/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ændre musikfiler ?
Fra : Zambrotta
Vist : 1391 gange
20 point
Dato : 03-08-04 13:41

Hey er der nogen der kan forklare hvordan jeg ændre mine musikfiler ( mp3 hovedsageligt ) sådan at de udaftil fx står kategoriseret som en billedfil, wordfil, dokumentfil eller noget andet end musik, jeg downloader til tider musik og det vil jeg ikke så gerne have min far skal se, er der nogen der har ideer til hvad man kan gøre ?

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 03-08-04 13:57

Du kan ændre efternavnet fra fks. "musik.mp3" til "musik.txt", så vil det ligne en text-fil, "musik.jpg" så vil det ligne en billede-fil. Men der er nok en grund til at din far ikke er begejstret for dit musik-download...

-Ole

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-04 14:00

Lad være at downloade musik, når din far siger du ikke må

Du kan omdøbe ALLE filer til hvad du måtte ønske. Du får en advarsel om :
Citat
Hvis du ændre et filtypenavn, kan filen måske ikke bruges.
Vil du ændre filtype navnet ?
[Ja] [Nej]

...senere kan du bare ømdøbe den igen, når du skal bruge den

Dette skyldes der til en filtype er knyttet en MIME : http://www.wordiq.com/definition/MIME

Dette gør at et program der passer til pågældende MIME type automatisk åbnes , når du dobbeltklikker på filen f.eks. : *.txt i Notesblok, *.doc i Word, *.html i IE osv....

Der sker intet med filens faktuelle indhold, blot fordi du omdøber den.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-04 14:03

Dette link er måske bedre. Det er en oversigt over MIME typer : http://www.iana.org/assignments/media-types/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 14:41

Du kan også proppe dem i en .zip fil (eller .rar fil) som du igen propper i en zip/rar fil hvorefter du password-beskytter den første zip-fil. Det kan også kombineres med omdøbe-metoden.

Et helt andet alternativ er programmer som "folder security" eller "folder guard" som helt kan skjule en fil, mappe eller drev, så den kun kan åbnes gennem programmet med et password.

Kommentar
Fra : Zambrotta

Dato : 03-08-04 14:52

Du kan omdøbe ALLE filer til hvad du måtte ønske. Du får en advarsel om :
Citat:
Hvis du ændre et filtypenavn, kan filen måske ikke bruges.
Vil du ændre filtype navnet ?
[Ja] [Nej]

- yeees, men hvor gør jeg det henne, når jeg omdøber er det kun selve titlen på filen der bliver ændret

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-04 14:53

PGP er også en mulighed : http://www.pgpi.org/products/pgp/versions/freeware/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaa.eL.Haa

Dato : 03-08-04 15:41

Gå ind i Funktioner og Mappeindstillinger i Denne Computer, og fjern så fluuebenet fra "Skjul Filtypenavne på kendte filtyper" eller sådan noget lignende..

Så kan du omdøbe til hvad som helst, incl. MIME typen..

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 04-08-04 02:13

Jeg bruger følgende, hvis jeg skal omdøbe mange filer:

Installer følgende gratis program:
http://www.sunline.dk/files/XP-PowerToys/CmdHerePowertoySetup.exe

Højreklik derefter på den mappe dine mp3-filer ligger i, og vælg "open command window here"

Så åbnes et dos-vindue...

Skriv:
ren *.mp3 *.jpg
Tryk derefter på enter og alle filer i mappen som før hed mp3, de hedder nu jpg

for at ændre dem tilbage skriver du bare:
ren *.jpg *.mp3

Mvh. CarstenGP

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 05-08-04 19:48

det behøver man egentlig heller ikke hente noget powertoy for at gøre.. Det er bare en kommandoprompt

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 06-08-04 00:37

ja, bortset fra at du skal skifte sti...
For dos-dummies er det nok nemmest at få en prompt hvor man skal bruge den.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 06-08-04 18:50

nåja ok

forresten skal det lige siges at powertoyserne også kan hentes direkte fra microsofts hjemmeside