/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvilken hund er det
Fra : birjens
Vist : 1891 gange
240 point
Dato : 02-08-04 21:41

jeg har i dag set en lille yndig hund, men ved ikke hvad race det er.
Den var ca. 15 cm. høj, med hvid langhåret pels, spidssnudet og sorte øjne . spidse ører. Det var ikke en hvalp.Hvad kan det være for en?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-04 21:47

Der er ikke mange hunde der er så små, men et bud er en chihuahua, det er verdens mindste hunderace

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-04 22:23

Her er to forskellige typer chihuahua: http://www.akc.org/breeds/recbreeds/chihua.cfm
så kan du jo bedst se selv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-04 22:28

Det er nu nogen meget dårlige tegninger BjarneD.

Men hvis hunden virkelig var voksen kan det kun være en hvid Chihuahua med den størrelse, selv om de plejer at være lidt større end 15 cm.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-04 22:38

Sludder Dova.
Tegninger er bedst fordi man dermed kan vise hundens karakteristika.
Det her er tilsyneladende ikke bedre: http://www.sitecenter.dk/www.chihuahua.dk/

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 02-08-04 23:07

Hej Birjens

Prøv at kigge på www.kennelbygstubbens.dk. eller www. ug-chihuahua.dk

En Chihuahua vejer typisk 2 kg. Men de findes da også mindre. Jeg har set Chihuahua ned til 1 kg. Det er sjælden vi måler en Chihuahua, da det er vægten den vurderes efter, og har den de rigtige kropspropotioner efter den ønskede vægt 2 til 2½ kg. og max 3 kg er højden ikke vigtig. Jeg har for sjov målt min den mindste der vejer 1700g og hun måler fra gulv til pande 22 cm. Så en Chihuahua på ca. 1 kg. kan sagtens måle mindre.

Lige et lille suk. Hvis du overvejer at købe sådan en lille hund, der ligger så meget under gennemsnittet. Skal du tænke på at der er en grund til at den er så lille. Det er oftes den mindste i kuldet fordi den ikke har kunnet kæmpe sig større eller at der er sket en gen-mæssig svipser. Måske er hunden avlet så lille hvilket er noget svineri, da tæver i denne sørrelsesorden ikke vil kunne føde deres hvalpe selv. En seriøs opdrætter vil ikke bruge så lille en hund i avl, men sælge den med avlsforbud.

Det kan godt være at du synes at jeg er lidt brydsk, men jeg synes det er utrolig vigtigt kun at avle på den bedste. Men også fordi der er så utrolig mange mennesker der falder for disse små skabninger uden at tænke på at de altså er faldet forkert ud.

Med Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 02-08-04 23:21

Hej igen

Der skulle stå www.kennelbygstubben.dk

Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 02-08-04 23:33

det kunne måske også have været en papillon ?
dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-04 23:41

En Papillon er større, og jeg tror ikke de er helt hvide.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 03-08-04 05:23

en papillon kan godt være hvid og de har spidse øre

Kommentar
Fra : babee

Dato : 03-08-04 05:23

en papillon kan godt være hvid og de har spidse øre

Kommentar
Fra : babee

Dato : 03-08-04 05:23

en papillon kan godt være hvid og de har spidse øre

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-08-04 08:50

Kan en Papillon virklig være hvid og med spdse øre?!?!?!??

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 03-08-04 09:34

En papillon skal have spidse øre. Det er meget sjælden at en papillon er hvid og jeg tror uden at vide det 100%, at hvis den er hvid er det en fejl.

Chihuahua kan fås i hvid, men der bliver ikke lavet ret mange af dem.

Hvad med en malteser har den ikke spidse ører inde bag alt pelsen?

Med Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 11:16

En Malteser er også noget større, og ikke med spids snude og spidse ører.

På googles billedsøgning er der masser af chihuahua billeder og jeg så nogen hvide langhårede imellem. så der kan du kigge efter, birjens om det var sådan en du har set

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 11:54

POMERANIAN

Jeg tror faktisk det er en hvid Pomeranian, selv om de også plejer være lidt større, men det er en noget kønnere lille hund end Chihuahua´en synes jeg.

Kommentar
Fra : birjens

Dato : 03-08-04 19:34

Den lignede slet ikke en Chihuahua, den lignede nærmest en miniature af en grølands spids.Jeg kan tydellig se om det er en hvalp, da jeg selv avler på Shetlands Shepdogs.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 03-08-04 19:48

Som Dova også forslår: Pomeranian. Du kan se den her http://www.spidshundeklubben.dk/Racer/Pomeranian/race37.html

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 03-08-04 20:46

kære birjens

Et bud herfra må være en kinesisk hårløs med hår. Altså en chinese crested/powder puff - læs om racen og se billeder her:
http://www.canis-minor.dk/

Det kan dog også være en hvid toy pudel TOYPUDLER: Under 28 cm (den ideelle type ønskes på 25 cm).

Se evt. et billede her:

http://www.labiba.hjem.wanadoo.dk/

Karin

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 03-08-04 20:52

eller måske en Japansk spids - ved godt den er lidt størrer - men et bud! kig http://www.moneva.net/japansk/html_no/index.html
Hilsen Dyma
www.narsarsuaq.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 21:09

Når den ligner en mini-grønlandspids kan det kun være en Pomeranian

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 03-08-04 21:32

Hej Birjens.

Det kan jo også være en krydsning mellem flere racer. Er du klar over om den er raceren eller om den kan være en krydsning?

Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 03-08-04 21:34

hvad kalder i en grønlandspids - mig bekendt er der ikke noget der hedder det!
Dyma
www.narsarsuaq.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 22:02

Samojedehund (spids) kaldes en grønlænderspids

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-08-04 22:10

En samojede er ganske vist noget større, men jeg ved ikke, hvor stor den er som hvalp. Men hvis den er hvid og med spidse ører, er udvalget jo ikke det helt store.
I kan se den her:
http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/S/Samojedhund/
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-08-04 22:11

UUpppsss, jeg så lige, at det IKKE var en hvalp. Så kan det heller ikke være en samojede, med mindre de fås som dværge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 22:38

Nej, men det er fordi en hvid Pomeranian ligner en samojede, bare i ministørrelse,,Jette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 22:44

Birjens

Hvis du går ind på google billedsøgning og skriver pomeranian i søgefeltet, kommer der mange billeder af racen.
Dog ikke så mange hvide, men der er nogen stykker imellem

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-08-04 23:30

Ok dova. Jeg har ikke forstand på små hunde. Kan bedre lide dem i "krammestørrelse".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 23:42

Jernlady
Jeg kan kun give dig ret. De små kan da være søde at kigge på, men det er ligesom ikke en "rigtig" hund synes jeg.
Bortset lige fra en ruhåret gravhund. Jeg plejer at kalde den en stor hund gemt i en lille krop

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 04-08-04 00:17

Nu er det sådan med lille hunde. Man kan heldigvis kramme flere på en gang. Og så er der det med hunde. De bliver det man selv ønsker de skal blive. Hvis man vil have en "rigtig" hund ud af en lille hund skal man behandle den som en sådan.

Man får meget hund også i en lille.

Men heldigvis er vi alle forskellige og har forskellig smag.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-08-04 00:27

Ja, det er rigtigt nusta. Jeg tror bare, jeg ville se ualmindelig komisk ud med en lille hund med den størrelse jeg har!

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 04-08-04 00:34

Hej Jette.

Nu ved jeg jo ikke hvordan du ser ud. Men jeg ser altså også noget komisk ud når jeg kommer gående med mine ( på nuværende tid ) 4 stk. filtret ind i liner. Men sjovt nok er det ikke mig der får mest opmærksomhed. De er de pokkers hunde

Og når min mand går tur med dem brokker hans sig over den manglende potens forlænger. Men sjovt nok får han altså en masse opmærksomhed fra de unge piger/damer. Så han kan da ikke klage vel?

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-04 01:05

nusta, det kommer da an på, om han kun føler det er på grund af hundene han får opmærksomhed

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-08-04 03:51

Hej Dorthe.
Hvis jeg nu fortæller dig, at jeg er 176 cm høj - og nemmere at hoppe over end at gå udenom, siger det noget??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 04-08-04 10:50

Hej Jette.

Fat mod. Jeg har før set underlige kombinationer mellem hund og dens menneske. Men jeg kan godt se at der er lidt langt ned for at kæle sådan en størrelse. Ang. omkredsen er hunden heldigvis ligeglad. Bare du har et dejligt væsen. Som vi siger her oppe i Nordjylland.

Jeg er selv 165 cm. Og jeg er også nemmere at hoppe over end at gå udenom. Jeg har en meget dårlig ryg. Så man må da sige at en Chihuahua er et dårligt valg. Men jeg faldt så pladask for sådan et dejligt væsen for 14 år siden, at jeg ikke har kunnet løsrive mig.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-04 14:25

Nåmen, det er jo måske en kleinspitz, du har set, birjens. Det er nærmest en mini-udgave af en samojede. Den er dog lidt større end de 15 cm, snarere omkring 20-25 cm.
Du må gå ind på google og søge, så er der masser af links.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-08-04 15:57

Hej Dorthe.
Ja, der er ikke rigtigt noget at gøre ved det, når man er faldet for en type. Sjovt nok, så syntes jeg før i tiden, at en Golden Retriever, det var sådan en ALLE havde - næsten. Nu kan jeg godt se, at selv om der er mange der har Golden, så har de alle hver deres udtryk/udseende.
Jeg har også selv dårlig ryg (bruger kørestol en del af tiden), så jeg ved, hvad du snakker om. Vorherre skulle have tænkt på at udgive os, så vi kunne få skiftet reservedele.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 04-08-04 23:35

Hej Jette.

Det har du helt ret i Jeg har det sådan at selv om dagene nogle gange kan være trælse er det dejligt at have noget at gå op i. Og når der er dage hvor jeg kun kan ligge i sengen, findes der ikke dejligere sengekammerater end mine hunde. Og når der skal trøstes lidt er der ikke noget bedre en en lille blød hundetunge til at slikke tårene væk.

De kan holde på alle hemmelighederne og stiller ingen krav.

Ja hunden er da menneskets bedste ven. Og vi kan også være hundenes bedste venner hvis vi behandler dem ordentlig.

Til Birjens

Kan du ikke prøve at beskrive det lille vidunder du har set. Så som pels længde. korte ben eller lange ben. Lang eller kort snude. underbid eller saksebid. Sådan nogle små detaljer som måske kan hjælpe lidt med gættelegen.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-08-04 02:08

Hej Dorthe.
Ja, de liggende dage er sure. Men vores hund er kedelig, når jeg hverken kan gå eller sidde. Så ligger hun bare og sover. Hun nægter at ligge i sengen, med mindre jeg lige er ved at spise et eller andet. Men hun er til gengæld god til at give "sengebad". Hun kan oversnaske mig i den grad, at jeg er ved at synes, det kan være for meget. (speielt hvis hun har slikket sig bagi, så er jeg ved at falde ud af sengen for at undgå det)

Undskyld, birjens, fordi vi lige "lånte" din tråd.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-04 13:56

En gang til!:
Hvis den ligner en miniatureudgave af en samojedespids, så kan det være en kleinspitz. De findes i forskellige farver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 15:38

Jamen Jette en kleinspitz er faktisk så godt som det samme som en Pomeranian
Det er kun fordi en kleinspitz ifølge standarden er noget større at der er forskel på dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 15:39

Undskyld
Det var så ikke til Jette, men til Birgittas kommentar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 15:48

Må hellere uddybe lidt inden jeg får en masse pomeranian og kleinspitz-ejere til at flippe

Racen hedder Germanspitz og der findes fem størrelsesvarianter:
Zwergspitz= Pomeranian (dværgspids)
Kleinspitz (lille-spids)
Mittelspitz (mellemspids)
Grossspitz (stor-spids)
Wolfspitz =Keeshond (ulvespids)

Kommentar
Fra : 25

Dato : 05-08-04 17:10

Chihuahua er verdens mindste hunderace, det er en stor hund i en lille krop, med et meget stort hjerte. Jeg har en hanhund på 2,9 kg, og det er en pæn stor størrelse, vi elsker ham, han er en dejlig vagthund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-04 18:21
Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 20:45

Hej Birgitta
det link du satte ind.
Jeg måtte lige afbryde computeren og starte op igen, fordi siden låste det hele fast og begyndte at gendanne sig selv .
Men det var da en lille pomeranian selv om den ikke er helt hvid.

Og det her Kandu l... driller ligeså meget i dag ØV.

Hilsen dova

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 05-08-04 21:15

Hej Birjens

Nu ved jeg hvad du har set. En hvid angora kanin med identitetekrise.

Hvorfor svarer du ikke når der bliver stilt spørgsmål? Du kunne da skrive ja eller nej eller måske.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 21:51

Nusta

den var god

Jeg synes også det er en lidt flad fornemmelse når folk ikke reagerer på alle de kommentarer de får.

Mange gange synes man at kunne se, at nogen virkelig lægger et arbejde i at hjælpe folk med deres spørsmål. Og så efter en tid,sker der ikke mere, og spørgsmålet får bare lov til at stå ubesvaret.

Hilsen dova

Kommentar
Fra : birjens

Dato : 05-08-04 22:16

jeg ville gerne svare jer alle på de fantastiske svar jeg har fået, men den hund jeg så står i min hukommelse som noget af det yndigste jeg har set, og jeg ved en hel masse om hunde, derfor undrer det mig hvad det var for en race. Det irriterer mig at jeg ikke blev stående og ventede på ejeren, så jeg kunne spørge .Jeg drømmer om den endnu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 23:04

Jamen birjens
Har du været inde og søge på nettet efter de racer vi har foreslået,
Googles billedsøgning har masser af billeder og der er altså heller ikke mange hunde der er så små som du siger, så det skulle da være muligt at finde ud af, om det er en pomeranian eller chihuahua og hvad vi ellers har foreslået.

Ellers må du prøve at beskrive nærmere f.eks med hensyn til pels: stritpelset, glathængende lang pels krøllet langhåret o.s.v.
Og hvordan var halen: kort eller i en bue over ryggen .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-08-04 18:19

Ja, kunne vi i det mindste ikke få at vide, hvilken farve, den havde??? VAR den hvid som en "grønlandsspids" (samojede)? Det er faktisk det eneste konkrete, du har fortalt om udseendet. Og så de 15 cm... Alle mennesker synes jo, at netop deres egen race er noget af det yndigste, så det duer ikke som beskrivelse.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-08-04 18:35

Jernladyen

Husk: det er ikke størrelsen det kommer an på! heller ikke når det gælder hunde, jeg har begge dele, altså en lille hund og en stor hund, så jeg har noget at sammenligne med.

Smag og behag er jo forskellige, hvis vi var ens var det noget kedeligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-04 19:01

Ja, og yderligere dukan oplyse ud over det jeg skrev med pels og hale.
Var det en lille Lavbenet, buttet "bamsehund " eller mere slank med tynde ben o.s.v.

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 06-08-04 21:48

altså - en samojed er en samojed og en grønlandshund er en Grønlandshund.
Det man før og måske også nu kaldte/kalder en Grønlandspids er den Dansk hvid spids(tror jeg den hedder) - den race som var ved,at uddø som nogen flittige mennesker er ved,at få på fode igen
Samojed og Grønlandshund er meget forskællige -
Nakuaq

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 06-08-04 21:49

glemte lige noget
Kig www.narsarsuaq.dk - der er der billeder(i stakkevis)af Grønlandshunden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-04 22:51

hej nakuaq
jeg så også lige i aftes billeder på nettet af grønlandshunden

Og du har helt ret i, at den er meget forskellig fra en samojedespids. I farverne i hvert fald, for familiemæssigt er den nært beslægtet med en grønlandshund.

Jeg kan i hvert fald huske helt fra jeg var barn, at samojeden blev kaldt en grønlænderspids.
Måske her det noget at gøre med, at man dengang for snart mange år siden, ikke var så fokuseret på de forskellige racenavne som idag. Og mange racer er ikke så gamle og er vel mere eller mindre fremkommet ved avlsarbejde ud fra nogle gamle "grundracer". I øvrigt stammer Samojeden mere eller mindre fra de grønlandske spidshunde, og blev indført til Europa af polarforskere og opdagelsesrejsende, og er derfra fremavlet til det udseende den har i dag.

Men alle de hunderacer er efterhånden noget af en videnskab at finde ud af, og jeg er noget spændt på at høre om det lykkes for Birjens at finde ud af hvilken lille hund dette spørgsmål drejer sig om.

dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-08-04 12:55

Hvis vi nu går helt tilbage til spørgsmålet fra birjens, så beskrives hunden som: Yndig, ca. 15 cm i højden, hvid langhåret pels, sort spids snude og sorte øjne og spidse ører.

Så det er jo nok en hvid pomeranian som birjens er faldet for...... Jeg har aldrig set sådan en i hvidt, -den må da godtnok være yndig.. Jeg kender dem kun som røde og sorte... -Men de gøer vist meget. Jeg plejer kærligt at kande dem pip-hunde, -dels på grund af deres lyse gøen, -dels fordi de glad og gerne pipper aggressivt af hunde, der 10-20 gange større end dem selv.. -Det er sg' da pip.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 13:07

Jamen jeg tror også det er sådan en Birgitta

Men det foreslog jeg for flere dage siden, og ved ikke om birjens har forsket mere i om det er rigtigt.
Men det er en yndig lille hund. Jeg har set den engang.

Kommentar
Fra : birjens

Dato : 07-08-04 15:02

hvis Pomeranian findes i helt hvid, så tror jeg også det var en sådan jeg så. I øvrigt sagde den ikke en lyd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 15:18

Jamen de findes i helt hvid, med sort snude spids og meget mørke øjne, og de er simpelthen så søde, især når de lige er børstet og pelsen er helt i orden.
Kan godt forstå hvis du er faldet for sådn en.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-04 14:04

Naah, birjens, den sagde måske ikke en lyd, men du er da vel heller ikke en stor hund... Og der findes selvfølgelig undtagelser fra enhver races særegenheder. Jeg mener bare, at pomser generelt er ret højlydte.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 09-08-04 21:25

Det kunne være en Cotton de Tulear, en lille snebold fra Madagaskar. For 5 år siden var den ukendt, men nu er den blevet utrolig populær.

Se evt.: http://www.dyreneogos.dk/dir05/dyreneos.nsf/0/78ccdf8f895f893e41256c9100378df0?OpenDocument&Click=

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 21:59

Coton de tulear er den race der også kaldes Bomuldshund (ved godt,at i dit link bliver det stavet med 2 t-er i,men det er forkert,eisner), men den er noget større end det birjens efterlyser, og den har heller ikke spidse ører.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 16-08-04 07:58

hmm
www.hunde-portalen.dk
tjek alle racer.. de er efterhånden blevet nævnt her (altså de mindre)

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-08-04 15:45

Shih Tzu, Lhasa Apso, Pekingeser, Yorkshireterrier...
Der er alle langhårs typer og små.
det kan også være en lille japansk spids af en eller anden art de fås i hvide og er meget flotte.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-04 00:05

http://www.thememaker.com/themes/dogs1.html

der er en lille hvid hund på dette link prøv at se om det er det du mener.
vh bevi54

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 18-08-04 19:12

hej birjens. måske var det en papillon eller et kryds

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 19-08-04 18:47

Endnu en mulighed http://www.akc.org/breeds/recbreeds/skye.cfm

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : 25

Dato : 19-08-04 18:51

Dværg Pincher

Kommentar
Fra : musen21

Dato : 21-08-04 14:04

hejsa kæmpe spørgsmål og mange gode svar nu er det jo lidt svært når det kun er dig der har set den, men nogle af de svar du har fået et ret gode chihuahua kunne være svaret og hvem fandt på en helt hvid papillon? sådan en har jeg aldrig set og vi har haft mange papillon´er.
Du skal vel også have et foreslag fra mig prøv den blå avis eller gul & gratis der er mange gode billeder af hunde, du kan også smutte ind på jubii og søge efter hunde her har du stor mulighed for at finde hvad du søger held og lykke
Mange Hilsner Fra Musen21.