/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Er det normalt!?..
Fra : hvidtiger
Vist : 1361 gange
120 point
Dato : 02-08-04 13:21

Min PGO er begyndt og ralse i takt når jeg har håndtaget i bund..Der er et Hebo alu cylinder på den og har kørt ca 2500km med cylinderen..Køre med racernåleleje og tror at det højst sandsyneligt er det der skal skiftes(Den køre godt og har ingen problemer)..Men tænkte også på og det er normalt at stemplet skal udskiftes efter alle de kilometer på en tuncylinder??..For så kan det jo også være slør i stemplet på en eller anden måde...

Lad os nu sige at jeg skal have et nyt stempel i som er 47,6mm...Skal jeg så bare sætte et nyt i til en Hebo eller er der nogen forbehold??

Mvh Tiger

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 02-08-04 14:52

Stempelringen skifter man for hver 1000 kørte km. Stemplet skifter man efter ca 3000 km.
Jeg ville købe et nyt stempel...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-08-04 15:18

Skil den ad Tiger,chek plejlstangslejet(hiv op og ned i plejlstangen),der må ikke være noget slup.
Og det samme gør du med stemplet(rykker op og ned i det),og der skal vi heller ikke have noget slup.
Der er sikkert ikke noget i vejen hverken med stempelringene,eller stemplet,du har jo kun kørt 2500Km,så den er jo knap og nap kørt til.
Caam2,der er hvist noget der er kikset,med dine intervaller.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-04 19:36

Som Keldd skriver, stempelet og ringene og cylinderen, er først nu tilkørte, og du får aldrig bedre kompression, men hvis stempelet skulle være revnet eller på anden måde defekt, så ja, du skal kun udskifte et stempel med det der lige nøjagtig hører til tunsættet, og det skal heller ikke være i overstørrelse, undtagen cylinderen har kørt rigtig meget, eller er blevet honet op.
ralse i takt, tja det kan godt være det er nålelejet, (Man skal sørge for det er langt nok, og udfylder hele bredden inde i stempelet, og normalt udskiftes også krydspind og låseringe samtidig), men jeg gætter nu nærmere på det er resonans fra kobling eller vario, hvis det ikke er dæk eller andet, og ville ikke lige skille cylinderen ad, undtagen det er noget alvorligt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-08-04 20:03

Okay Tiger,kør lidt længere,det kan jo være som Palle siger at lyden kommer et andet sted fra.
Som du siger har du ingen problemer i øjeblikket,så vent til det bliver mere kritisk.
Og resonans kan også komme fra plastskjoldene,prøv at lokalisèr lyden lidt nærmere,inden vi begynder at hive i den.
Lad os høre hvad du finder ud af.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 02-08-04 20:24

Lyden kommer dog fra fra cylinderen..Der er ingen tvivl!.....Man de "kloge" har dog sagt, at et racernåleleje bør skiftes hver 800km hvis man har mange omdrejninger eller hver 1200km hvis man køre med under 10000rpm..Nu har jeg kørt ca 1500km med det gamle nåleleje..Den er dog næsten lige begyndt på det og har aldrig lydt sådan før!...Blev lidt overrasket over, at lyden faktisk er temmelig høj og kommer kun når jeg gasser dvs når motoren skal yde...

Kørt til!...Kræver lidt forklaring.....En alu cylinder mener jeg er kørt til efter 300km, dvs der hvor man må give fuld gas og støbejern lidt længere omkring 500km..Men syntes også, at den har mistet en anelse kompresion på toppen..Men det kan også være ren indbildning..

Kørte jo med mallosi rød trykfjedre i min racerkobling, dvs en stram fjerdre!...Men da jeg så åbnede kickstarterskjoldet her i går for og udskifte mine varioruller, da de var begyndt og blive kantede opdagede jeg at den var meget sort inde i skjoldet omkring bagerste kobling..KØrte en finger hen over og kunne se, at det var meget findt støv fra min forstærket polinirem, som jeg kun har kørt ca 1500km med...Ved ikke helt, men jeg tror sku ikke den rem er helt oki længere, da den jo bliver slidt i bredden..Så nu også noget slidt ud..Det kan måske være derfor den ikke er så kvik på toppen og bundtrækket!...Men skiftede fjerdren ud med en standart da den åbenbart er for hård med remmen..

Men så er spørgsmålet bare........Er det ikke hurtigt min rem er blevet slidt, trods at det er en forstærket polinirem???

Pyha det var sku en længere forklaring!..Håber at I kan følge med.....Men alle detaljer skal jo med...

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-04 20:57

racernåleleje mig her og racernåleleje mig der, der er et virvar af "racernålelejer", men man kan være evigt forvisset om at et nåleleje monteret fra fabrikken, er af god kvalitet, dog har PGO 30 modellerne ord for ikke at være for stærke i selve krumtapakselen, hvis der køres med tun.
Men et godt nåleleje til 40kr skulle nemt holde de første 15000km når motoren holder sig under 10000 omdr.
Nået andet er hvis man vil køre baneræs, med de allerstørste tunsæt med kompression op til 1:15 så tjekker man alt med meget korte intervaller.
"Udskiftes for hver 1200km ved under 10000 Omdr/min", nej så kunne man da ikke bestille andet, tomgangshastigheden på feks. en Big Max er 1900 omdr/min og normalomdr. er 7000.
Du har ret i at det nok er fjederen der er alt for stram (Jeg har tit undret mig over alt det gejl der sælges, da feks. en normal kobling og fjeder sagtens klarer 100km/t)
Få udskiftet den rem hurtigst mulig, og mål den nye, skriv evnt tallet ind i dækselet med tush, de må ikke blive for smalle!
"Er det ikke hurtigt min rem er blevet slidt, trods at det er en forstærket polinirem", nææ ikke når din fjeder er for stram, der afbrændes nemt 1/2 HK mellem skiverne, og det tager hårdt på remmen.
Rens også koblings belægning med fint sandpapir, og trykluft.
"En alu cylinder mener jeg er kørt til efter 300km-støbejern lidt længere omkring 500km", ja så er de kørt så meget til at de ikke sætter sig, men rigtig kørt til, så skal du gange med 3, og for at opnå fuld ydelse skal du gange med 5.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-08-04 22:22

Nå,du har altså lokaliseret lyden til cylinderen,så ser det ud til at du må have den af.
Og de der kloge du nævner,glem dem.
Men fortæl hvad historien ender med.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 02-08-04 23:00

Tak for de lærerige ord til Keldd og Palle!...Det er virkelig noget jeg kan bruge..Man lære jo noget hver dag!..

Men hvor mange mm af remmen må der være slidt af før den er kristisk?? og hvad kan en slidt rem gøre dvs går det meget ud over topfart og accelration??

Vh Tiger

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-08-04 23:10

Skift den, lige så snart du kan se noget unormalt slid.
Hvor meget den taber i dit og dat,skal jeg nok lade være med at gætte på,for det bliver bare gæt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 02-08-04 23:17

ok...Jeg har en original kilerem til og ligge..Så skifter den ud med den...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-08-04 23:30

Ja gør det,kør en tur imorgen ,og fortæl hvad du gør(hiver cylinderen af, eller hvad)
Gab gab,går i seng er søvnig.
Nat--Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-04 23:36

Jeg vil ikke påstå at en orginal rem er stærkere end feks. en racer kevlar rem, men tæt på.
Det står i instruktionsbog eller i hvertfald værkstedsmanual hvor mange mm, remmen må blive tyndere på remmens bredeste sted. Tit har en rem også revnedannelser, hvis man gennemgår den ved at brække den modsat medens man kigger på den inderste flade.
Man siger at man kan være uheldig at når en rem springer, så slår den flere ting i remhuset i smadder.
En slidt rem taber nok ikke væsentligt i topfart, men kan glide ved acceleration, og det bliver værrer som du selv siger, med støv der vil få den til at glide mere, for til sidst at delvis ødelægge remskiver og springe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 03-08-04 23:01

Jeg var nede hos en meget anerkendt mekanikker i dag med den raslelyd...Han sagde at det højst sansyneligt var stempelringen som var slidt, da lyden ikke var konstant...

Stempelringen bliver hurtigt slidt på det Hebo tun jeg køre med, da den kun køre med en ring..Så den burde blive skiftet ud efter 2000-3000km..Så jeg købte en ny ring..Men da jeg skilte det hele ad som faktisk så meget godt ud og en pæn forbrænding så jeg at det lille rør(Ved ikke hvad det hedder) som går gennem nålelejet havde været udsat for inten meget slid eler hård varme..Det var som om at der havde været en jernfil igang på midten af røret..Ikke hele vejen rundt, men ca ½ omgang..Og det er jo der mit nåleleje sidder!...Satte det på igen med den nye ring og den gør det stadig...Mekanikkeren sagde at det var sikkert noget med stemplet, inten ring, stempel osv....

Men tror I det kan være det jeg så på det rør som er oversagen til den lyd og hvordan kan det dog være sket???

Vh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-04 00:00

Det rør hedder krydspinden. Citat: det kan godt være det er nålelejet, (Man skal sørge for det er langt nok, og udfylder hele bredden inde i stempelet, og normalt udskiftes også krydspind og låseringe samtidig)
Som jeg skrev, så har PGO ord, for ikke at have særlig god krumtap, og der til hører plejlstangen.
Det du skulle have set efter, var om plejlstangens hoved/hul var blevet ovalt, altså slidt i toppen og bunden af hullet, hvor nålelejet ruller omkring, så er det sket, og du skal have ny krumtap (Jeg skal ikke kunne sige om den kan bores op til 12mm, så man kan sætte en 12mm krydspind i, men det kræver et nyt stempel til 12 mm og kan jo kun gøres hvis dit nuværende er til 10 mm. Men der skal jo være noget gods tilbage på hovedet af plejlstangen, for at der er styrke nok tilbage.
En krydspind må kun være meget lidt slidt, og kan bedst mærkes med fingeren, og en god skydelære.
Man kan mærke om der er slør når stempel krydspind og leje er monteret, der må ikke kunne høres/mærkes et lille klik lige op og ned, for så er der for stor spillerum, og leje og krydspind skal så skiftes.
Man kan godt bruge en krydspind fra, et andet stempel, men det er vigtig at rullelejet fylder ud og skiftes, hvis der er det mindste slid på det.
Undersøgelse af stempelring:
Stempelringen tages forsigtig af stempelet, åben det kun så meget at den lige kan komme op over stempelet, så vendes den så man kan holde dens udvendige side ind i stempelsporet, når den drejes rundt i sporet kan man bedre se om sporet i stempelet er blevet for bredt i forhold til stempelringen, da den skal have meget lille spillerum.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-08-04 00:50

Det ligner en mindre hovedreperation,så skal der tages stilling til hvor meget du vil lave .
Jeg ville sætte ny krumtap (og selvføgelig plejlstang ) i,samt nyt stempel og sidelejer.
Reservedele for omkring 1200Kr.vil jeg tro,ah måske lidt mere.
Palle ,jeg tror ikke Tiger kan klare de fine operationer du foreslår endnu,men jeg kan jo tage fejl.
Men Palle,jeg har ikke selv splittet en moderne motor ad her på det sidste,er der virkelig kun een
stempelring i??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-04 01:13

Ja Keldd, det er der som regel kun på de hurtige tunsæt, for at give lidt modstand, dog findes der også hurtige med 2 stempelringe.
Du har ret i at en krumtapudskiftning ikke er for alle og enhver, da det både kræver godt værktøj og snilde.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-08-04 01:45

Okay,det anede mig det var de tunsæt der gjorde forskellen.Jeg har nu mest opereret med 3 stempelringe,og en enkelt gang med 2.
Jeg vil sgu da håbe min PGO krumtap holder et par dage endnu,jeg får nervøse trækninger af at tænke på at gå ombord i den motor(Rolig Tiger,min motor er helt anderledes end din),på den anden side kan den bare komme an.
Ahh,den må godt holde lidt endnu.
Men lad os høre hvad du finder ud af Tiger,og husk, det gælder også om at have værktøjskassen i orden,som Palle er inde på.
Nu er værktøj jo himmelråbende billigt i forhold til før i tiden.Man kan få en 2hestes kompressor for 249Kr.,
jamen det kunne man ingen gang drømme om for ikke så længe siden.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 04-08-04 21:20

Hejsa...

Så blev jeg træt af Hebo tunsættet..Har kun haft problemer med det!:..sÅ jeg var ude og købe et Malossi MHR repuplica i dag og har monteret det..Nu spinder det hele igen, og køre godt uden mislyde..!..Det underlige er at jeg egentlig først nu kan mærke efter jeg har fået det nye kit på, at jeg har gearing i..Jeg var oppe på ca 85km/t ned ad bakke og havde kun omdejninger på 7000-7500..Det er ikke ret meget, og den virkede også lidt død i forhold til Hebo kittet..Men der er jo ikke andet for og komme nogle lettere ruller i, så den får nogle flerfe omdrejninger og en højere fart, da jeg max kunne få malossi kittet op på de 85km/t og hebo kittet kunne køre 100km/t...Men det havde også mange flere omdr...Tror I ikke at Malossi kittet liver lidt op af nogle lettere ruller og arbejder bedre og dermed kan yde mere???

Mvh Tiger

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-08-04 21:39

Den med rullerne vil jeg lige lade palle svare på.
Kør lidt forsigtig i starten.du skal jo lige have tilpasset delene inden du giver den fuld skrue.
Kig under knallerttip,jeg mener der er flere om at køre et kit fornuftigt til.
Nu kan du (I) se her www.keldd.webbyen.dk ,hvordan man også kan tè sig.Tag billederne et ad gangen,i menuen til venstre.
Hilsen Keldd

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 04-08-04 21:56

Nej rullernes vægt ændrer overhovedet ikke på topfarten.
Omdrejninger og topfart hænger jo nøje sammen ved et bestemt gearing.
Nu burde du jo slet ikke komme op i den fart, endnu, som Keldd siger, den er jo ikke kørt til endnu, og kan nemt sætte sig.
Men hvorfor kører Malossi kittet, ikke lige så stærkt som Hebo? Tja nu bliver det jo lidt bedre, når den er kørt til, og Hebo er måske et bedre tun, eller havde bedre moment/trækkraft, hvor Malossi, måske hellere vil køre "på omdrejningerne", altså uden den extra gearing i baghjulet, det er ikke nemt at vide. Måske passer udstødningen ikke så godt til det tun?
Kør forsigtig, og altid med hjelm.
Keldd: Hvad er det for en du købte, altså den gamle, er det en Ducatti?.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-08-04 22:24

Nej nej ,det er en Diesella 1955 model,det var altså lidt af en hovedpine og finde stumper til den.
Der er altså noget helt galt med KanDu i aften.For det første er den håbløst langsom,og jeg får ikke een mail fra dem.
Jeg må side og kigge manuelt om der er kommet noget i de tråde jeg følger med i.
Den er langsom ret tit,det ved vi jo,men det er +¨^``***,det betyder kraftstejlme,frustrerende at mailene ikke kommer.
Nu er det vel ikke mig alene der har det sådan??Har også været inde på min webmail,helt tom.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 05-08-04 22:24

Jeg købte nogle varioruller i dag på 5gr og satte dem i..Det ændrede nu lidt på toppen og optræk, da den blev meget kvikkere..Men vil gerne have at den skal op på 9500omdr som det højeste, så skal lige have fat i nogle 4,5gr og se hvad der sker...
ja man skal passe på og presse en helt ny cylinder i starten, men der sker nu intet ved og gøre det i kort tid, netop for og tilpasse rullevægten..Hvis man gør det hele tiden eller generelt bare mange gange, så kan cylinderen blive beskadigt osv..

Men fik den op på de 90km/t i kort tid, da jeg jo ikke vil presse den for hårdt...

Vh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-08-04 22:39

Ja den er god med dig,tiger,du er sgu for hård ved den stakkels cylinder .
Tag det lidt mere med ro,lad være at lave alt det lir med den(9500omdr. og op på 90)kør ihvert fald de første 200km.
som om du er en gammel mand på 35år.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 05-08-04 23:05

..*Gg*...Oki så vil jeg lige hente min mælkekasse og sætte bag på......Hmm men på den anden side så er der jo kun 8år til jeg bliver gammel så...hmmmm...belastende!..

Men jo jeg skal nok tage det med ro..Men jeg bliver jo nødt til at spørge for ellers får jeg ingen svar..

Vh Hvidtiger

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 05-08-04 23:07

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-04 23:36

Jeg kan jo citere hvad Gilera Stalker servicebogen skriver om tilkøring af en ny 30 knallert:
I løbet af de første 1000 KM må køretøjet ikke overstige 80 % af den tilladte maksimalhastighed
Undlad at give fuld gas og hold en konstant hastighed.
Når man har tilbagelagt de første 1000km, kan man gradvis øge hastigheden, indtil man kommer op på maksimalpræstationerne.
OG SÅ HUSK DET ER EN KNALLERT DER ALLEREDE HAR KØRT I PRØVEBÆNKE PÅ FABRIKKEN.
Ja ja, det er der nok ikke mange der overholder, men hvad fabrikken har fundet ud af er bedst.
Jeg vil nu betvivle at den kan køre stærkere med lettere ruller, men optrækket bliver selvfølgelig lidt vildere.

Keldd, din Diesella 1955 model var faktisk en af de aller første hele knallert de lavede, (Faktisk var nogle 60 km knallerter og skulle køres med kørekort)før havde de kun lavet motorer.
Din kaldes også krankmodel, og er et helt igennem dansk produkt, som bliver beskrevet indgående i bogen Danske Knallerter.
Diesella lavede ialt 15 forskellige knallerter frem til 1970, og kunne sælge alle de knallerter der kunne laves, bla. købte postvæsenet mange.
Til sidst lavede de 2 og 3 gears som var meget moderne og fuld på højde med de udenlandske, men vi ved jo hvordan det gik, japserne og puch kunne lave dem billigere.
Fabrikken existerer for så hvidt stadig i Kolding, men laver andre dele i dag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-08-04 00:02

Ha ha Palle,jo kender også lidt til det.
Nu krankmodellen her kostede 860kr i 1955,det var en tilbudsmodel,normalprisen var 1110kr.
Jeg har også lavet en 1954model,med automat kobling og kædetræk pris 1130Kr.
En dygtig håndværker dengang kunne tjene 5kr.i timen,i dag 200kr.
Ny knallert (Scooter) i dag 15.000kr. = 75Timer
Dengang 1.130kr. = 226Timer
Hvad brokker i jer over.
Der fandtes i 1955 ca.65 danske knallertfabrikker,med utroligt dygtige danske håndværkere,
desværre fik embedsmændene i lagt så mange hindringer i vejen for dem at de ikke kunne konkurrere med udlandet.
Vi fik ikke lov at konkurrere med de andre på lige fod,det var en af årsagerne,men den væsentligeste. Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-08-04 00:15

Tja den gang måtte vi sku arbejde Keldd, og under krigen kunne vi ikke få råvarer, tja, vi kunne sku ikke få noget som helst, andet end tørre tæsk. Ha ha
OK spøg til side, men det kan jo ikke undgåes at der kommer lidt minder frem, når man ser de gl. knallerter, gad vide om de unge også får det sådan, når de om mange år sidder og husker tilbage på Jog osv.
Jeg sidder og kigger i bogen og ser den flotte 4g. Everton, og læser at man kunne få et fabrikstun på 15 HK, så tro fanden jeg ikke kunne køre fra de bønderkale, på min Husvarna Crescent 2g. som jeg ikke kunne få noget til, heller ikke gearing, så den kørte konstant med 12000 omdr. og kørte også tilsidst livet af sig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-08-04 09:41

Ja ,gu var det anderledes dengang,så kan man diskutere om det var bedre.
Havde besøg af mit barnebarn,14år dreng.Solen skinnede,hestene løb rundt ude på marken,og motorsamlingen stod udenfor,men han havde sin et eller andet med,af dem man trykker på.
Han så ikke op medens de var her,dybt koncentreret om det skæg.
Ville vi have gjort det anderledes,hvis det havde været os?Ville du??Ville jeg???
Svaret blæser i sommervinden,lad os komme ud i solen.
Hilsen Keldd.