/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Omkring Plettede PanserMaller
Fra : Niqo
Vist : 988 gange
30 point
Dato : 03-08-04 12:16

hej.

jeg har for en uge siden købt 5 PanserMaller, til mit akvarie ( 64 L ) , hvor i der er : Guppy'er , Neon fisk og molly.

det jeg vil høre om er : hvornår lægger Plettede PanserMaller æg? og hvordan ser de æg ud som de lægger? og hvor lang tid går der før ægene klægges?

Har i nogen tips eller andre gode ting om / Til mine Maller. så skriv :)

Tak for hjælpen .

hilsen niqo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 12:26

Du skal ikke umiddelbart forvente, at dine pansermaller vil yngle.
Det er kun ganske få arter af pansermaller det er lykkedes at få til at yngle i fangenskab.
De kræver så specielle krav til omgivelser,vandkvalitet og lysforhold m.m.,
De pansermaller der er på markedet, er som regel vildtfangede.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 04-08-04 10:19

Jeg må give dova ret.
Men husk at passe på at dine maller ikke går i din nye sneglefælde.
læg nogle sten eller noget grus omkring åbningen og oven på,ellers fanger du ingen snegle men dine maller i stedet for.(skide irrerterende!!)
så nyd de maller du har og er det fordi du vil have unger må du nok desværre købe dem fra små.men da du ikke har så stort akvarie.ville jeg ikke få mange flere hvis jeg var dig.
selv om de er mine ynglings!!

Kommentar
Fra : Katrunde

Dato : 07-08-04 23:19

Ja, det er svært at få mallerne til at yngle, men prøv at lægge en halv urtepotte i bunden, de yngler normalt i små huler... hvis det skulle ske at det lykkedes, skal du have dem væk fra dine andre fisk.

Accepteret svar
Fra : D_Jessen

Modtaget 30 point
Dato : 27-08-04 01:26

Hej
jeg har fået albino/kobber pansermaller til at yngle, ja faktisk skete det ved et uheld da jeg kom til at hælde for koldt vand i tanken, og sænkede der ved temp. i vandet. der gik ca. 2-3dage, så blev de super aktive, og vups, så sad der sørme æg på glasset, disse er super skrøpelige, men det lykkes mig at få dem op i en bakke hvor der havde været kød i, vand ved+en luftsten, så gik der ca. 2-3dage, så var der liv i kødbakken. disse kom så over i et yngle akvarium med ca. 2-3cm vand. der gik de så til de havde ædt blommesækken, og der efter blev de fodret med artemia æg og lidt ynglefoder af den fine slags (næsten mel-agtig) tilsæt lidt ekstra vand ikke formeget da de gerne svømmer til overfladen for at trække luft

på denne side lidt mere om panser maller
http://www.fishbreeding.dk/frame.html?link.html~Main

Venligst

D.Jessen

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 31-08-04 22:05

Jeg har nu selv,ved et såkaldt uheld,fået malleæg i går
Mit varmelægme virker ikke optimalt,så i øjeblikket er temp.ca.24 grader.
Så det muligt man skal dæmpe temp. et par grader for at få heldet med sig.
men jeg har ingen gemmesteder,mit akvarie er lyst.
Det består af hvidt grus og grønne planter,ingen gemmesteder.
Jeg har så hørt mig lidt omkring og har fået af vide at man har bedst chancer hvis man lader æggene værer.For mallemor vogter
Det gør min
Dog har jeg taget mine skallarer over i et andet akvarie.
Jeg vender tilbage når jeg erfarer eller hører noget
Mvh.Oscarfisk

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 01-09-04 20:35

hey oscarfisk .

hehe lyder fint jo ;) .

ja bare skriv når det er ;) .

Godkendelse af svar
Fra : Niqo

Dato : 03-09-04 15:14

Tak for svaret D_Jessen.

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 03-09-04 16:10

Hej Niqo

Det var så lidt håber du får god fornøjelse med dem, det har vi da med vores