/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Gadenumre i folketællinger
Fra : PederM
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 03-08-04 23:00

Jeg undrer mig over hvorfor er i DDAs data fra folketællinger kan stå fx 'Østervoldgade 1483 b, 1. sal, Rønne' når gaden notorisk hverken har eller har haft så mange husnumre. Er folketællingsnumrene i virkeligheden nogle andre numre - eller?
Kan nogen hjælpe mig?

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-08-04 23:30

Jeg kan ikke sige hvordan det har været i Rønne, men jeg ved hvordan det var i Ribe. Jeg har set det samme i Østrig, og har ladet mig fortælle at det har været sådan flere, måske alle steder, nemlig:

Husene blev nummererede efterhånden som de blev bygget. Der fandtes altså kun et hus med eks. 1483b, men muligvis 1483a, og ellers 1482 og 1484 o.s.v., og de behøvede ikke at ligge i samme gade.

Altså husnumrene var unikke og ikke kun for gaden de lå i. Men prøvs at efterforske ud fra dette synspunkt - ikk ?

mvh.
Varla

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 03-08-04 23:32

Tjah, der kan jo være tale om en skrivefejl enten ved indtastningen eller fra folketællingsføreren, det skal her lige nævnes at dem der indtaster skal gøre dette kildetro - men at man så kan tilføje en kommentar, hvis man er uening i det skrevne, som her husnr., men det kræver jo så at personen er stedkendt. Da jeg jo ikke ved hvilken Ft du har kigget kan jeg ikke gå ind og se den. Mit bedste råd til dig må være at finde den originale tælling på et af landsarkiverne.

Lis

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 12-08-04 17:05

På Bogense Lokalarkiv fik jeg gode oplysninger om ændringer af husnumrene i den gade, hvor jeg havde fundet min mors slægt. Alle husnumre i gaden var blevet ændret ved en senere omlægning. Der var på Lokalarkivet nøjagtige oplysninger
om før- og efternumre. Det var en stor hjælp for mig!

Accepteret svar
Fra : kohrtz

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-04 12:36

Der kan være tale om gadenavn+matrikelnummer. Desuden har jeg set eksempler på gadenavn+gadenr. i folketællingen for 1921 (f.eks. Storegade 37, matr.nr 911a, Rønne), og når man så slår op i vejviseren for 2004, viser det sig at matr.nr. 911a har adressen Storegade 45, Rønne. Det skyldes, at matrikelnumrene stort set er - og har været de samme i langt over 100 år, hvorimod gadenumrene for en stor dels vedkommende ændredes ved indførelsen af folkeregistrene omkring 1923/1924.

Godkendelse af svar
Fra : PederM

Dato : 22-08-04 17:52

Tak for svaret kohrtz.