/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Primary IDE channel no 80 conductor....
Fra : masteraugust0
Vist : 970 gange
100 point
Dato : 03-08-04 22:02

Hej alle
Jeg er ved at starte en gammel pc op og får hvergang denne meddelelse:Primary IDE channel no 80 conductor cable installed..og så kører den ellers i ring .....
Hvad gør jeg??
Er det ide kablerne der er noget i vejen med , har forsøgt m/flere af de gl. som ligger i min rodekasse uden held...hjælp!!!!

Masteraugust

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-04 22:05

Ja det er kablet! Du skal bruge et kabel der er beregnet til ide 66 og opefter! gætter på du har sat en nyere harddisk i?

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 03-08-04 22:27

Hejsa....

Jeg mener at kunne huske at jeg er stødt på det der osse.....
Jeg er ikke sikker, men mener jeg fik den fejlmeddelelse da jeg havde vent et stik til en harddisk omvendt.... det kan nemlig godt lade sig gøre på ældre maskiner...... Det var før der kom den lille styrer tap i enderne af kablerne..

VH
mrhan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-04 22:31

Det er som tedd siger, de gl. kabler var 40 leders, og de er udmærkede til cd-drev, men ikke til nye harddiske.
Køb et 80 leders i Bilka, eller lign. Du kan se på de nye, at der ligger flere ledn. i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 03-08-04 23:14

Har sammenlignet de kabler jeg har og der er ingen forskel (jeg har 4 pc´ere) den nyeste er en 1800mHz.
Alle ser ud som om de er med 40 ledere
???????????????????

Masteraugust

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-04 23:23

På gamle computere er der jo ikke noget IDE stik til de nye kabler, men en helt anden ting er jo, at hvis IDE-controlleren er sat til UDMA 3-4 så kræves der jo en 80 leders.
Jeg har også oplevet på WD harddiske at de via et setup tool kunne sættes til en højere indstilling. Lidt flere oplysninger vil måske hjælpe.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 03-08-04 23:33

Selvfølgelig er der ide stik , men resten forstår jeg ikke noget af???
UDMA 3-4
WD harddiske
setup tool kunne sættes til en højere indsti.......
Hvilke oplysninger vil du gerne have?
Helst på et sprog jeg forstår , jeg er novice udi dette her

Masteraugust

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-04 23:50

OK, det jeg prøver, at fortælle er at der er flere muligheder for fejl hvilket da også fremgår en smule af de øvrige indlæg, men det at der kræves et 80 lederkabel på hvad du kalder en gammel maskine får mig til at undre mig.
Du kunne jo fortælle hvad det er for en maskine,harddisk og om det er en hardisk der har kørt i maskinen før og hvad der ellers kan være af ændringer siden maskinen har kunnet køre.
Det jeg mener med IDE stik til nye kabler er at selv om du kan sætte kablet i så er det jo ikke ensbetydende med at controlleren kan anvende det. Stik til 80 leder kabler er farvet mens de gamle næsten altid er sorte.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-04 23:51

På nyere bundkort er der typisk 2 IDE stik hvor det ene (IDE 0) har en farve mens det andet er sort og er beregnet til CD-Rom mm.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-04 00:28

Nyere bundkort har blå farve på ide 1 kanalen, hvor c-drevet skal tilsluttes med et 80 leders IDE 100 kabel
Ja de kan også fåes med samme stik i dag, men med runde ledninger imellem.
Hvis det er et bundkort der understøtter IDE100, så er det med mange producenter, kun primary der understøtter det og ikke secondary, derfor er det smartest hvis ens CD, DVD eller brænder sidder på secondary, da de ikke overfører data så hurtigt som ens harddisk(e) gør. Selve kablet, både strøm og IDE, kan kun sættes i på en måde i stikket, men husk at vende IDE100 kablet rigtigt, hvis du vil ha’ glæde af den ekstra hastighed.
Dvs. den blå connector skal i det blå stik. (Kun en ende af ide100 kablet er farvet blå, og den skal som sagt i ide 1 kanalen som også er blå på nyere bundkort)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 00:35

Noget tyder jo bare lige på, at der ikke er et 80 conductor cable til stede.

masteraugust0, man kan kende forskel på et 40 og 80 conductor (leder) cable ved at 40'eren har meget grovere langsgående riller i kablet og så kun halvt så mange.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-08-04 00:35

Lige en kommentar : når jeg nu kigger på mit motherboard, så har jeg to sorte stik, og begge stik er forsynet med 80 leder kabler. Begge kanaler kører ata100, så den med farven kan ikke altid bruges.

Til masteraugust0 : den fejl du får betyder bare at dine diske kan køre stærkere hvis du skifter til at 80 leder kabel,
men du behøver ikke at gøre det, din disk vil virke fint (omend noget langsomere) uden dette kabel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 00:37
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-08-04 01:49

En anden side med billeder
http://www.mikeshardware.com/howtos/howto_connect_ide_hd.html

Har du sat dine drev til AUTO inde i bios, forresten?

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 18:58

Hej igen

Processor AMD K7 500mHz
Motherboard???
Kabler 40leder , men det virker i en AMD Duron 1000mHz

Masteraugust

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 19:17

Hvis både kabel og harddisk virker i anden computer syntes jeg at det vil være fornuftigt at se på BIOS opsætningen. Det er lidt svært at komme med et præcist bud på hvad der evt. skal ændres når man ikke kender bundkortet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 19:20

Hov! Nu er det vel ikke en harddisk der er sat op til at køre i en anden maskine med styresystem og det hele for så kan det være, at det er bundkortdriverne der driller. I givet fald skal man starte op i fejlsikret tilstand og deaktivere og ændre driverne så de kommer til at passe med nuværende konfiguration.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 19:32

Her er lidt flere oplysninger:
Harddisk IBM DJNA-351520 15GB (muligvis fra 1999 , hvis relevant)
CDROM drev Aopen CD-952E/AKH
Motherboard MIcro-Star's MS-6167 AMD Based Motherboard se evt.:
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=122
Både kabler og harddisk og Drev virker i den anden maskine(Duron 1000mHz)

Masteraugust

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 19:39

Hvor i opstartsfasen kommer fejlmeldingen?
Hvad med indhold på harddisken er der styresystem med drivere til anden maskine?

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 19:42

UPS glemte dette

Kan ikke starte op heller ikke i fejlsikret tilstand.!!!!
Ved opstart skriver den fejlen:Primary IDE channel no 80 conductor cable installed
Derefter får jeg en menu m/flere opstarts muligheder :
1. Safe mode
2. Safe mode with networking
3. Last known good configuration
4. Start Windows normally

Alle muligheder er prøvet og alle ender med at den bare genstarter(en gang imellem kommer der en BOSD...hedder det ikke det??
Harddisken er sat til primær master og cdrom drevet er sat til sekundær slave

Masteraugust

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 19:47

Harddisken er partitioneret i 2 m/Windows XP Professional på C og en del spil på D

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 19:54

Jeg mangler stadig svar på om installationen af Windows er sket på en anden maskine???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 20:08

I BIOS setup er der noget der hedder Integrated Peripherals under dette er der et punkt der hedder:
Ide Primary Master UDMA hvor standard indstillinen er og skal være Auto.
Drivere og manual findes her:
http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=267&kind=1

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 20:22

Har lige talt m/min søn i tlf og han fortæller mig at det netop er problemet , at Windows er installeret på den anden maskine.
Jeg er nu igang m/at formatere og installere igen
Vender tilbage med besked om hvorvidt det virker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 20:29

OK

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-04 20:32

OK

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 21:25

Nu kører skidtet.....pyha
Er i øjeblikket ved at opdatere Windows(minus servicepack 1
Takke alle for hjælpen
Især BjarneD
Han skal have pointene

Godkendelse af svar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-08-04 21:30

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-04 21:34

Jeg er glad for at vi fandt dette drilagtige problem. Sørg endelig for at få opdateret helt så vi ikke får dig tilbage med et ormeproblem.