/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Fugtskade m.m. 6230
Fra : Kjeldbjerg
Vist : 597 gange
100 point
Dato : 03-08-04 09:14

Har lige et par spørgsmål.

Jeg har afleveret en 3 uger gammel mobil til reparation (6230) , og har nu fået af vide fra forhandleren at den er fugtskadet. Efter hvad jeg sådan lige kan læse mig til, er den slags ikke dækket af garantien?

Men han påstår desuden at der er tegn på at telefonen har været forsøgt åbnet, og det har jeg ikke prøvet på noget tidspunkt. Så kan det være at han har solgt mig en brugt telefon?

Der lå 1 sang på MMC-kortet da jeg fik den, er det standard på 6230, for hvis det ikke er , understøtter det jo teorien om en brugt telefon.

Forhandleren nægter også at reparere telefonen , selvom jeg vil betale for det. Er det alle forhandlere der nægter det, eller ville jeg kunne få den lavet i en Telecare, og hvad ville det evt. koste?

Det jeg i bund og grund gerne vil have svar på , er hvordan jeg står , hvis det viser sig at han har solgt mig en brugt telefon, for fugtskaden kan jeg vist desværre ikke få dækket på garantien (selvom jeg synes at forhandleren godt kunne yde den service på en 3 uger gammel 2000,- telefon)?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-08-04 09:24

Jeg ved ikke noget om jura i denne sammen hæng, men jeg syntes du skal prøve at kontakte forbrugerklagenævnet. Da mange forhandlerer prøver at smyge sig uden om gntien ved sige at der er fugtskade i telefonen. Så slipper de for at betale. Hent din telefon og få forbrugerklagenævnet til at kigge på den hvis du mener at du "har alt på det tøre"...
En telefon til 2000 skal holde mere end 3 uger.
Held og lykke Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-08-04 09:29

Foresten få forhandler til på papir at skrive hvad han / hun har foretaget sig.
Så står du meget bedre ved en erstatningssag.
Kom også i tanke om at tæringsskader ikk kan opstå på 3 uger. Der skal meget fugt til før den dør af fugt.

Hvis du stille og roligt kan fortælle ham / hun at du går videre med sagen, bliver han / hun måske lidt blød og giver efter.

Men forsat til du har dig en ny telefon forudsat - at du "har alt på det tøre"...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-08-04 12:33

Så vidt jeg husker har man altid 6 måneders fuld garenti

Accepteret svar
Fra : Ghettofamily

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-04 12:39

Zerg911
Du har normalt 6 måneders garanti, men fugtskadede telefoner dækkes ikke.

Kjelberg
Din telefon burde kunne holde mere end 3 uger, med mindre at du har tabt den i en vandpytte eller ned i et toilet. Det tror jeg dog ikke at du har.
Til dit spørgsmål om det er normalt om der er en sang på kortet, kan jeg svare, det er det ikke. Det er nok en reperations model du har fået, det kan tjekkes på værkstedet, gå evt ind i telecare med den, de kan se dato og klokkeslet for den første gang den er blevet brugt. Hvis den dato ikke passer med din købskvittering, har du et bevis for at de har solgt en brugt telefon.

Kommentar
Fra : Kjeldbjerg

Dato : 03-08-04 12:45

Ghettofamilien, hvis så jeg får bevis for at de har solgt mig en brugt, kan jeg så forlange at få en ny, fugtskade eller ej?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-08-04 13:03

De må ikke sælge den brugt med mindre de gør dig bevidst om det..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 13:16

Hvis det er en brugt telefon de har solgt, er det rigtigt at du har krav på at vide det, og du har også krav på at få udleveret en ny telefon i stedet.
Det vil de sikkert brokke sig over, men så henviser du bare til forbrugerloven og forbrugerrådet, så plejer de at blive medgørlige.
Har selv prøvet det samme med en "ny" bærbar computer købt i Fona, hvor det viste sig at den havde været solgt et andet sted i landet 7 måneder tidligere.

Godkendelse af svar
Fra : Kjeldbjerg