/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Beregning af Terrasse-Tag
Fra : BirgerH
Vist : 3572 gange
200 point
Dato : 03-08-04 00:22

Hej til Jer
Vi har en 10m x 3,5m stor flisebelagt terrasse omkrandset af en grundsokkel udvendig på 2 sider og stødende op til vinkeltbygget ejendom. Hvorpå der er bygget en læmur med 4 murede søjler med indmuret 2" stålrør og 2 vægge til begge sider, hvorpå vi vil lande en 12o HEB af på udvendig, som rem. Meningen var at ligge træspær op (ca. 3,5m.L) med ca 90cm. imellem monteret i kroppen på HEBén med påsvejst laskeplader. Der vil derfor gå ret meget tømmer til for at det skal kunne holde til snetrykket, lægter og trapetzplader. Der bliver ca.30 cm fald.
Opgave lyder så ! kunne man ikke nøjes med at ligge 3-4 I bjælker 120 x ? påsvejset lasker for lægterne, som spær. Det vil også gøre kunstruktionen mindst lige så stærk og mere enkel.
Med venlig hilsen
BirgerH

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-08-04 08:12

Med de dimensioner du ønsker/påtænker I-bjælkerne skal være vil det kunne bære selv sneen fra den kraftigste snestorm nord for alperne. En I-profil er, som du jo er bekendt med, en MEGET stærk bjælke når det grejer sig om trykpåvikninger i længderetningen. Det er jo ofte disse profiler der bruges på virksomheder med løbekraner på oppe under loftet. Ulempen er at de danner kondens, men det er vel mindre væsentligt i jeres tilfælde?!
Alt i alt kan I udmærket bruge denne løsning, ud fra oplysningerne.

Held og lykke med projektet!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-08-04 18:01

nu er der forskel på I-profiler...

Synes spørgsmålet er lidt rodet... Men forstår jeg dig rigtig, skal du have et 10m (halv)tag der spænder 3,5m? Hvis du under alle omstændigheder vil have en bjælke yderst, kan du lade trapezpladerne spænde direkte. - gælder dog ikke hvis du benytter lysplader!!

Hvis du placerer 3 stålbjælker med c/c 5m vil du nok alligevel få nogle store dimensioner på dine træbjælker. Med 4 bjælker reduceres lægtedimensionerne væsentlig! Med 4 bjælker opnår du maksimal lastoplang på 3.33m og med et spænd på 3,5meter er en IPE120 nok, såfremt der ikke er risiko for sneophobning og nedskridende sne fra taget over eksisterende bygning.

Vind har også en ikke ubetydelig indvirkning på konstruktionen, da der kan opstå ret stort undertryk og sug på halvtaget! Dette er ikke taget i regning i ovenstående, men burde ikke umiddelbart give anledning til dimensionsændring. Vindlasten er nok nærmere kritisk mht. dine samlinger - men igen kan jeg ikke af spørgsmålet gennemskue understøtningsforholdende!!

Hvis du vil præcisere/omformulere placering af læmur og stålrem i forhold til eksisterende vinkelbygning, vil det helt sikkert hjælpe meget!

Annuller spørgsmålet
Fra : BirgerH

Dato : 08-05-06 00:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Jeg måtte have en bygningskundstruktør til at beregne tagkundstruktionen og resultatet afviger væsenligt.
MVH BirgerH