/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Katte og sild
Fra : Zip4dup2
Vist : 1848 gange
50 point
Dato : 01-08-04 19:06

Jeg har hørt at man ikke må gi katte sild...
kan det virkelig godt passe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-08-04 19:07

Hvor kommer hesten ind?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 19:13

Katte må helst ikke få sild
Der er noget i som de ikke kan tåle

For mange år siden havde vi katte hjemme på gården som et par gange om ugen fik en pose sild af den lokale fiskemand
Kattene blev mere og mere syge, og vi troede fiskemanden simpelthen forgiftede dem ,men dyrlægen sagde så at katte helst ikke må få sild
Så det er helt rigtigt det du har hørt

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-08-04 19:35

Sild er et stort hit hos mine katte. De frosne sildefilleter bliver efter optøningen skyllet. Koges igennem, til de har fået lige akkurat nok, 5-10 minutter. De afkøles til lune, der kan eventuelt laves sovs, med noget af fiskevandet og havregryn. Mine katte elsker det og har ikke været syge, måske er det tilberedningen, der gør forskellen, idet der i rå fisk kan være larver/orme, der kan inficere kattene, det har jeg da ihvertfald hørt. Der skulle heller ikke være noget i vejen for at give dem små tørrede fisk, der fås i handlen til katte.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-08-04 19:37

Husk at se efter at der ikke er nogen ben i.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 20:00

Grunden til at katte ikke må få sild :

I sild (og i makrel også) findes et enzym der hedder tiaminase.
Og det nedbryder B1-vitamin (Tiamin)
Og katte kommer hurtigt til at lide af B1 mangel da vitaminet også nedbrydes af opvarmning af fødevarer.
Kattemad skal helst være tilført ekstra B1 vitamin.

Tiamin-B1-vitaminmangel giver alvorlige sygdomme i centralnervesystemet, og af egen erfaring ved jeg, at katte også får store stirrende øjne hvor pupillerne ikke trækker sig sammen som de skal.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-08-04 09:21

DOVA! Det er jo nærmest ordret kopieret fra denne side :http://www.bakkely-katteri.dk/fodring_af_katte.htm
Læg mærke til, at der ikke står, at de IKKE må få sild(makrel), MEN at de ikke må få for meget. Længere nede står der også noget om lever og A-vitamin, det må de heller ikke få for meget af. Og mælk der indeholder Laktose, som er sukkeret i mælk, er det kun killinger der kan fordøje. Og der står faktisk endnu flere interessante ting på den side.
Katte skal selvfølgelig have varieret tilpasset kost så sild en gang hver fjortende dag og tun højst en gang om ugen(kviksølv) det kan de godt tåle. ALT MED MÅDE OGSÅ FOR KATTE.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-04 11:10

Til Mulberry
Nu har jeg det altså sådan, at hvis jeg ved der er noget som katte KAN blive syge af, så tænker jeg ikke:
Nå ja, hva fa´en de er jo vilde med det, og lidt skader vel ikke.
Og hvis du en gang har set en kat blive syg af B1 mangel tror jeg også du ville have det i baghovedet næste gang du "forkæler" misser med dejlige sildefileter.

Nu er det knap 35 år siden vi havde en flok katte, hvoraf nogle kunne reddes, mens andre måtte aflives.
Og dengang var man ikke så obs på hvad katte spiste når det var "gårdkatte".

Det er så muligt, at en kat idag ikke ville blive så syg af lidt sild, netop fordi fodring af en "kælekat" er mere alsidig og tilrettet dens behov. Men det er sgu også det eneste formildende jeg kan se til den indstilling.

Men med den viden og fokus der idag er på f.eks. katteernæring kunne jeg i hvertfald ikke drømme om at fodre mine dyr med sild.