/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DKK eller DRU ???
Fra : Heidi_B
Vist : 1840 gange
100 point
Dato : 27-06-02 14:19

HALLØJSA !!
Jeg har i et stykke tid gået og undret mig over forskellen på dansk kennel klub og dansk racehunde union, er der nogen her der ved lidt om det??
er den ene bedre end den anden eller hvad??
hilsen Heidi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-02 13:19

"Heidi_B" <Heidi_B.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:gjDS8.87352$N46.2402895@news010.worldonline.dk...
> HALLØJSA !!
> Jeg har i et stykke tid gået og undret mig over forskellen på dansk
> kennel klub og dansk racehunde union, er der nogen her der ved lidt om
> det??
> er den ene bedre end den anden eller hvad??
> hilsen Heidi

Jeg ved ikke om den ene er bedre end den anden, men DKK er medlem af den
internationale hundeklub FCI, se citat fra deres hjemmeside.

"at føre Dansk Hundestambog - den af FCI anerkendte stambog. FCI er den
internationale organisation af nationale kennelklubber med i dag ca. 80
medlemslande. FCI anerkender kun én kennelklub i hvert land. I Danmark er
det DKK. Stambøger udstedt af andre organisationer anerkendes ikke."

Desuden har de flere specialklubber

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239.

Kommentar
Fra : bonzo44

Dato : 27-06-02 17:13

Hej hedi

Der er flere klubber, i dansk kennel klub er omkostninger dyre end dansk racehunde union
eller andre klubber, derved må opdrætterne betale mere for stambog m.m., derved bliver en
dyre for opdrætteren, om den en er bedre en den anden er en personlig afgørelse.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-02 17:16

Hej

Nej,---min mening er at klubberne som sådan er akkurat lige gode. Standarten hos de forskellige hunderacer er ens.
DKK er en større klub, med dermed følgende større udstillinger. Jeg vil mene det er en Temperamentssag om man er medlem af den ene eller den anden klub. Mange mennesker har på en eller anden måde desværre mindre tiltro til DRU`s
virke som Kennelklub,-det er synd da denne klub er fuldt ud på højde med DKK.
Læs: http://home5.inet.tele.dk/llm/klub.html

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-02 18:15

"Heidi_B" <Heidi_B.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:gjDS8.87352$N46.2402895@news010.worldonline.dk...
> HALLØJSA !!
> Jeg har i et stykke tid gået og undret mig over forskellen på dansk
> kennel klub og dansk racehunde union, er der nogen her der ved lidt om
> det??
> er den ene bedre end den anden eller hvad??
> hilsen Heidi
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Hej Heidi !

Det er nogle år siden, jeg har haft med de to klubber at gøre. Jeg synes at
DKK, virker som om, de har mere styr over tingene. Der er flere krav til
kennelerne og stambøgerne. Jeg ved ikke om DRU´s stambøger stadig er sådan,
men for ca. 5 år siden, var alting maskine / håndskrevet, så kenneler i
princippet, bare kunne gå ind og rette i det. DKK`s stambøger er lamineret,
så det synes jeg virker, mere proffesionelt.
Der findes dygtige kenneler under begge klubber, så som skrevet i et andet
indlæg, er det nok noget, man personligt skal tage stilling til.
Jeg foretrækker dog DKK.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-02 19:59

Jeg vil nok også foretrække DKK frem for DRU eller andre klubber. Dels fordi
de stiller større sundhedsmessige krav til forældredyrene for en parring, og
dermed kan være med til at sikre en sund hvalp. Og del er der større
muligheder for at deltage i konkurrencer og udstillinger både herhjemme og
internationalt, hvis det er det man ønsker.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-02 23:30

> Hej Heidi !
>
> Det er nogle år siden, jeg har haft med de to klubber at gøre. Jeg synes
at
> DKK, virker som om, de har mere styr over tingene. Der er flere krav til
> kennelerne og stambøgerne. Jeg ved ikke om DRU´s stambøger stadig er
sådan,
> men for ca. 5 år siden, var alting maskine / håndskrevet, så kenneler i
> princippet, bare kunne gå ind og rette i det. DKK`s stambøger er
lamineret,
> så det synes jeg virker, mere proffesionelt.

Du mener at "de har mere styr over tingene" i DKK, lige som de historier vi
har læst her i gruppen om vanrøgt af hunde i dkk kenneler, klager til dkk
der bliver overhørt. Tak for kaffe siger jeg bare. Med hensyn til stambøger
så har jeg en dkk stambog der ikke er lamineret, iøvrigt kan man næppe
slette noget i en stambog uden at køberen i de fleste tilfælde vil kunne se
det.

P.N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 09:12

Hej
Om man kan sige den ene er bedre end den anden, tja.. det er jo et spørgsmål
om folks temperament.
Jeg er i DKK, tilfældighed eller ej, men havde aldrig hørt om DRU før jeg
fik hund

Men mine oplevelser med DRU-folk er ikke gode - heldigvis er de få
Var på besøg i en kennel, der opdrættede bl.a. Rottweilere og nogenlunde
citeret : de var skiftet fra DKK til DRU da de mente at racestandarden for
Rottweilere var forkert, at hundene skulle være mindst 70 cm høje og avlede
derefter, Derfor fik deres hunde ingen præmieringer i DKK og mange fik 0
pga. størrelsen, de vaglte så at skifte til DRU da deres "krav" ikke var så
strenge og nu vandt deres kæmpe hunde - og de VAR store de Rottweilere.
Ligeledes med deres avl af Dobermann. Jeg har aldrig i mit lliv set så store
hunde af de to racer. Noget andet de gjorde i, var vaccinationer - hvad
skal man med en dyrlæge når man kan købe vaccineren i Polen og selv give
dyrene ????
Samtidig med at jeg var der, havde "opdrætteren" et kuld hvalpe til at gå
der var vænnet fra moderen - 6 uger gamle !!!!!!!!

Noget andet jeg har fået at vide er at mange opdrættere i DRU er folk der er
smidt ud af DKK. Skal lige understrege at det er noget jeg har fået at vide
og ikke kan dokumentere

Ikke dermed sagt at DRU er noget "lort" hele vejen igennem, der findes
garanteret ligeså mange gode og dårlige opdrættere i DRU som i DKK, men
mulighederne for at deltage i div. konkurrencer/udstillinger m.m. er meget
små med en DRU -stamtavle i forhold til hvis du har en DKK-stamtavle på din
hund.

Stine

Heidi_B <Heidi_B.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gjDS8.87352$N46.2402895@news010.worldonline.dk...
> HALLØJSA !!
> Jeg har i et stykke tid gået og undret mig over forskellen på dansk
> kennel klub og dansk racehunde union, er der nogen her der ved lidt om
> det??
> er den ene bedre end den anden eller hvad??
> hilsen Heidi
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 10:16

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:afg39e$e5uu9$1@ID-78557.news.dfncis.de...
> > Hej Heidi !
> >
> > Det er nogle år siden, jeg har haft med de to klubber at gøre. Jeg synes
> at
> > DKK, virker som om, de har mere styr over tingene. Der er flere krav til
> > kennelerne og stambøgerne. Jeg ved ikke om DRU´s stambøger stadig er
> sådan,
> > men for ca. 5 år siden, var alting maskine / håndskrevet, så kenneler i
> > princippet, bare kunne gå ind og rette i det. DKK`s stambøger er
> lamineret,
> > så det synes jeg virker, mere proffesionelt.
>
> Du mener at "de har mere styr over tingene" i DKK, lige som de historier
vi
> har læst her i gruppen om vanrøgt af hunde i dkk kenneler, klager til dkk
> der bliver overhørt. Tak for kaffe siger jeg bare. Med hensyn til
stambøger
> så har jeg en dkk stambog der ikke er lamineret, iøvrigt kan man næppe
> slette noget i en stambog uden at køberen i de fleste tilfælde vil kunne
se
> det.
>
> P.N.

Hej P.N.

Der findes vanrøgt i kenneler begge steder, men jeg mener trods alt at DKK,
stiller flere krav til sundhed m.m., således at kennelerne bliver nødt til,
at koste nogen penge og dermed tænke sig om, inden de laver, et kuld hvalpe.
Jeg har heller ikke hørt om kenneler, der er udelukket af DRU. Det har jeg
med DKK og de befinder sig hos DRU nu.

Vedr. stamtavler, så havde vores DRU stambog, både maskineskrift og
håndskrift. En køber vil sandsyndligvis kunne se, hvis der er slettet eller
rettet i bogen, men det vil da være bedre og sørge for, at det ikke kan ske
f.eks. med en laminering.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 28-06-02 12:57

Sander >> Du har ikke hørt om kenneler der er udelukket af DRU skriver du,--så læs lige:
http://www.dru.dk/informa.htm

Jeg ved også at DKK optager kenneler som er blevet udelukket af DRU,--så det går vist lige op.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 13:17

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message
news:3d1c29a3$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej P.N.
>
> Der findes vanrøgt i kenneler begge steder, men jeg mener trods alt at
DKK,
> stiller flere krav til sundhed m.m., således at kennelerne bliver nødt
til,
> at koste nogen penge og dermed tænke sig om, inden de laver, et kuld
hvalpe.

Undskyld du skriver at DKK stiller flere krav om sundhed således at
kennelerne bliver nødt til, at koste nogen penge og dermed tænke sig om,
inden de laver. Men vi har jo netop set at der IKKE er nogen krav til
sundhed og at når folk klager over vanrøgt, reagerer DKK ikke, læs selv de
graverende eksempler længere oppe listen.

> Jeg har heller ikke hørt om kenneler, der er udelukket af DRU. Det har jeg
> med DKK og de befinder sig hos DRU nu.

Jamen du kan jo gå op på dit nærmeste bibliotek og læse DRU¨s medlems blad,
de to sidste numre er der mindst to kenneler der har fået frataget deres
kennel mærke pga overtrædelse af reglerne, DRU har osse ophørt med at
samarbejde med DRC da hundene efter DRU mening ikke blev behandlet som DRU
ønskede at de skulle.

Og med hensyn til kennelerer der gennem tiden er røget ud af DKK og i DRU.
Jamen hvad så når eksmedlemmer af DRU melder sig ind i DKK, sku de sige det
samme om DKK. Ka du ikke det er det rene mudderkastning og brødnid.
P.N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 13:20

"Stine Frandsen" <santippe@knus.dk> wrote in message
news:afh5fl$bq5$1@sunsite.dk...
> Hej
> Om man kan sige den ene er bedre end den anden, tja.. det er jo et
spørgsmål
> om folks temperament.
> Jeg er i DKK, tilfældighed eller ej, men havde aldrig hørt om DRU før jeg
> fik hund

> Samtidig med at jeg var der, havde "opdrætteren" et kuld hvalpe til at gå
> der var vænnet fra moderen - 6 uger gamle !!!!!!!!

Ja det er noget svineri.
P.N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 15:01

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message
news:3d1c29a3$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej P.N.
>
> Der findes vanrøgt i kenneler begge steder, men jeg mener trods alt at
DKK,
> stiller flere krav til sundhed m.m., således at kennelerne bliver nødt
til,
> at koste nogen penge og dermed tænke sig om, inden de laver, et kuld
hvalpe.

Undskyld du skriver at DKK stiller flere krav om sundhed således at
kennelerne bliver nødt til, at koste nogen penge og dermed tænke sig om,
inden de laver. Men vi har jo netop set at der IKKE er nogen krav til
sundhed og at når folk klager over vanrøgt, reagerer DKK ikke, læs selv de
graverende eksempler længere oppe på listen.

> Jeg har heller ikke hørt om kenneler, der er udelukket af DRU. Det har jeg
> med DKK og de befinder sig hos DRU nu.

Jamen du kan jo gå op på dit nærmeste bibliotek og læse DRU¨s medlems blad.
De to sidste numre er der mindst to kenneler der har fået frataget deres
kennel mærke pga overtrædelse af reglerne. DRU har osse ophørt med at
samarbejde med DRC da hundene efter DRU´s mening ikke blev behandlet som DRU
ønskede at de skulle.

Og med hensyn til kennelerne der gennem tiden er røget ud af DKK og over i
DRU.
Jamen hvad så når eksmedlemmer af DRU melder sig ind i DKK, sku de så sige
det
samme om DKK. Såvidt jeg kan se er det rene mudderkastning og brødnid.
P.N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 15:38

> Jamen du kan jo gå op på dit nærmeste bibliotek og læse DRU¨s medlems
blad,
> de to sidste numre er der mindst to kenneler der har fået frataget
deres
> kennel mærke pga overtrædelse af reglerne, DRU har osse ophørt med at
> samarbejde med DRC da hundene efter DRU mening ikke blev behandlet som
DRU
> ønskede at de skulle.

Blot til orientering så blev disse to kenneler smidt ud af DKK for mange
år siden, hvor efter de begyndte at stambogsføre i DRU.

mvh
Charlotte Pedersen

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 16:15

"cpe" <cpe.news@kandu.dk> wrote in message
news:Ir_S8.89626$N46.2445701@news010.worldonline.dk...
>
> > Jamen du kan jo gå op på dit nærmeste bibliotek og læse DRU¨s medlems
> blad,
> > de to sidste numre er der mindst to kenneler der har fået frataget
> deres
> > kennel mærke pga overtrædelse af reglerne, DRU har osse ophørt med at
> > samarbejde med DRC da hundene efter DRU mening ikke blev behandlet som
> DRU
> > ønskede at de skulle.
>
> Blot til orientering så blev disse to kenneler smidt ud af DKK for mange
> år siden, hvor efter de begyndte at stambogsføre i DRU.
>
> mvh
> Charlotte Pedersen

Jamen så fungerer kontrollen andet er der vel ikke at sige til det.
P.N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-06-02 16:27

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:afhpug$eo5lk$1@ID-78557.news.dfncis.de...

> Undskyld du skriver at DKK stiller flere krav om sundhed således at
> kennelerne bliver nødt til, at koste nogen penge og dermed tænke sig om,
> inden de laver. Men vi har jo netop set at der IKKE er nogen krav til
> sundhed og at når folk klager over vanrøgt, reagerer DKK ikke, læs selv de
> graverende eksempler længere oppe på listen.

Jeg giver dig ret. DKK er for sløsede til, at reagere på vanrøgt. Det er jo
et stort problem i hele DK. Det jeg mener er, at der stilles flere
sundhedsmæssige krav til forældredyrene hos DKK, før de må lave et kuld
hvalpe. Selvfølgelig skulle DKK og andre klubber være bedre til, at reagere
og følge op på vanrøgt.

> Jamen du kan jo gå op på dit nærmeste bibliotek og læse DRU¨s medlems
blad.
> De to sidste numre er der mindst to kenneler der har fået frataget deres
> kennel mærke pga overtrædelse af reglerne. DRU har osse ophørt med at
> samarbejde med DRC da hundene efter DRU´s mening ikke blev behandlet som
DRU
> ønskede at de skulle.

Som skrevet tidligere, har jeg ikke haft med DRU, at gøre i 5 år, og jeg har
ikke udelukket, at de har forbedret sig siden.
Hvad er DRC ?

> Og med hensyn til kennelerne der gennem tiden er røget ud af DKK og over i
> DRU.
> Jamen hvad så når eksmedlemmer af DRU melder sig ind i DKK, sku de så sige
> det
> samme om DKK. Såvidt jeg kan se er det rene mudderkastning og brødnid.

Jeg skrev, at jeg ikke havde hørt om, at DRU havde udelukket kenneler pga.
vanrøgt m.m., hvilket du jo skriver, at de er begyndt på. Det er da kun
positivt. : )
Enig. Der meget mudderkastning. Det er nok baseret på folks erfaringer, i de
forskellige klubber.
Man bør nok i stedet, vurdere den enkelte kennel og udfra det, tjekke om
forholdende for dyrene, er i orden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-06-02 18:26

*SNIP*

men
> mulighederne for at deltage i div. konkurrencer/udstillinger m.m. er meget
> små med en DRU -stamtavle i forhold til hvis du har en DKK-stamtavle på
din
> hund.

Hej Stine

Jeg har en hund med DRU Stambog, vi går til udstillinger hver måned, vi har
endda været til 4 i juni måned, hvor den ene var i udlandet. Så jeg synes da
nok at vi kommer så rigeligt til udstilling

Med hensyn til DRU versus DKK, ja så har jeg hørt en masse rygter, fra begge
sider af det. Jeg tror personligt at det meste bare er beskyldninger uden
hold. Jeg må indrømme at jeg er meget positivt stillet overfor DRU og deres
opdrættere.

Den kennel hvor vi købte Andy hos, havde fuldt ud alting i orden. Det er et
køkkenopdræt, alle hvalpene var chipsede, vaccineret 2 gange og vi fik en
masse information med på vejen, lige som de fungerede som en hotline for os
(Andy er vores første hund)

Min mening er at hverken DRU eller DKK er bedst, de er lige gode. Det er
fuldstændigt galmatias at diskutere det, for enten er man til det ene eller
det andet.

Ha' en god weekend fra Tina og Andy, der skal ud at lege nu.....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 08:02

Kære Gruppe
Kan man overhovedet melde sig ind i DKK hvis ens hunde er stambogsført i DRU?
Man kan vel begynde forfra med nyt avlsmateriale, men er førstnævnte ikke
korrekt? eller har det været sådan på et tidspunkt?

Kim

"P.N." wrote:

> "Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message
> news:3d1c29a3$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej P.N.
> >
> > Der findes vanrøgt i kenneler begge steder, men jeg mener trods alt at
> DKK,
> > stiller flere krav til sundhed m.m., således at kennelerne bliver nødt
> til,
> > at koste nogen penge og dermed tænke sig om, inden de laver, et kuld
> hvalpe.
>
> Undskyld du skriver at DKK stiller flere krav om sundhed således at
> kennelerne bliver nødt til, at koste nogen penge og dermed tænke sig om,
> inden de laver. Men vi har jo netop set at der IKKE er nogen krav til
> sundhed og at når folk klager over vanrøgt, reagerer DKK ikke, læs selv de
> graverende eksempler længere oppe på listen.
>
> > Jeg har heller ikke hørt om kenneler, der er udelukket af DRU. Det har jeg
> > med DKK og de befinder sig hos DRU nu.
>
> Jamen du kan jo gå op på dit nærmeste bibliotek og læse DRU¨s medlems blad.
> De to sidste numre er der mindst to kenneler der har fået frataget deres
> kennel mærke pga overtrædelse af reglerne. DRU har osse ophørt med at
> samarbejde med DRC da hundene efter DRU´s mening ikke blev behandlet som DRU
> ønskede at de skulle.
>
> Og med hensyn til kennelerne der gennem tiden er røget ud af DKK og over i
> DRU.
> Jamen hvad så når eksmedlemmer af DRU melder sig ind i DKK, sku de så sige
> det
> samme om DKK. Såvidt jeg kan se er det rene mudderkastning og brødnid.
> P.N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 09:52

kvho97@hum.auc.dk writes:
>Kære Gruppe
>Kan man overhovedet melde sig ind i DKK hvis ens hunde er stambogsført i
>DRU?
>Man kan vel begynde forfra med nyt avlsmateriale, men er førstnævnte ikke
>korrekt? eller har det været sådan på et tidspunkt?

Det er ikke engang et krav om, at man skal have hund for at melde sig ind
i DKK, så selvfølgelig kan man godt have en DRU stambogsført hund og
samtidig være medlem i DKK.

Hvad man ikke kan/må er at avle og stambogsføre på sin DRU-hund
>

Hilsen
Poul Erik Rise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 17:02

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> wrote in
message news:fc.0073fb6b044906663b9aca003b02fa82.44906cb@net.dialog.dk...
> kvho97@hum.auc.dk writes:
> >Kære Gruppe
> >Kan man overhovedet melde sig ind i DKK hvis ens hunde er stambogsført i
> >DRU?
> >Man kan vel begynde forfra med nyt avlsmateriale, men er førstnævnte ikke
> >korrekt? eller har det været sådan på et tidspunkt?
>
> Det er ikke engang et krav om, at man skal have hund for at melde sig ind
> i DKK, så selvfølgelig kan man godt have en DRU stambogsført hund og
> samtidig være medlem i DKK.
>
> Hvad man ikke kan/må er at avle og stambogsføre på sin DRU-hund
> >
>
> Hilsen
> Poul Erik Rise

Nogle DKK folk mener at DRU hunde er 2 klasses hunde (selv om de for det
meste er købt i DKK . Til det er der kun at sige at DKK prøver dræne DRU
for medlemmer, ved at tilbyde dem medlemskab, dog skal hunden på udstilling
lige som DKK´s egne hunde og have en 2 præmie, før den kan bruges til avl.
Nedenstående er klippet fra DKK egen hjemmeside der dokumenterer det
ovenstående.

MVH P.N.

<klip>
Overførsel af hunde fra andre stambogsførende organisationer

I en del år har det ikke været muligt at få overført hunde med stambøger fra
andre organisationer til en Dansk Kennel Klub (DKK) stambog. Det har der
imidlertid været et stigende ønske om fra hundeejere, som af vanvare har
købt hund med en "forkert" stambog.

DKKs bestyrelse har på baggrund af disse ønsker besluttet at muliggøre
overførsel på ny. Hundeejeren skal indsende sin nuværende originalstambog
til DKK sammen med det til enhver tid gældende stambogsføringsgebyr. DKK
bytter den oprindelige stambog til en DKK stambog. Der overføres ingen
ane-oplysninger til DKK stambogen, da vi desværre har erfaring for, at de
oplysninger, som fremgår af "fremmede" stambøger, ikke altid er korrekte. De
overførte hunde har - som udgangspunkt - alle avlsforbud.

Det betyder, at de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og
konkurrencer, men ikke umiddelbart i avl. Først når/hvis hunden har opnået
minimum en 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling, ophæves avlsforbuddet.
Kravet om 2. præmie gælder for alle overførte hunde, uanset om racen som
helhed er tilsluttet præmieringskravet eller ej. Ved at kræve opnåelse af
minimum en 2. præmie, sikres det, at kun racetypiske individer kan indgå i
avlen.

Herudover skal hunden naturligvis opfylde de til enhver tid gældende
sundhedsmæssige avlsrestriktioner, som måtte være gældende for den
pågældende race (Aktuelle oplysninger om avlsrestriktioner kan findes på
denne hjemmeside under overskriften "opdræt og avl")

Hvis en overført hund skulle fremstå som race-utypisk, kan specialklub
og/eller evt. dommere indbringe spørgsmålet for DKK, som kan indkalde hunden
til en vurdering for racetypiskhed og på baggrund heraf evt. fratage hunden
dens stambog.

Overførsel af sådanne "fremmede" hunde er i hvert enkelt tilfælde at
betragte som dispensationssager, hvilket også betyder, at DKK suverænt
beslutter, om der er tale om en hund, vi ønsker at overføre eller ej,
ligesom vi ikke forpligter os til at begrunde afslag. Hunde, som er
opdrættet af personer, som er blevet disciplinært udelukket af DKK kan under
ingen omstændigheder overføres.
M.h.t. spørgsmålet om avlsret har DKK's bestyrelse efterfølgende besluttet,
at klubber, som ønsker det, kan for alle klubbens racer eller for enkelte
racers vedkommende bede om, at det nedlagte avlsforbud på hundene i den
pågældende race kun kan hæves efter opnåelse af 1) klubbens skriftlige
godkendelse og 2) minimum en 2. præmie på en officiel udstilling.
<klip>

§ 4
Stambog

Klubben fører Dansk Hundestambog. Stambogen er klubbens ejendom.
Repræsentantskabet fastsætter retningslinier for optagelse i stambogen.
Bestyrelsen bestemmer - med respekt for de af repræsentantskabet fastsatte
retningslinier - de nærmere betingelser for stambogsføringen og fastsætter
gebyrer herfor.
Stambogsføring foretages også for andre end DKKs medlemmer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 17:13

pip160@hotmail.com writes:
>> Det er ikke engang et krav om, at man skal have hund for at melde sig
>ind
>> i DKK, så selvfølgelig kan man godt have en DRU stambogsført hund og
>> samtidig være medlem i DKK.
>>
>> Hvad man ikke kan/må er at avle og stambogsføre på sin DRU-hund
>>
>
>Nogle DKK folk mener at DRU hunde er 2 klasses hunde (selv om de for det
>meste er købt i DKK . Til det er der kun at sige at DKK prøver dræne
>DRU
>for medlemmer, ved at tilbyde dem medlemskab, dog skal hunden på
>udstilling
>lige som DKK´s egne hunde og have en 2 præmie, før den kan bruges til avl.
>Nedenstående er klippet fra DKK egen hjemmeside der dokumenterer det
>ovenstående.

Ja, det er rigtigt. Det havde jeg glemt i farten, men det ændre ikke ved
mit udsagn om, at man ikke må avle og stambogsføre en DRU-hund, når man er
medlem af DKK. Hvis hunden får en DKK stamtavle, er det jo ikke længere en
DRU-hund.

Hilsen
Poul Erik Rise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-07-02 23:37

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b044956a13b9aca003b02fa82.449570e@net.dialog.dk...
> pip160@hotmail.com writes:
> >> Det er ikke engang et krav om, at man skal have hund for at melde sig
> >ind
> >> i DKK, så selvfølgelig kan man godt have en DRU stambogsført hund og
> >> samtidig være medlem i DKK.
> >>
> >> Hvad man ikke kan/må er at avle og stambogsføre på sin DRU-hund
> >>
> >
> >Nogle DKK folk mener at DRU hunde er 2 klasses hunde (selv om de for det
> >meste er købt i DKK . Til det er der kun at sige at DKK prøver dræne
> >DRU
> >for medlemmer, ved at tilbyde dem medlemskab, dog skal hunden på
> >udstilling
> >lige som DKK´s egne hunde og have en 2 præmie, før den kan bruges til
avl.
> >Nedenstående er klippet fra DKK egen hjemmeside der dokumenterer det
> >ovenstående.
>
> Ja, det er rigtigt. Det havde jeg glemt i farten, men det ændre ikke ved
> mit udsagn om, at man ikke må avle og stambogsføre en DRU-hund, når man er
> medlem af DKK. Hvis hunden får en DKK stamtavle, er det jo ikke længere en
> DRU-hund.

Hvis jeg har forstået teksten korrekt, virker det nærmest på mig som om DRU
hunden får en "opholdstilladelse" eller "tålt ophold" i DKK og ikke en reel
stambog
Jeg fornemmer at DKK mener, een gang DRU hund, altid DRU hund...... såån
lidt a la DF og udlændinge ikk
det lyder ihvertfald meget diskriminerende

Mvh.
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-07-02 00:52

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d237c8c$0$95185$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvis jeg har forstået teksten korrekt, virker det nærmest på mig som om
DRU
> hunden får en "opholdstilladelse" eller "tålt ophold" i DKK og ikke en
reel
> stambog

Og hvor i teksten læser du så det ?.

> Jeg fornemmer at DKK mener, een gang DRU hund, altid DRU hund...... såån
> lidt a la DF og udlændinge ikk
> det lyder ihvertfald meget diskriminerende
>
> Mvh.
> Brian

Sludder og vrøvl, der står intet i DKK´s vedtægter om tålt ophold. der står
citat:
<klip>
Det betyder, at de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og
konkurrencer, men ikke umiddelbart i avl. Først når/hvis hunden har opnået
minimum en 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling, ophæves avlsforbuddet.
Kravet om 2. præmie gælder for alle overførte hunde, uanset om racen som
helhed er tilsluttet præmieringskravet eller ej. Ved at kræve opnåelse af
minimum en 2. præmie, sikres det, at kun racetypiske individer kan indgå i
avlen.
<klip>
Som man kan se kan de avle så snart de har fået en 2 præmie, den 2 præmie
som osse DKK egne hunde skal bestå. Og herved er de for altid inde i DKK.
P.N.

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-07-02 06:40

Det står ikke direkte i teksten, men som jeg også sagde, så var det det jeg
fik ud af det, bl.a. synes jeg at indledningen går lidt i den retning

> Det har der imidlertid været et stigende ønske om fra hundeejere, som af
vanvare har
>købt hund med en "forkert" stambog.

af *vanvare* købt hund med *forkert* stambog??
lyder godt ikke sandt

og *jeg* synes faktisk ikke at resten lyder meget bedre, men som jeg siger
det er min personlige mening

Brian C.

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ag0297$i1rbq$1@ID-78557.news.dfncis.de...
> "Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3d237c8c$0$95185$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Hvis jeg har forstået teksten korrekt, virker det nærmest på mig som om
> DRU
> > hunden får en "opholdstilladelse" eller "tålt ophold" i DKK og ikke en
> reel
> > stambog
>
> Og hvor i teksten læser du så det ?.
>
> > Jeg fornemmer at DKK mener, een gang DRU hund, altid DRU hund...... såån
> > lidt a la DF og udlændinge ikk
> > det lyder ihvertfald meget diskriminerende
> >
> > Mvh.
> > Brian
>
> Sludder og vrøvl, der står intet i DKK´s vedtægter om tålt ophold. der
står
> citat:
> <klip>
> Det betyder, at de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og
> konkurrencer, men ikke umiddelbart i avl. Først når/hvis hunden har opnået
> minimum en 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling, ophæves
avlsforbuddet.
> Kravet om 2. præmie gælder for alle overførte hunde, uanset om racen som
> helhed er tilsluttet præmieringskravet eller ej. Ved at kræve opnåelse af
> minimum en 2. præmie, sikres det, at kun racetypiske individer kan indgå i
> avlen.
> <klip>
> Som man kan se kan de avle så snart de har fået en 2 præmie, den 2 præmie
> som osse DKK egne hunde skal bestå. Og herved er de for altid inde i DKK.
> P.N.
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-07-02 12:16

> af *vanvare* købt hund med *forkert* stambog??
> lyder godt ikke sandt

Nu er denne ordning faktisk oprindeligt slet ikke tiltænkt DRU hunde,
men hunde hentet og købt i udlandet.
Mange DKK folk er blevet snydt med "falske" FCI anerkendte stambøger, og
når de så kommer hjem med hunden viser det sig at hundens stambog ikke
er FCI anerkendt, og det er efter ønske fra disse folk at ordningen blev
lavet.

Venlig hilsen
Anja R.

--
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-07-02 12:53

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d23df8b$0$13953$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det står ikke direkte i teksten, men som jeg også sagde, så var det det
jeg
> fik ud af det, bl.a. synes jeg at indledningen går lidt i den retning

Nej det står ikke i teksten, det står der nemlig slet ikke nogen steder
overhovedet.
P.N.

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-07-02 15:37

Nu er dette godt nok en hundegruppe, men forholdet minder meget om det
forhold der er mellem de to dykkerforbund Padi og Cmas, padi dykkerne er
skam også velkomne efter diverse prøver, selvom de faktisk har uddannelsen,
for mig at se skal man hvis man har en DRU hund starte fra bunden med
diverse udstillinger med mere inden man bliver velkommen...... bliv som os
så må du være her, lyder det bekendt?
hvorfor kan man ikke bare acceptere hinanden, og istedet arbejde sammen?

Brian C

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ag1ch5$i4s0j$1@ID-78557.news.dfncis.de...
> "Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3d23df8b$0$13953$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det står ikke direkte i teksten, men som jeg også sagde, så var det det
> jeg
> > fik ud af det, bl.a. synes jeg at indledningen går lidt i den retning
>
> Nej det står ikke i teksten, det står der nemlig slet ikke nogen steder
> overhovedet.
> P.N.
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-07-02 09:03

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d245d84$0$13981$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu er dette godt nok en hundegruppe, men forholdet minder meget om det
> forhold der er mellem de to dykkerforbund Padi og Cmas, padi dykkerne er
> skam også velkomne efter diverse prøver, selvom de faktisk har
uddannelsen,

De forhold der er mellem DKK og DRU minder meget om den rivalisering der er
mellem mange andre organisationer, ingen nævnt ingen glemt.

> for mig at se skal man hvis man har en DRU hund starte fra bunden med
> diverse udstillinger med mere inden man bliver velkommen...... bliv som os
> så må du være her, lyder det bekendt?
> hvorfor kan man ikke bare acceptere hinanden, og istedet arbejde sammen?
>
> Brian C

Det er noget sludder DRU hunde skal have anden prænie for at kunne indgå i
avl, men det skal DKK hunde også, så hvor er forskellen ?, at der er så er
nogle der mener at de ikke er lige så gode, det må være deres egen sag. Men
da de fleste DRU folk køber deres hunde DKK, så er der jo blot tale om at
hunden vender tilbage til der hvor den kom fra. Der er jo ingen rund til at
gøre problemerne større end de er. Mine egne hunde er foreks ikke dårligere
hunde af at de er købt i DKK .
P.N.
www.bichon.ws

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-07-02 09:52

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d245d84$0$13981$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu er dette godt nok en hundegruppe, men forholdet minder meget om det
> forhold der er mellem de to dykkerforbund Padi og Cmas, padi dykkerne er
> skam også velkomne efter diverse prøver, selvom de faktisk har
uddannelsen,

De forhold der er mellem DKK og DRU minder meget om den rivalisering der er
mellem mange andre organisationer, ingen nævnt ingen glemt.

> for mig at se skal man hvis man har en DRU hund starte fra bunden med
> diverse udstillinger med mere inden man bliver velkommen...... bliv som os
> så må du være her, lyder det bekendt?
> hvorfor kan man ikke bare acceptere hinanden, og istedet arbejde sammen?
>
> Brian C

Det er ikke rigtigt.
DRU hunde skal have anden prænie for at kunne indgå i
avl, men det skal DKK hunde også, så hvor er forskellen ?, Jeg kan ikke se
den, at der er så er nogle der mener at de ikke er lige så gode. Det må være
deres egen sag. Men da de fleste DRU folk køber deres hunde i DKK, så er der
jo blot tale om at hunden vender tilbage til der hvor den kom fra. Der er jo
ingen rund til at gøre problemerne større end de er. Mine egne hunde er
foreks ikke dårligere hunde af at de er købt i DKK .
P.N.
www.bichon.ws

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-07-02 09:52

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d245d84$0$13981$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu er dette godt nok en hundegruppe, men forholdet minder meget om det
> forhold der er mellem de to dykkerforbund Padi og Cmas, padi dykkerne er
> skam også velkomne efter diverse prøver, selvom de faktisk har
uddannelsen,

De forhold der er mellem DKK og DRU minder meget om den rivalisering der er
mellem mange andre organisationer, ingen nævnt ingen glemt.

> for mig at se skal man hvis man har en DRU hund starte fra bunden med
> diverse udstillinger med mere inden man bliver velkommen...... bliv som os
> så må du være her, lyder det bekendt?
> hvorfor kan man ikke bare acceptere hinanden, og istedet arbejde sammen?
>
> Brian C

Det er ikke rigtigt.
DRU hunde skal have anden prænie for at kunne indgå i
avl, men det skal DKK hunde også, så hvor er forskellen ?, Jeg kan ikke se
den, at der er så er nogle der mener at de ikke er lige så gode. Det må være
deres egen sag. Men da de fleste DRU folk køber deres hunde i DKK, så er der
jo blot tale om at hunden vender tilbage til der hvor den kom fra. Der er jo
ingen rund til at gøre problemerne større end de er. Mine egne hunde er
foreks ikke dårligere hunde af at de er købt i DKK .
P.N.
www.bichon.ws

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.373 / Virus Database: 208 - Release Date: 01-07-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:13

Hej Brian!

Hvad er det helt nøjagtigt, du vil have?
Mange racer indenfor DKK har krav om min. 2. præmie på udstilling, før
hundene kan bruges i avl.
Det er vel fair nok, at disse regler også er gældende for de hunde der
overføres fra andre organisationer?

Der er jo ingen, der tvinger DRU medlemmer til at overføre deres hunde
til DKK.
Hvis man er tilfreds, der hvor man er, så er det jo fint og så er der jo
ikke mere at diskutere.

Ordningen er jo kun tiltænkt dem, der ikke er tilfredse og som har købt
noget andet end, det de troede det var.

mvh
Charlotte Pedersen

-------------------------------
"Brian C" skrev d. 04-07-02 15:37 dette indlæg :
> Nu er dette godt nok en hundegruppe, men forholdet minder meget om det
> forhold der er mellem de to dykkerforbund Padi og Cmas, padi dykkerne
er
> skam også velkomne efter diverse prøver, selvom de faktisk har
uddannelsen,
> for mig at se skal man hvis man har en DRU hund starte fra bunden med
> diverse udstillinger med mere inden man bliver velkommen...... bliv
som os
> så må du være her, lyder det bekendt?
> hvorfor kan man ikke bare acceptere hinanden, og istedet arbejde
sammen?
>
> Brian C

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"