/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
klaverstemmer
Fra : xtx
Vist : 6011 gange
150 point
Dato : 01-08-04 22:36

hey er der nogen som kender en god klaverstemmer i nærheden af fløng.. som ligger mellem roskilde og høje tåstrup.. prisklasse?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-08-04 22:46

Jeg mener og have hørt at hvis man ringer dansk blindeforbund så kan de give dig telefonr. til flere billige blinde pianostemmere.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-08-04 23:01

Min nu afdøde stedfar var Pianostemmer hos Alfred Christensen i Holstebro. Nogle af hans største konkurrenter var blinde. Så alimak har helt ret. Der er jo det pudsige ved vi mennesker, at mister vi én sans øges de resterende ofte dramatisk. En af de mest berømte af slagsen hedder Willy (et eller andet), han har i de seneste 30 år været såvel Pianostemmer som Organist i Skjern Kirke i Vestjylland. Prisniveauet kan jeg ikke hjælpe dig med. Det vil i øvrigt også være helt afhængig af hvilket instrument det drejer sig om, hvilken stand det er I og en hel masse mere. Et bud vil ligge imellem 1200 og 8000 kr. Nogen gange KAN instrumentet være SÅ misligholdt, at noget skal skiftes ud, og det går man ikke bare lige ned og køber på hjørnet. Der er tale om håndværk. Derfor den store forskel i prisen. Held og lykke.

Accepteret svar
Fra : Steenk1

Modtaget 160 point
Dato : 01-08-04 23:27

Prøv at ringe til Pro Piano som ligger på Borups Alle i København. De kan i hvert tilfælde sætte dig i kontakt med en.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 01-08-04 23:30

Jeg har selv levet af at flytte klaverer og flygeler i tre år (Kender godt alfred christensens butik. Har været der flere gange.)
Alle de klaverstemmere jeg har mødt har altid været blinde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-04 00:05

Hej Steenk1. Tak for din kommentar. Men det hedder ikke Alfred Christensens butik. Det hedder butikker. Han er som min stedfar død idag. Fik altså lavet en hel kæde af musik-forretninger. Da min stedfar endnu levede, var han ikke kun truet af blinde men også af maskiner! Og jeg taler her om året 1975. Allerede på det tidspunkt fandtes der maskiner der kunne stemme klaverer, eller i hvert fald afgive en lyd, når strengen stemte. Men svaret til xtx må være: Hvis du vil ha' det lavet billigt: Så kommer Steen eller jeg!!! Vil du ha' det lavet ordentligt: Så ring til en professionel. Jeg tror at det er med klaverstemmere som med Rødvin: Jo mere du gi´r jo mere får du!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 02-08-04 07:48

Jeg har selv benyttet mig af blinde klaverstemmere flere gange. Desværre har kvaliteten slet ikke stået mål med forventningerne eller prisen. Sidste gang var han 2 timer om det (han kostede 500kr. i timen), og da han var færdig, kunne selv jeg høre, at det ikke stemte.

Selvfølgelig findes der brilliante blinde klaverstemmere, men du ved ikke hvilken kvalitet du får, hvis du ringer til Dansk Blindesamfund, og får et nummer. Mit råd er at benytte et firma/butik/enkelt person som nogen har erfaring med. Personligt vil jeg næste gang bruge Juhl-Sørensen. De skulle være forholdsvis dyre, men dem jeg kender, som bruger dem, nægter at bruge andre, og flere koncertsale bruge da også Juhl-Sørensen til at stemme deres flygler.

Godkendelse af svar
Fra : xtx

Dato : 02-08-04 12:00

Tak for svaret Steenk1.

Kommentar
Fra : hazelstream

Dato : 11-10-10 22:49

Det er ganske rigtigt altsammen. Man siger jo, at mister man een sans, forstærkes en anden. Derfor bør man sikkert finde en blind, følelsesløs og smagsløs klaverstemmer. Og er han eller hun autodidakt er det helt perfekt..... Nej sagen er vel, at der stort set ikke findes blinde stemmere på steder hvor de vil have fortaget "high end" service. Jeg kender i al fald ingen steder.... Et godt bud er at bruge en lokal. Det sku være så godt for miljøet med mindre han vil køre afstanden på en cykel. Spørg den lokale musikskole hvem de bruger. Eller en dygtig pianist fx. Der findes også en forening der hedder Dansk Pianostemmer forening. De skriver at deres medlemmer er gode. Mange af disse har netop været oppe til en slags eksamen - så de bør kunne stemme rimeligt. Andre har ikke taget denne eksamen og kan derfor ikke bedømmes idet de i måske 40 år ikke har været prøvet ordentligt. Juhl-Sørensen råder over et par gode stemmere. Det er der flere der gør. Matson & McGehee gør også. Specielt her ville jeg anbefale Claus Schimmel. Yderst kompetent mand. Pianokompagniet - ok. Pianoteket er også et godt bud. Men det bedste er at spørge musikskolen hvem de bruger. Så kan det ikke gå helt galt. Prisen på en stemning lokalt er vel ca 950 kr. inkl. moms og kørsel. Det ville jeg i al fald tage for en stemning. Men jeg bor helt i Vejle...