/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløst Netværk ADSL HJÆLP!!!
Fra : 60616345
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 01-08-04 18:04

Hej derude...!!!!
jeg overvejer at få sat et trådløst netværk op herhjemme...!!!
men jeg ved ikke rigtig så meget om det... så nu er det at jeg vil spørge om hvad man skal bruge til at sætte sådan et op...???
det skulle gerne fungere på den måde at man sætter et eller andet til selve adsl modemet som så fordeler internettet til de computere der er koblet til netværket... altså så der ikke er en bestemt computer der skal være tændt for at de andre computere kan komme på internettet...!!!
ville evt. gerne se nogle guides til hvordan man gør...!!!

på forhånd tak...!!!!

mvh.
Morten Kristensen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-08-04 18:52
Kommentar
Fra : grausen

Dato : 01-08-04 21:21

Hejsa
Her er også hjælp at hente.
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_inst

Du skal jo i alle tilfælde have en router for at det kan lade sig gøre, den kan købes/lejes hos bl.a tdc.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 16:17

Jeg vil forslå, at du køber den, for de koster ikke så meget mere. - Hvis du lejer den så kommer du til at betale den op til flere gange i leje.
De er så robuste idag, at de sagtens kan holde.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 17:17

hmmm.... lige et spørgsmål til... hvis jeg nu har en router kan man så bruge alle slags trådløse netkort til den...??? altså kan forskellige mærker godt kommunikere sammen...???

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 17:42

hmmmm.... vil det sige at det er en router der deler internettet mellem computeren...??? sådan at men ikke behøver at have en bestemt computer logget på internettet for at de andre computere kan komme på...????

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 17:55

Ja og nej
Der findes flere standarder, som hver har sin frekvens.
Den mest brugte standard i Danmark er 802.11b som benytter 2,4 GHz og køre med 11 Mbit.
Nogle af disse routere understøtter også 802.11g som bruger den samme frekvens, og med 54 Mbit
I G standarden findes også en Prof udgave som kan nå op på 108 Mbit.

Lokalt kan du godt nå op på en god hastighed, men hvis du køre på Access Point ude i byen, så må du ikke regne med mere en 11 Mbit de fleste steder.

Jeg bruger selv TopCom Skyracer pro, som giver en hurtig forbindelse når jeg f.eks. sidder ude i have med den blærebare, og skal hente filer fra husets netværk.
Det er en TopCom Skyracer WBR654, som køre 802.11b / 802.11g og 802.11g pro

http://www.topcom.net/products/product.php?groep=2&cat=18&catsub=53#SKYR@CER%20PRO%20WBR%20654

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 17:58

hmmm.... jamen hvis nu at alle de mærker som jeg bruger kører en frekvens på 802.11b... kan alle mærker så kommunikere sammen...???

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 18:01

og hvad ligger priserne på... på sådan et 100Mbit trådløst netværk...???

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-04 18:02

Til dit andet spørgsmål:
Ja det er din router som har direkte forbindelse til dit bredbåndsmodem.
Det er din router der deler forbindelsen ud mellem dine PC'er.
Alle PC'er kan uafhængig af hinanden komme på nettet, og kan kommunikere sammen over ruteren i dit lokale netværk.
Du kan også dele printer med alle maskinerne. Hvis du sætter en såkaldt printerserver på din printer (hvis den da ikke allerede er indbygget i din printer) og tilslutte den til din router, så kan de maskiner der er tændt, frit benytte printeren, og er derfor ikke afhængig af andre maskiner, som hvis printeren havde været sat til en bestemt maskine, som så nødvendigvis skal være tændt hvis der skal udskrives.

Det er routeren der fordeler din trafik til lokalnetværket, og der sker normalt gnidningsløst og smertefrit.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 18:09

Alle mærker kan normalt kommunikere sammen, da de som regel følger samme standard.
Der kan dog være forskel på de enkelte mærkers sendereffekt og hermed rækkevidde, alt efter forholdene, som kan være alt fra optisk sigt til gennem flere vægge af forskellig materiale.

802.11b kan ikke køre 100 Mbit, men kun 11 Mbit - Her må du op og bruge g pro.
Det sæt som jeg købte, var på tilbud i Netto, og de har da også noget tilbage flere steder (har jeg set).

Prisen for WBR654 var knap 600 kr og netkortet PCMCIA 802.11G Pro knapt 300 kr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 18:12

Og jeg er godt tilfreds! - Der findes naturligvis mange andre gode mærker!

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 18:13

hmmm... jamen de har lige haft noget i netto igen.... men der var standarten 802.11b...!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 18:21

Nette her i byen havde to routere:
WBR 611 med 11 Mbit
WBR 654 med op til 108 Mbit
PCMCIA card 3011 med 11 Mbit
PCMCIA card 3054 med op til 108 Mbit
Samt stationært trådløs netkort PCI 154

Når jeg skriver op til 108, så er det fordi det kan køre alle tre hastigheder 11, 54, 108

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 18:31

Jeg så her den ene dag, jeg var i Netto i Næstved, at de havde 3-4 stykker af WBR 654.
Og hvorfor ikke satse på det hurtige fra starten, forskellen på prisen er ret lille.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 20:05

hmmm... jamen det skulle jo helst ikke koste mere end 1000kr... til 2 pc'er... men hvad koster det ca. for det der 108...???

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 02-08-04 20:13

hmmm... er der et sted på nettet hvor man kan få en "færdig pakke" til 2 computere med en hastighed på op til 108Mbit/s....??? og til hvad pris...????

jeg har lige været i netto (Ringsted) og der havde de ikke flere... de sagde at det var et par måneder siden at de havde det....!!!! jeg syntes ellers lige at jeg havde set det i en af deres reklamer...!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-04 20:20

Netto I Næstved, på Kalbyrisvej har den hurtige router. Her kan du da starte med selve routeren, og så lave en kabling i første omgang, hvorefter du kan udvide dit system med trådløse netkort når du syntes det er tid og råd til det.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 03-08-04 16:30

Hmm... den hurtige router...???? er det en der kan gå helt op til 108Mbit/s...??? og hvad koster den...????

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 03-08-04 16:34

er det en af de der 24 timers netto eller hvad er det for en slags...??? for inde på netto.dk er der ikke nogen der ligger på Kalbyrisvej i næstved...!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-04 20:36

OK Morten, det er en sidevej til kalbyrisvej - Snerlevej 2, 4700 Næstved.
I daglig tale hedder det Netto ved Kalbyrisvej.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 03-08-04 20:38

hmmm... okay det må du undskylde jeg er ikke særlig kendt i næstved...!!!

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 03-08-04 20:55

hmmm.... jeg har lige fundet en side som jeg overvejer at købe fra hvis de sender tingene til danmark... men kan det betale sig...??? siden er http://www.usr.com/products/networking/router-product.asp?sku=USR8054 pris 69.95$ og en kurs på 633,53....!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-04 22:05

Jeg ville ikke handle i udlandet over internettet, da vi har mange gode forhandlere her i Danmark, som sælger til en fornuftig pris.
Til den amerikanske pris skal du yderligere betale for forsendelse og toldafgifter, og garantiperioden er kun 1 år, og er besværlig når uheldet er ude.
I Danmark er der idag 2 års garanti, og man kan gå hend og brokke sig i lange baner, hvis det ikke fungere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-08-04 21:13

Hvad nu morten???

Hvordan går det med forbindelsen?

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 19-08-04 20:08

hmmm... ikke så godt har kigget lidt efter tilbud osv.....!!! men jeg har tænkt på at spørge min mester (elektriker) om han kan skaffe sådan noget billigere og så evt... få 100mbit med det samme... men han holder ferie lige for tiden så jeg må lige vente til han kommer tilbage fra ferie...!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-08-04 20:33

Hvis han er flink, så kan han sikkert skaffe det til en overkommelig pris (Der skal da være lidt frynsegoder på arbejdspladsen )
Et 100 mbit - ja det er jo altid godt at fremtidssikre, for det kan endnu ikke rigtigt bruges ude på det store net uden en super forbindelse.
Som kabelkoblet kan du med kategori 6, opnå 1000 mbit lokalt, men det kræver jo at alt netudstyr: kabel, netkort, router/switch o.s.v. er beregnet til denne hastighed. - Det er som et gammelt orsprog siger: Kæden er ikke stærkere end det svageste led.

Godkendelse af svar
Fra : 60616345

Dato : 04-02-05 15:57

Tak for svaret severino.