal gøres i dit tilfælde og som jeg nævnte KAN det være noget BØVL.
Jeg ved ikke om du har (fået) en værkstedsmanual (nu hvor du står overfor et større "indgreb" på din bil :motorudskiftning)? Hvis ikke, SÅ ANSKAF DIG EN!!! Du kan givetvis købe den i din lokale biludstyrsforretning eller se evt på disse link:
http://books.kelkoo.co.uk/b/a/cpc_5101_ps_5434028_gs_16272607.html
http://www.motorbooks.co.uk/showsect.asp?id=286

I denne bog kan du PRÆCIS lokalisere dit varmeapparat.
Men jeg vil tro at den sidder bag ved midterkonsolet lige til højre for din speederpedal? Men det kan være at der er en Peugeot (405'er)-ekspert som kan svare på dette.

Når vi/du har fået afklaret dette, er det kun at få "møvet" sig ind under og afmontere diverse "forhindringer" for at komme ind til "varmeapparatet/hanen". Det er nok klogest at pille dit forsæde ud for at kunne komme til.

Prøv lige at give en melding når du har fået afklaret ovenstående!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : simor

Dato : 06-08-04 00:20

Jeg har netop brugt 4 timer på at komme til at få afmonteret den gamle varmer, men i min nyindkøbte manual til Peugeot 405 petrol, er der vist hvorledes man gør i en højrestyret bil! Der er vel at mærke et handskerum i den pågældende side - og i mit tilfælde er der lige en ratstamme, som tilsyndeladende umuliggør det at trække det gamle apparat ud! Jeg arbejder fortsat på sagen...

Kommentar
Fra : simor

Dato : 06-08-04 00:30

Tilføjelse: Jeg havde hele midterkonsol, instrumantpanel, radio m.m. pillet ud, og jeg lå med hovedet på koblingen det meste af tiden! Jeg har tappet alt vandet af min køler inden jeg gik i gang med køler-slangerne. Hvis nogen ved præcis hvad der er nødvendigt at afmontere for at kunne komme til at tage varmeapparatet ud, så må I gerne give lyd fra jer. I manualen skal der jo ikke rigtig fjernes nogle forhindringer, fordi venstresiden er passagersiden, og jeg antager at der findes en nemmere måde, at få apparaturet ud på, end at flytte ratstammen!
Palle, du virker som om at du har lidt tjek på biler, er du mekaniker?

Venlig hilsen
Simon

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 300 point
Dato : 06-08-04 06:56

Hej Simon:
Jeg er vel det man kan kalde en "glad amatør", hvor min viden dels stammer fra "bitter" erfaring, dels min nysgerrighed og "trangen" til at "vide hvordan tingene er skruet sammen"....for slet ikke at tale om de ALT for dyre mekanikerpriser på et prof.værksted. Desværre er bilerne ved at blive så "højteknologiske" at man på nærmeste hellere skal have en hybriduddannelse som så IT-ekspert/kirurg/grovsmed for at reparere/servicere en moderne bil.
Nå, det var et lille sidespring (som jo ikke rigtig løser dit akutte problem).
Ja, jeg ved godt at det kan være noget BØVL at få det s.... varmeapparat ud....MEN DU ER GODT PÅ VEJ!!!! På de biler jeg har skiftet hanerne eller radiatoren (i sjælne tilfælde) har jeg faktisk selv brugt en STIV arbejdsdag på dette. Undervejs i denne "proces" har jeg ofte "været lidt hårdhændet" for at komme ind til "sagens kerne" (pga. af ALT FOR LIDT UDENOMSPLADS...og ubekvem arbejdsstilling!!!) På en MAZDA 626 Diesel måtte jeg faktisk "brække" det konsol som holdt radiatoren, frem for at skulle skille hele bilen ad. Og når du så når frem til hanen...ja så tager det kun 10 min. at skifte denne.
Jeg ved ikke om der findes en "lettere" fremgangsmetode på netop din model, men umiddelbart lyder det ikke "unormalt".
Hvis der var en PEUGEOT ekspert her i dette forum kunne vi/du måske få det yderligere "indkredset"...men jeg er sikker på at du er "over det værste"...så tab ikke modet, Simon!!! (selvom det er RØVIRRITERENDE)

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : simor

Dato : 06-08-04 16:18

Tak for støtten, Palle - jeg har netop købt et nyt varmelegme, men jeg skal have skiftet motoren på søndag, så dér vil jeg gå i krig med det igen. Jeg tappede jo al vand af bilen da jeg arbejde med den, og nu skulle jeg jo lige nå at købe det varmelegeme inden de lukkede for weekenden (og så havde jeg travlt!), så jeg fyldte bare på hvad der kunne være af kølervæske, og så afsted. Det har jeg nu erfaret, at man IKKE skal gøre, for det tager tid for det nye væske at falde på plads i slangerne og køleren - så det resulterede i, at motoren blav MEGET varm, og efter kort tid meldte at der manglede væske - men der skete heldigvis ingen skader! Jeg skal nok holde dig/jer opdateret med arbejdets fremgang her.

Venligst
Simon

Kommentar
Fra : simor

Dato : 12-08-04 14:54

Så har jeg fået den nye motor i, og den kører bare perfekt efter en finjustering. Arbejdet tog 6½ time, og forløb uden de store problemer. Jeg har snakket med en Peugeot-mekaniker, som undersøgte sagen om varmelegemet, og han sagde, at man skal have hele ratstammen ud, og det er ikke lige umiddelbart muligt, da den sidder fast permanent... Så jeg er desværre nødsaget til at hoste op og betale for udskiftningen (Alt i alt 2.100 inkl. nyt varmelegeme).

Godkendelse af svar
Fra : simor

Dato : 13-08-04 00:18

Tak for dine besvarelser pallenoc. Det er jo nok ikke sidste gang, at jeg skriger efter hjælp herinde ;)
      Venlig hilsen Simon

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-08-04 06:53

Det er en stor glæde for mig at du har fået din "nye" motor i og at det "funger" som det skal. Og dit varmeapparat ser så ud til at skal have "prof" hjælp...men sådan er det nogle gange at man må "bide i det sure æble".
Fortsat HELD og LYKKE med 405'eren.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : simor

Dato : 13-08-04 16:00

Tak skal du have, jeg vender helt sikkert tilbage med nye problemer senere...