/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
lys
Fra : Stinus104
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 31-07-04 14:02

Når lysbølger bevæger sig igennem rummet, må de (på trods af det høje vakuum) miste energi ved gentagende sammenstød med andre partikler. Jeg kunne da forestille mig at de på et tidspunkt måtte nå til en grænse hvor fotonerne ligger stille eller bølgerne dør ud. Er det sandt?
Hvis ja hvordan kan kosmologer da bestemme universets alder? kan det ikke ske at det lys der burte komme milliarder af lysår væk simpelhen bare er gået "død" på vejen?
håber i kan hjælpe...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-07-04 14:31

Det har antagelig nok energi til at færdes i universet i milliarder lysår.
Og husk energi overgår i anden form så ev spor efter lys ændrer måske karakter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-07-04 14:38

Stephen Hawking er nok fyren der kan svare.
http://www.pbs.org/wnet/hawking/html/home.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-07-04 14:46

Hej Stinus
Som svar på dit første spørgsmål kan du læse dissee links.
http://www.leksikon.org/print.php?n=4767 og denne
http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=144
Det andet spørgsmål om universets alder kan du læse lidt om her et stykke nede på siden.
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/2001Q1.html

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-07-04 15:05

Jeg kan anbefale dig at læse bogen "Universets fem aldre" du kan se den her
http://www.borgen.dk/titler/universets_fem_aldre.htm den er oversat til dansk af astronom Jan Teuber, han har oversat mange bøger til dansk bl.a. "Hawking Univers" udgivet af Gyldedal ISBN 87-00-28866-7 som også er værd at læse. Bøgerne kan garanteret lånes på biblioteket.

//bentjuul

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-04 00:27

Ud fra al kendt viden ændrer lyset ikke karakter undervejs og taber heller ikke energi, hvis ikke det direkte blir absorberet (opsuget)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-08-04 23:04

Nye forsøg viser, at du kan ændre lysets hastighed, hvilket har overrasket mange.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-04 11:04

Åhja; lysets hastighed afhænger af det medium, det transmitteres igennem: lyshastigheden c = 1/kvadratroden af (epsilon * my), hvor epsilon og my er transportmediets permittivitet hhv. permeabilitet (ledningsevne for elektriske og magnetiske kræfter). Det gælder for al elektromagnetisk stråling fra radiobølger over lys til røntgen- og gammastråling. Det er rigtigt, at en stor del af det lys, der udsendes fra fjerne galaxer helt eller delvis absorberes af støv i Universet (og blir til varme), men resten har den hastighed, lys skal ha. I det tomme rum knapt 300 Mio. meter/sekund.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : lektortl

Modtaget 100 point
Dato : 12-08-04 10:11

Hej Stinus104!

Mange fotoner (= lyspartikler) ER forsvundet på deres lange vej gennem universet. At der trods alt kommer tilstrækkeligt mange til os, at vi (fx. vha. Hubble) kan se disse fjerne objekter viser blot, HVOR højt et vacuum der er i store dele af universet.

Du bruger udtrykket "fotonerne ligger stille": fotoner kan ikke ligge stille. De eksisterer kun ved lyshastighed. Når de evt. mister energi ved sammenstød med andre partikler i universet - ja så mister de energi (derved får de deres frekvens (og dermed deres farve) ændret), men deres hastighed vil være den samme efter sammenstødet som før - nemlig lysets hastighed.

venlig hilsen lektortl

Godkendelse af svar
Fra : Stinus104

Dato : 13-08-04 09:55

Tak for svaret lektortl.