/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp: hvordan kan jeg få adgang til min~
Fra : abo
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 27-06-02 23:08

Hej

Min ellers meget fine windows XP Pro crashede fuldstændigt forleden dag, der var intet at gøre ud over at installere det igen. Mit KÆMPE problem er nu hvordan jeg kan få adgang til mine gamle filer, som lå gemt i "documents and settings" under mit brugernavn i min tidligere installation. Problemet er at jeg kan se at mappen ligger på min harddisk, men jeg kan bare ikke få lov til at gå ind i den! Jeg kender som sagt mit tidligere password og brugernavn, så det drejer sig ikke om et glemt password. Jeg vil blive virkelig, virkelig blive glad hvis der er nogen der kan rede mig ud af pinen!!! Det drejer sig om mange meget vigitge dokumenter og filer, der er helt uerstattelige. PÅ forhånd tak og god sommer

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-06-02 23:15

Ok, ja du har da et problem... Jeg vil ikke besvare men først lige spørge om hvardan du bliver nægtet adgang?
Du kan først og fremmest prøve at højreklikke på mappen og vælge egenskaber og derefter sikkerhed. Hvis der står en bruger ved navn "Alle" skal du klikke på den og derefter give tilladelse til alt.

Hvis det ikke hjælper, kan du prøve at få adgang via kommandoprompten. Klik start->kør og skriv 'cmd' (uden '-tegnene) nu kan du gå ind i documents and settings og den vej rundt. Husk at lange filnavne skal skrives i anførselstegn.

Håber du kan bruge det til noget og held og lykke

/Dysmorf

Kommentar
Fra : abo

Dato : 27-06-02 23:28

Det virker desværre ikke. Jeg får selv i kommandoprompten at vide: "access is denied" og jeg kan slet ikke røre ved sikkerhedsindstillinger i properties om mit bibliotek! Det er meget underligt for jeg kan se biblioteket og se at det bruger en masse plads på min HD, men jeg må ikke komme ind i det! -Er jeg virkelig den eneste der har haft dette problem, der må da også være andre som windows XP pludselig er gået ned for! ....... Ellers tak for hjælpen Dysmorf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-02 22:05

abo wrote in <a3LS8.87595$N46.2422794@news010.worldonline.dk>:
> Det drejer sig om mange meget
> vigitge dokumenter og filer, der er helt uerstattelige.

Backup?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-06-02 23:39

Hej abo,

er du logget på som administrator?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-06-02 23:42

er du administrator af maskinen? Det skal du være for at kunne se data fra andre brugere...

/Dysmorf

Kommentar
Fra : abo

Dato : 27-06-02 23:46

Ja, det er jeg. Det er ligesom min nye installation af win XP slet ikke registrer at der i virkeligheden i "documents and settings" allerede ligger nogle tidligere "brugere".

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-06-02 23:49

har du en computer ud over det, f.eks. med XP eller Win 2000 på?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : abo

Dato : 27-06-02 23:50

ja, jeg har en anden en på vores lille netværk i min lejlighed! Hvorfor?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-06-02 23:51

damn... den fik ikke det hele med... så ku' du evt. prøve at ta' din harddisk ud og putte den over i den anden computer...

mvh

Strarup

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-06-02 23:52

kan det være at du har fået krypteret mappen? det er ligeledes en funktion under egenskaber (avancedere atributter)... sandsynligvis ikke, men jeg er helt blank...

Kommentar
Fra : abo

Dato : 27-06-02 23:53

Jeg tror desværre ikke at det løser problemet, da jeg har prøvet at dele min comp. på netværket og det hjalp ikke. Det er det satans NTFS sikkerhed!!!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-06-02 23:53

fordi... Xp blokkere for din adgang til filerne... det vil den sandsynligvis ikke gøre på den anden, da den gør brug af sin egen Document og settings mappe, og bare ser den mappe du vil ha' adgang til som enhver anden mappe...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-06-02 23:55

nej det er nærmere din XP der blokkere... din harddisk skal fysisk over i den anden computer...

Kommentar
Fra : abo

Dato : 28-06-02 00:03

Okay. Det kan selvfølgelig måske løse problemet. Den næste praktiske problem i den sag er at min pc er bærbar og jeg kender ikke rigtig nogen der vil lade mige åbne deres bærbare og smide min harddisk ned i den! Jeg har dog selv min tvivl om det også ville hjælpe, da jeg tror at det hænger sammen med sikkerheden i NTFS filstrukturen. HVis man bare kan flytte harddsiken ud, så ville den sikkerhed windows XP kan tilbyde ikke være meget værd -og det tror jeg dog at Gates har tænkt på. Det er bare åndsvagt at der ikke findes et simpelt program der kan give mig adgang til det åbenbart krypterede område på min harddisk, da jeg jo som sagt udemærkedet kender brugernavnet og password.

Kommentar
Fra : abo

Dato : 28-06-02 00:33

okay det vil jeg prøve, men det omtalte "Tjenester og programmer/indekseringstjeneste/system/mapper" er det et bibliotek eller ? og hvor ligger det? -jeg har den engelske udgave af Win XP?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-06-02 00:38

ang. harddisken, så manfaktisk få en adapter så du ka' koble din bærbare harddisk på din stationære computer -->
http://www.gamestech.com/pc_accessories_info/miscellaneous/2.5_to_3.5_HDadapter/adapter.htm
de har en her http://www.hd.dk til ca. en 55,- kr. men det hjælper dig selvfølgelig ikke her og nu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cad

Dato : 28-06-02 00:40

højreklik på "denne computer" + "administrer"

man kan prøve at kigge på "Tjenester og programmer/indekseringstjeneste/system/mapper.( katalogiser alle mapper)

prøv at stoppe tjenesten "beskyttet lager" fra i ""Tjenester og programmer/tjenester ( Yder beskyttet lager til følsomme data, som f.eks. private nøgler, til at forhindre uautoriserede tjenester, processer eller brugere i at få adgang.)

Kommentar
Fra : cad

Dato : 28-06-02 00:40

højreklik på "denne computer" + "administrer"

man kan prøve at kigge på "Tjenester og programmer/indekseringstjeneste/system/mapper.( katalogiser alle mapper)

prøv at stoppe tjenesten "beskyttet lager" fra i ""Tjenester og programmer/tjenester ( Yder beskyttet lager til følsomme data, som f.eks. private nøgler, til at forhindre uautoriserede tjenester, processer eller brugere i at få adgang.)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-06-02 01:16

Hej Abo,

du ka' sende en mail til mig på strarup@worldonline.dk, så ka' jeg sende dig et program der muligvis ka' hjælpe...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : abo

Dato : 28-06-02 07:20

Hej Strarup
Min mail er bang_olsen@hotmail.com
Det kunne være super hvis du har et eller andet der kan brugees!

Hej Cad
Jeg prøvede dit udemærkede forslag, dog uden gevinst. Ellers tak for hjælpen

Kommentar
Fra : abo

Dato : 28-06-02 07:23

Hej Strarup igen igen
Hvis programmet fylder meget(over 1 mb) kan du prøve email: c973319@student.dtu.dk. På forhånd tak

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-06-02 08:59

Hej Abo,

så sku' den være sendt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 28-06-02 11:47

Hvorfor i alverden benytter i ikke den enkelteste af alle metoder ??

Boot op på en dos eller windows 98 diskette.

Tag herefter en kopi af de manglende filer og flyt dem over i den mappe hvor du skal bruge den. Længere er den ikke.

Og filsystemet vil ikke låse filerne, da du booter op fra et andet os.....

Keine hexerie nur behändigkeit.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-06-02 12:45

Hej Zonker,

Win 98 kan ikke læse en NTFS partion...
med mindre du installere et program der gør det muligt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SoerenFerling

Dato : 28-06-02 15:48

Jeg har selv haft problemer med hpfs og ntfs og har til sidstnævnte haft glæde af programmet ntfsdos.exe som mounter ntfs-partitioner som readonly. Du kan lede selv efter det (hjælp herunder) elelr jeg kan sende dig en gammel version.
vh. Søren kandu@vanahjem.dk

NTFSDOS Professional Edition - Winternals Software
... NTFSDOS Professional. ... New! If you need to access NTFS drives from MS-DOS,
NTFSDOS Professional 4.0 is the solution. NTFSDOS Professional ...
www.winternals.com/products/repairandrecovery/ ntfsdospro.shtml - 26k - Cached - Lignende sider

Repair & Recovery Tools - Winternals Software
... Administrator's Pak. The Administrator's Pak combines five powerful tools (ERD
Commander 2002, Disk Commander, NTFSDOS Professional, Remote Recover, and ...
www.winternals.com/products/repairandrecovery/ - 16k - Cached - Lignende sider
[ Flere resultater af www.winternals.com ]

Kommentar
Fra : abo

Dato : 28-06-02 23:36

Hej igen

Jeg prøvede at installere NTFSDOS pro, et virkelig godt program -gid jeg havde haft det inden min Win XP gik ned! Desværre hjalp det heller ikke, jeg kunne dog fysisk se de enkelte filer,men selv om at jeg kopierede dem et andet sted på harddisken så er de stadig læst. -Det må skyldes at NTFS har krypteret dem, -så det er ikke placeringen på harddsiken der er "hemmelig", men filerne!
Jeg undrer mig stadig over at det ikke bare er muligt at få Win XP til at indlæse de "gamle" useraccounts, ved f.eks. en lille ændring i en registreringsdatabase eller lign. -Besynderligt!

Jeg vil dog godt sige rigtig mange tak for alle de gode forslag og venlige/hjælpsomme mennesker herinde! -Hvis i har flere gode ideer så blev endelig ved......

p.s. Strarup, tak for programmmet -jeg undersøger det stadig

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 29-06-02 01:47

Hej Abo,

det var da så lidt...

men hvis det ikke virker er der stadig muligheden med at tage din harddisk ud af den bærbare, og så koble den på din stationære PC vha. sådan en adapter her http://www.gamestech.com/pc_accessories_info/miscellaneous/2.5_to_3.5_HDad apter/adapter.htm som jeg har nævnt tidligere...
og de har dem her http://www.hd.dk til ca. en 55,- kr. når du går ind på siden så tryk på produkter --> dernæst efter på adaptere --> her skal du så næsten ned i bunden til hvor der står --> Harddisk adapter 2,5" / 3,5" --> Varenr. 7009 900 500, varebetegnelse "Adapter 2,5" drev <-> 3,5" drev" og for et stk. er prisen 55,- kr.

hvis du får problemer med programmet, ka' du jo altid maile mig hvis det ska' være...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : abo

Dato : 29-06-02 20:30

Hej alle sammen

Jeg har selv løst problemet nu, -der er alligevel en gud!
Løsningen er:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q308421
Håber at det i det mindste at det kan spare jer for bekymringen den dag jeres win XP går ned!

Tak for hjælpen gutter! God sommer

Godkendelse af svar
Fra : abo

Dato : 29-06-02 20:32

Tak for hjælpen strarup og god sommer