/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
brændt af brandmand
Fra : notatoy
Vist : 11091 gange
50 point
Dato : 01-08-04 15:55

Først ved godt det nok ikke er den rigtige kategori.
Min søn er blevet voldsomt forbrændt af brandmænd da han var ude og bade.
Hvad kan jeg smøre på for at lindre når jeg ikke har noget med aleo vera i?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 01-08-04 15:58

Hvis man bliver brændt af en brandmand under badning, er de bedste behandlingsmidler husholdningseddike eller bagepulver. Hvis man er forbrændt over store dele af kroppen, skal man dog tage på skadestuen.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 01-08-04 15:59

Ups! Er taget herfra, så du kan se det ikke bare er noget jeg 'tror'

http://www2.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=7&d=30

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 01-08-04 16:11

Hejsa
Jeg har læst et eller andet sted (kan ikke huske hvor) at man skulle tage en engangsskraber og så skrabe de forbrænde steder med. Det var noget med at der sidder en masse "fimrehår" efter brandmanden. Det skulle tage noget af smerten. Men ellers vil jeg også foreslå du kontakter skadestuen/skadeklinikken og evt får råd og vejledning af dem, du kan evt ringe derop.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 01-08-04 16:54

Har prøvet med en skraber, hjalp ikke. Prøvede med eddike, så gjorde det da først ondt. Nu drøner jeg ned og køber noget aleovera, det hjælper da. Men tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-08-04 17:03

Har gumlet over det samme spørgsmål.

Jeg syntes ikke eddike virker-heller ikke aloe vera-ikke hvis det er en ordentlig basse,med murersnor som brandtråde....

Kan man købe lokalbedøvende creme på apoteket uden recept,eller ska jeg forbi lægen om det...

Har forresten hørt,at varmt vand(over 42°)skulle neutralisere alle havgifte...-også fra Fjæsing... men hven gider at hælde kanon varmt vand på en i forvejen øm hud??

mvh michael

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 01-08-04 17:13

Hej Notatoy

Eddike tager ikke smerten, men kan forhindre giften i at sprede sig. Ifølge nedenstående skal fløde være effektivt, men døm selv..

Citat
Gopler

Man bør være ekstra forsigtig ved badning i havet på de årstider, hvor gopler skylles mod land - i Danmark er der gerne flest brandgopler i juli og august måned.

Sætter en fangtråd sig fast på huden skal man forsøge at skrabe den forsigtigt af med en flad genstand. Brug ikke de bare hænder. Alkohol eller sprit i en hver form kan bruges - også saltvand, men absolut ikke ferskvand - der kun vil forøge smerten!

Hvis man straks smører eddike eller molkosan på brandstedet kan man forhindre mere gift i at blive udtømt fra rester af tentakler, som måske sidder tilbage på huden.
Et godt gammelt husråd til at tage smerterne fra mødet med en brandmand er at hælde fløde over brandstedet.
Man kan også tage de brændende smerter ved presse en vandmand mod brandstedet.
Aloe vera gelé eller saft vil virke lindrende på svien, smerte og kløe og være helende. Bagepulver (natron) eller salmiakspiritus på de forbrændte områder er også meget brugt.
Ellers må man ved alvorlige forbrændinger forsøge med store doser C-vitamin - evt. i form af drop.

I Australien findes en modgift mod "stik" af den australske slags af "havhvepse", Cubemedusae (flere arter), som er meget frygtet i de sydlige tropiske områder.

Også i Middelhavet kan man møde en anden art af "havhvepsen", Corybdia marsupialis, der er meget berygtet.

Taget herfra:
http://www.vitaviva.com/da/Health/Health_Problems_Details.378.aspx?tab=1

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-08-04 17:15

Lige et tip,
Man skal altid have en Alovea Kaktus stående, hvis man bliver solskoldet så er det den bedste lindring der findes. Man skærer en 'arm' af kaktussen, skræller evt. det yderste lag 'hud' af og smører saften på de røde områder i rigelige mængder. Nu kan man sove uden svie og smerte en hel nat. Det er ikke noget jeg har læst . . . jeg har brugt det på en tur i Italien, jeg var rigtig dejlig rød efter en ½dag i solen, og ja jeg ved godt at det var ånsvagt af en hvid dansker, men det skete altså.

vh ole