/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
gule alger
Fra : golsen
Vist : 1363 gange
340 point
Dato : 02-08-04 18:18

Jeg har et akvarium på 63 liter, med fire fisk og en lille sugemalle. Mit problem er gule alger på glasset,konkylier og sten.
Jeg har lys over det ti timer om dagen.
Hvad gør jeg?

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 02-08-04 19:00
Kommentar
Fra : danatool

Dato : 02-08-04 19:01
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-04 19:40
Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 03-08-04 23:07

Jeg er ked af at sige det, men der findes ikke gule alger!

Det kan evt. være dit lys der får dem til at virke gule.

Jeg kan desuden anbefale SAE, ottocinklusser og hhv. caridina og neocaridinaer.

Især japonica og neo~ sp. Tiger er gode.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 04-08-04 16:55

Hej Andreas 1982

Du har nok ret me så må det være brune alger.

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 04-08-04 21:07

Hvis du bor i vestsjælland har jeg et nyopstartet opdrætsakvarie med Caridina japonica " amano " og Neocaridina sp. Tiger.

Dem er du velkommen til at købe nogle af. Du skal bare lægge en flad femmer pr. reje.

Jeg skal desuden snart til Århus for at hente nogle ægte siamesiske algeædere ( mange sælger "flying foxes" som algeædere - PAS PÅ! ). Jeg kan sagtens tage nogle med til dig... Der vil prisen være 30,- pr. fisk, men så er de også VF ( af den simple grund at det er nødvendigt at give hormontilskud for at få dem til at yngle ).

Jeg synes desuden at du skal se på www.akvariesiden.dk, som er et ad Danmarks bedste akvariesites.
Hvis du er interesseret i krebsdyr og ikke lader dig afskrække af det tyske er www.wirbellose.de faktisk den eneste tilfredsstillende side, der findes.

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 04-08-04 21:08

Hvis du bor i vestsjælland har jeg et nyopstartet opdrætsakvarie med Caridina japonica " amano " og Neocaridina sp. Tiger.

Dem er du velkommen til at købe nogle af. Du skal bare lægge en flad femmer pr. reje.

Jeg skal desuden snart til Århus for at hente nogle ægte siamesiske algeædere ( mange sælger "flying foxes" som algeædere - PAS PÅ! ). Jeg kan sagtens tage nogle med til dig... Der vil prisen være 30,- pr. fisk, men så er de også VF ( af den simple grund at det er nødvendigt at give hormontilskud for at få dem til at yngle ).

Jeg synes desuden at du skal se på www.akvariesiden.dk, som er et ad Danmarks bedste akvariesites.
Hvis du er interesseret i krebsdyr og ikke lader dig afskrække af det tyske er www.wirbellose.de faktisk den eneste tilfredsstillende side, der findes.

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 07-08-04 11:54

Det er brune alger.
Men jeg bliver nød til at spørge!
Har du luftpumpe og bundfilter?
Hvis du ikke har bundfilter,bruger du så den såkaldte støvsuger,
når du renser dit akvarie?
Hvor tit renser du dit akvarie? hver 3.uge? og hvor meget vand? halvvejs eller hvad?
Står dit akvarie i sollys hele dagen? for det er ikke så godt!
Har du rigtigt ovenlys på?
Overfodring er heller ikke en god ting,for det ligger og går i rådenskab.
Generelt vil jeg sige at jo mindre dit akvarie er,detsto mere kræver det af dig.
Og så vil jeg lige nævne,at hvis du ikke ønsker flere fisk,er det altså ikke nødvendigt
at købe flere!!!

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 07-08-04 16:44

Hej oscarfisk
Jeg har luftpumpe og en filterpumpe der renser vandet
Jeg skifter over halvdelen af vandet ca. hver fjortende dag.
Akvariet står ikke i sollys,og jeg har et lysstofrør over der lyser ti timer om dagen.
Fiskene får lidt foder en gang om dagen.
Hvis jeg skulle ønske at få flere fisk skulle det være to sugemaler til,da den ene jeg har ikke er særlig effektiv.

M.v.h. golsen.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 07-08-04 18:44

Hej igen golsen.
Hvis jeg var dig ville jeg tage noget af vandet og dine fisk/malle over i noget andet,
og rense alt totalt!! Kog sten/grus.Vask alt af på bedste vis og så starte forfra i akvariet. bliver det ved må du nok detsværre ned og have noget algedræber hos dyrehandleren.
Og et par maller mere skader ingen steder,jeg ville bare frem til at det hjælper ikke altid at få flere fisk,som der er andre der hentyder til eller lokker med.
Held og lykke med dit akvarie,håber det ender godt.
M.V.H.Oscarfisk.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 08-08-04 16:41

Hej igen oscarfisk.
Tak for dit råd.Det må jeg så prøve.

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 10-08-04 22:00

Husk lige at de gængse ancistrusser kun tager algerne i deres yngre dage...

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 17-08-04 16:56

Hej til allesammen der har svaret mig.

Nu har jeg prøvet de fleste metoder. Især den med mere lys som også dyrehandleren anbefalede mig. Men intet har hjulpet. Men det er især forest i akvariet det er værst.

Hilsen golsen

Accepteret svar
Fra : oscarfisk

Modtaget 340 point
Dato : 17-08-04 18:38

Fik du nogen sinde renset ALT i dit akvarie???

Godkendelse af svar
Fra : golsen

Dato : 19-08-04 17:35

Tak for svaret oscarfisk.

Nej, jeg har kun renset det der var alger på.

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 19-08-04 18:56

Hej Golsen.
Jeg ved godt at det surt at rense det hele men tro mig det kan betale sig
Jeg har selv haft et ca.60L.akvarie,men har byttet det ud med 250L.
og har selv prøvet lidt af hvert i akvarierne.Og en ting der virker er RENS ALT
Selv om det er SURT
M.V.H. Oscarfisk.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 19-08-04 21:38

Hej igen.

Tak for dit svar. Jeg prøver.

Hilsen golsen.