/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjelp mig med de roser...
Fra : lars.dk
Vist : 1122 gange
10 point
Dato : 03-08-04 09:44

Hvad gør man når der er meldug på roser.

På forhånd TAK.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 03-08-04 09:50

Sprøjter dem med en blandig af brun sæbe og vand.
Torben

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 20 point
Dato : 03-08-04 10:08

For at dine roser skal være så stærke som mulige, skal de ud over gødning (helst organisk) helst have ler til rådighed. Har du mange roser ville jeg købe det som tørt ler, der hvor keramikere køber deres ler. er det i småtingsafdelingen, kan man få lidt pibeler hos Matas.

Nu hvor skaden er sket, ville jeg gå ud og plukke en masse agerpaderok, eller købe ved Matas. Komme det i en gryde. Kogei ca 10 minutter, og lade det trække til det er koldt. fortynde 1: 10 og sprøjte.

plukkeen masse brændenælder og lægge dem i vand i min. 3 dage. fortynde 1: 20, og sprøjte; 1:10 vande på jorden.

Skulde der så komme lus, så sprøjt med mælk 1:10.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-08-04 10:09

Brun sæbe og sprit, er godt mod lus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 10:57

Der er ikke rigtig noget der kan udrydde meldug.
Det er et svampeangreb som ikke kan fjernes med sæbevand

Meldug kommer fortrinsvis hvis planterne står alt for tørt, så forebyggelse er at sørge for at planterne ikke er for tørre

Hvis man er til kemikalier kan svovl-thiran også forebygge.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-08-04 15:09

Du kan købe noget specialolie fra Bayer mod insekter og meldug. Det er et alternativt middel, der virker fysisk, står der på flasken. Husk at læse brugsanvisningen.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : lars.dk

Dato : 08-08-04 16:30

Tak for svaret A.C.Rosmon.