/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
geninstallation af windows xp_profession~
Fra : metalfaust
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 03-08-04 15:29

Jeg er netop gået i gang med at installere windows xp professional DK på min pc. tidligere havde jeg samme version dog den engelske xp prof. der er for så vidt ingen problemer med at starte og afslutte installationen af det nye windows, men når jeg skal installere det software jeg fik med til mit hardware (cd'erne hedder noget med asus mainboard (den indeholder filer såsom bus driver, pIIx osv.) og asus l3-series utility driver (den indeholder ligeledes i omegnen af 10 filer) opstår problemet. pc'en skal naturligvis genstarte, men det lader sig overhovedet ikke gøre. i opstartsfasen kan jeg lige nå at se en blå skærm med en masse text og ved et tilfælde fandt jeg ud af at jeg via kommandoen f8 kan få genstartet windows i fejlsikret tilstand. jeg har derefter prøvet at geninstallere såvel xp som de medfølgende drivere, men problemet gentager sig. nu ved jeg at et af mine softwareprogrammer sørger for at f.eks. skærmopløsningen bliver bedre, men er der dels nogen der kan svare mig på hvordan jeg finder ud af hvr meget af det givne software jeg bør og kan installere og dels hvordan jeg sletter ALT på harddisken, geninstallerer på ny uden at nogle af de tidligere instillinger gemmes?

Kommentar
Fra : surtkurt

Dato : 03-08-04 15:41

du kan ialfald ikke geninstall din XP i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 03-08-04 15:49

Boot fra cd og formater harddisken og ny indstallation af XP på harddisken.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-08-04 15:51

muligvis ikke; det blev temmeligt sent, men hvilke muligheder forelægger der for at geninstallere/slette windows xp? hvad anbefales?

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 15:55

Hvis du starter computeren med windows xp home installations-cden skal du sige installer, acceptere betingelserne osv. Derefter kommer et skærmbillede hvor du skal vælge hvilket drev/partition du vil installere på. I stedet for bare at vælge c-drevet skal du SLETTE PARTITIONEN ved at trrykke E (eller L - kan ikke lige huske det) Hvis det er nødvendigt kan du også slette de andre drev på samme måde. Derefter opretter du nye partitioner ved at trykke O og indstille størrelsen. Nu kan du så vælge installer windows xp på f.eks. c-drevet, hvorefter du vælger LANGSOM formattering.

Når du har installeret xp er det ikke sikkert du behøver installere alle de drivere - i de fleste tilfælde klarer windows det af sig selv. Hvis du slettede andre drev end c-drevet under installationen skal du også ind og formattere dem. Kontrolpanel > Klassisk visning > Administrative Værktøjer > Computeradministration > Lager > Diskhåndtering. Hereftger siger resten sig selv når du først er inde i det.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-08-04 15:55

"Boot fra cd og formater harddisken og ny indstallation af XP på harddisken"

jeg skal desværre have det skåret ud i pap. boot fra cd betyder start pc'en med cd-rommen i...?

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 15:55

OG HUSK AT TAGE BACKUP!!

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 03-08-04 15:56

Boot fra cd og formater harddisken og ny indstallation af XP på harddisken.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 03-08-04 16:02

i bios er der en der hedder boot fra cd eller C,A,Nett der siger du boot fra cd (xpcd)

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 16:13

boot fra cd = stik cden i og genstart. så starter computeren v.h.a. cden og ikke harddisken

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-08-04 16:27

"boot fra cd = stik cden i og genstart. så starter computeren v.h.a. cden og ikke harddisken"

Lige for at jeg forstår dette rigtigt: hvsi jeg booter fra cd'en er det ikke nødvendigt med en startdiskette sådan som jeg har anvendt det i tidligere tilfælde når jeg formatterede og geninstallerede win98? der er tale om at jeg installerer winxp_pro_dk i stedet for winxp_pro_eng har det noget at betyde? installationen af det nye winxp vil vel efter boot fra cd'en bare forløbe automatisk, dvs. man svarer bare ja/enter til de enkelte ting, skriver sin product key og vælger de indstillinger man nu vil have og så færdig?

Accepteret svar
Fra : oscarfisk

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-04 16:31

Ja du er på rette spor

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 03-08-04 16:35
Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 03-08-04 16:36

Det kræver at kende bios for at gøre det

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 16:41

@oscarfisk mener du man behøver at slette harddisken fuldstændig med special tools osv?

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 03-08-04 16:45

her er en god vejledning til formatering og installation af xp. http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-08-04 16:46

så meget er jeg desværre ikke inde i det; da jeg købte min pc var det dog uden styresystem og jeg formåede at installere, så mon ikke jeg kan gøre det igen. der var lige en ting... når jeg starter op fra cd-rommen går alt næsten automatisk, dvs. det er til at finde ud af? gør geninstallationen automatisk rent bord, dvs. sletter alt? der er noget med at man skal vælge hvilket drev/partition man vil installere på. @Karl Smart nævnte at jeg i stedet for bare at vælge c-drevet skal SLETTE PARTITIONEN (mener den fylder 8mb ell. i det mindste ikke ret meget). håber at jeg kan springe over dette da jeg blot vil have geninstalleret så min pc mister sine tidligere indstillinger. princippet er vel det samme om man booter fra cd fremfor harddisk, oder was?

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 03-08-04 16:52

ja

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 16:55

hvis du vil slette tidligere indstillinger skal du slette det drev hvor du installerede xp proffesional på (normalt c:)

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 03-08-04 16:57

Når du booter op på cdén skal du vælge den partition dit xp ligger på - vælg L for at formattere den og fortsæt så installationen.
Du behøver ikke slette nogle partitioner men bare bruge den samme som før...

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 16:59

ok det lyder da fornuftigt, jeg har bare overset det..

Kommentar
Fra : penny

Dato : 03-08-04 17:12
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-08-04 17:58

penny > Fedt link - det kendte jeg godt nok ikke selvom jeg kender mange af den slags sider, f.eks. denne http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-08-04 18:02

Sorry, havde ikke set at 'dannyboyd' havde linket til ovenstående side.

//bentjuul

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-08-04 19:00

er du ikke så langt som til at begybde en genind... så lav en systemgandannelse i fejlsikker tilstand i xp
start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse
hvis du boote fra xp cdrom,behøver du ikke at slette harddsik,men vælge
1.vælge den somme partition
2.lade den være som den er
3.slette windows indstallation filer fra forrige indstallation
måske skal du finde nogle nyere driver til dit bundkort,kan du via aida32 finde,det indeholder osse et link den dens hjemmeside og driver...
http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/visit.php?lid=245
læs om:
http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/singlefile.php?lid=245

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 04-08-04 01:06

Tak for svaret oscarfisk.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 04-08-04 01:23

Det var så lidt.