/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
IBM 300GL - harddisk
Fra : kesn
Vist : 328 gange
50 point
Dato : 01-08-04 10:52

Jeg har et par gange forsøgt at udskifte harddisken på 2,4 GB til en større, men kan ikke få den til at acceptere en ny harddisk. Har forsøgt med 2 forskellige. Hvordan får man acceteret en større harddisk?
Hvordan kommer man iøvrigt ind og får den til boote op på cd-drevet?.

Kommentar
Fra : penny

Dato : 01-08-04 10:59

Hvad for comp, har du, og whilket wind?

Kommentar
Fra : kesn

Dato : 01-08-04 11:10

Det er en IBM 300GL, formentlig 300 mhz med WinXP pro.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 01-08-04 11:17

1. Du skal først sætte jumpers rigtigt på den nye harddisk (bagpå drevet MA= master, sl=slave). Hvis den er alene på kablet sætter du den til master. vhis der er et andet drev på kablet skal du bare sørge for: at der kun kan være een master og kun een slave på hvert kabel.
2. så skal du indlæse din disk i bios, den skal stå til autodetect, - nogle bios skal man også indlæse den manuelt under harddisk detection.
3. Du booter på dit cdrom drev ved i Bios at indstille den til first boot device uner "boot" - altså den skal være øverst/først.
4. så skal du formattere din nye harddisk - det gøres nemmest ved at boote på din cdrom (xp eller w2000pro) og følge vejledningen , men her er også en god guide ...
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Kommentar
Fra : kesn

Dato : 01-08-04 11:25

Jumper på harddisken er sat til Master på denne og Slave på den anden. Den kører udmærket med den gl. harddisk, men der er for lidt plads.
Problemet for mig er Bios - den er ikke helt almindelig, og jeg kan ikke finde punktet autodetect eller punktet med manuel indlæsning. Ligesom jeg ikke kan finde punktet, hvor det er muligt at indstille boot device.
Har tidligere flere gange skiftet harddisk på "bambus pc.er" uden problemer, men IBM er tilsyneladende meget specielt.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-08-04 11:25

til pk 2.
du kan komme ind i bios ved at rykke del/delete(eller f2 f10 på nogle) under start af pc

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-08-04 11:28
Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 01-08-04 12:04

Ja ibm er lidt anderledes, men ikke sværere end andre bios man ser først gang.
Jeg mener du vælger Bootrækkefølgen på en af de første sider.
Måske indlæser den selv harddiske automatisk hvis jumpers står rigtigt, men man skal kunne se at harddisken er indlæst på en af infosiderne i bios, eller på den sorte opstartsskærm på pcén
Kan du det - ellers søg lidt mere i bios?

->xou er der noget på det link som kan bruges?

Kommentar
Fra : kesn

Dato : 01-08-04 12:24

Til xou: Har set lidt på siden - måske mulighende for opdatering af bios, men er betænkelig.

Til dannyboy: Har gennemset bios, men måske overset noget. Der var ingen problemer, da jeg monterede harddisk 2 (slaven) for et stykke tid siden, den fandt den selv.
Måske er problemet, at den ikke kan håndtere større harddisk end 2,4 GB, som master. Slaven er på 3,5 GB - ingen problemer.

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 50 point
Dato : 01-08-04 12:51

Nej det er ikke problem med at den ikke kan se større harddiske som master, Den mindste harddiskunderstøttelse ligger på ca 32Gb for lidt ældre pc/bundkort, fx ca. 100Mhz pc eller tilsvarende.
Prøv at sætte disken alene på det andet kabel som master i enden af kablet.

Kommentar
Fra : kesn

Dato : 01-08-04 12:58

Til dannyboyd: Har forsøgt at montere den som eneste harddisk - samme resultet. Harddisken er formateret o.s.v. Den har været brugt som slave i en anden pc, og er jumpet om til master.
Lader lige spørgsmålet stå åben et par dage - p.g.a. arbejde

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 01-08-04 13:00

så prøv også med cable select eller slave for det lyder mærkeligt hvis du ikke kan og den godt kunne findes på den anden pc.

Kommentar
Fra : penny

Dato : 01-08-04 14:17

here kan du hente en ibm update connector fra ibm, på min Ibm (net vista) trykk på F12, under opstart, så kan man vælge hvor den booter fra
Hilsen
Penny

Kommentar
Fra : penny

Dato : 01-08-04 14:18
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-04 16:35

Hej Kesn - hvilken størrelse HD forsøger du at installere.

Der er højst sandsynligt nogen begrænsninger i denne ældre IBM 300GL.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-08-04 18:29

IBM 300 PL - bios = F1 (måske ligner den 300GL)
>startfunktioner> tryk enter når den står i startsekvens>her har du flere muligheder.
>enheder og I/O porte>konfiguration af IDE-disk>her har du også lidt muligheder.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : kesn

Dato : 19-02-05 19:30

Tak for svaret dannyboyd.