/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slibning af le.
Fra : qfha
Vist : 7832 gange
100 point
Dato : 01-08-04 09:22

Hvordan sliber jeg bedst en le.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 01-08-04 09:31

Dunno..... men hvor får man fat i en sådan........ kan man købe sådan en et sted... altså udover DBA hvis man er heldig..???

VH
mrhan

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 01-08-04 09:42

Man har sådan et specielt slibeværktøj som bruges i hånden, den stryger man leen med skiftevis i begge sider. Prøv og spørg fx hos DLG eller lignende grovvareselskaber måske har de dem eller ved hvor de kan købes. hvis den er meget sløv skal den måske harres. Spørg en gammel bonde eller landbrugssmed om det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-08-04 09:42

Det kommer an på hvor langt den er ude (slidt hakket)
Er den i rimelig stand kan du købe en slibesål hos de fleste landbrugsmaskinforretninger.
Er den meget medtaget skal du nok først rette den op på en bænksliber eller evt en båndsliber, måske endda med vinkelsliber.
En almindelig slibesten kan gøre den skarp, selve slibesålen er kun til at vedligeholde skarpheden ligesom et strygestål til knive.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 01-08-04 09:44

qfha> du sliber den bedst på en vådsliber men en vinkelsliber kan da også bruges
og så hold den vedlige med et strygespån ( en trækæp med sandpapir)

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-04 10:09

du kan også gøre sådan her
men brug det du har ved hånden til at slibe med det er jo ligsom en saks / hæksaks
http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1406

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 11:01

Sådan en du skal bruge hedder en le-stryge, og fås hos firmaer der sælger landbrugsredskaber og i nogen byggemarkeder.
Hvis du ikke er vant til at slibe en le, kommer du lettest til at ødelægge den, sådan en skal slibes på en bestemt måde for at den skærer rigtigt.
En vinkelsliber er ikke godt.
Den skal helst slibes på en rundslibesten hvis den er meget sløv, du kan ikke slibe den op med en stryge.
Hvis det er selve fremgangsmåden du er i tvivl om, er det på samme måde som hvis det er en kniv du skal slibe (du kunne garanteret heller aldrig finde på at bruge en vinkelsliber til en kniv), Og så vedligeholder du med strygen.
Der sætter du leen op på højkant/håndtaget og holder ved hvor bladet er sat fast så klingen peger ud foran dig.
Og så stryger du i hele klingens længde skiftevis på hver side.

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 01-08-04 16:16

Tak for svaret technet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-08-04 16:19

Når en le er rigtig sløv, skal den hamres på hele æggen inden den slibes på en langsom sten. ved dagligt brug skal den have stryg. få en der ved hvordan til at vise dig hvordan. gerne en gammel landmand.