/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvor vejrbestændig er taglægter?
Fra : bv32
Vist : 1265 gange
50 point
Dato : 03-08-04 21:35

Mit spørgsmål går ud på, hvor vejrbestændig taglægter er? Lige nu regner det temmelig hårdt og jeg er ved at fjerne skjulte tagrender. De gamle tagrender er fjernet og jeg har savet lægterne til, sådan at jeg kan skrue et bræt på dem der skal lukke af for loftet. Skal jeg beskytte enderne af lægterne når det regner eller kan de godt tåle det i nogle dage?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 03-08-04 21:41

De kan godt tåle vand nogle dage, og får jo lov til at gennemtørre bagefter.
Men de må ikke lukkes inde i plastik eller andet bagefter så de ikke kan tørre.
Eyvind.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 03-08-04 22:42

Det kan man jo kun give Eyvind ret i.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 03-08-04 22:43

vi har haft et tag liggende delvist uden plader på lægterne i nu ca. 2 år, og der er ingen af lægterne der har taget nævneværdig skade andet end misfarvning - og der er endda almindelige skillerumslægter, ikke T1 lægter. Så vær ikke urolig, de kan holde til masser af vand og vejr, bare de er ordentligt ventilerede.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 03-08-04 23:01

Lægterne skal heller ikke males med noget, vel?

Kommentar
Fra : smut

Dato : 03-08-04 23:07

>sipelip<
jeg er bange for du kan få alvorlige problemer hvis du senere skulle ødelagt dit tag evt pga stormvejr jeg er sikker på dit forsikringsselskab vil sige der ikke er brugt de rigtige lægter og derfor vil betegne det som en "konstruktionsfejl" og du derfor ikke vil kunne få nogen erstatning
men du har helt ret de lægter fejler intet bare de får lov til at tørre så kan de ligge uden tag flere år

grantræerne der står ude i skoven har heller ikke fået gori

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 03-08-04 23:09

Nej du behøver ikke male dem, træet er ret holdbart når bare det ikke er konstant fugtigt. Hvis det hele tiden har mulighed for at tørre, er der dårlig grobund for råd og svamp. Nogle dage er overhovedet ikke noget problem, slet ikke. God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 04-08-04 00:46

ja, jeg ved desværre godt det med forsikringen, men trælasten var løbet tør for T1 lægter, så vi fik skillerumslægter mod at vi kunne sortere selv. På fakturaen står der også T1. Men som du sikkert ved; nød lærer nøgen kvinde a spinde!

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 04-08-04 07:30

Hej til sipelip!
Det er ikke nok at det står på fakturaen. Rigtige T1 lægter er stemplede.
Hvorfor gik I ikke bare hen til en anden tømmerhandel? I får jo faktisk et problem hvis huset skal sælges, i forbindelse med tilstandsrapporten.
Det er nu ikke sikkert det betyder noget reelt. Vi har et hus fra 1877 hvor vi netop har skiftet det originale tegltag. Dengang var der ikke noget der hed T1 lægter, til gengæld var de blevet behandlet med tjære eller lignende. Men de var nu helt udlevede.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-08-04 09:01

T1 lægter er noget som håndværkerne mere eller mindre direkte har haft indflydelse på blev indført. Det er et "produkt" af for mange ulykker hvor tagdækkere/læggere og tømrere er faldet ned fra tage pga. knækkede lægter under arbejdet på disse. (Tag)lægter skal derfor være sorteret så de er fuldkantede og "knastfrie" og kan så få stemplet som T1 lægter. Andre lægter som i dit tilfælde hvor du selv har sorteret og udvalgt dem, kan fuldt ud være lige så gode i holdbarhed som T1 lægter. Jeg er sikker på at en byggesagkyndig som evt. skal lave en tilstandsrapport på dit hus IKKE vil have nogle bemærkninger af negativ karakter mht dine lægter du netop har brugt.

Fortsat held og lykke med "byggeriet"!

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 04-08-04 17:57

Tak for svaret emesen (og alle andre).

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 18-10-04 09:12

Den største fare for ubehandlet træ er ultraviolet lys (Solen )