/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lys i ejendom???
Fra : kundal
Vist : 860 gange
100 point
Dato : 30-07-04 17:23

Da vi har fundet ud af der er lavet et lys i vores ejendom pga. min mands tidligere forhold, har jeg lige nogle spørgsmål. Måske kan nogle hjælpe!
Vi har talt med dem som har lyset, og de har bedt os komme med et forslag til hvormeget vi kan betale til dem. Gælden er på 149.000 kr. og vi har og kan ikke betale så meget tilbage. Og jeg ønsker ikke at betale min mands ex. kones gæld fordi hun er insolvent.
Er der nogle som har en ide til hvad man skriver i sådan et brev, eller har en ide om hvormeget sådan nogle ønsker i % ?
Vi skal i vores bank på tirsdag for at se om de kan hjælpe os, hvis vi får den lysning væk kan vi nemlig få lavet en ompriotering.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-04 18:44

Du skriver, at I kan få omprioriteret hvis I kan få fjernet den tinglysning der er i ejendommen.
Har I talt med Kreditforeningen om at omprioritere og låne så meget, at I kan få betalt gælden på 149000 ud.
Det er meget billigt at låne penge i kreditforeningerne for tiden, så måske kan det betale sig.
Og hvis problemet er, at tinglysningen "spærrer" for det nye lån, så hør kreditor om de vil rykke så I kan få det nye lån og betale dem ud.

Og selv om det er en kedelig sag, slipper du nok ikke for at være med til at betale gælden hvis du er gift med manden og har almindeligt fælleseje. Det er ikke dig direkte der betaler sådan set, men det er jo alligevel jeres økonomi det går ud over.
Jeg kan nu ikke forstå du skriver I lige har fundet ud af det, for i hvertfald din mand må da have været vidende om at der blev lavet en tinglysning, og jeg synes det er lidt underligt, at hvis det er ekskonens gæld, at det så ikke er blevet gjort op da de blev skilt, for så formodes hun da ikke at eje noget af ejendommen så den skal gå ind og dække hendes gæld.

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 30-07-04 18:52

Hej Dova

Jeg har netop talt med kreditforeningen idag, så længe der er lys i ejendommen så kan de ikke låne os penge, eller lave ompriotering.
Vi har købt ejendommen for 1½ år siden, og det var ikke noget problem. Det begyndte først efter de fandt ud af han havde fast ejendom. Han har allerede en afdragsordning med dem.
Vi kan godt betale det ud, men vi ønsker jo ikke at betale hendes del af kagen.

Jeg er altså ikke så god til alt det her med tal *SS* Så håber du forstå mig....bare lidt.

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 30-07-04 19:02

Hej Dova igen.

Grunden til at de nu går efter min mand er jo netop fordi hun er insolvent, og så vil man altid gå efter den som har penge/ fast ejendom. I lovgivningen hedder det sig også man er "skilt" når man har været i skifteretten, men desværre er det noget helt andet i virkeligheden. Der hæfter man nemlig konsiluerende( det kan jeg vist ikke stave til) for hinanden, også selvom man er skilt. *Desværre* så når den ene ikke betaler sin del, så går man efter den anden. *træls*

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-07-04 19:33

kundal

in solidum, en for alle og alle for en, man tager pengene hvor de er.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-07-04 19:41

kundal

det afhænger lidt af hvor langt udlægget står ude i ejendommen, i forhold til en eventuel salgspris, hvis det står udenfor salgsprisen kunne du starte med at tilbyde 25% af det skyldige beløb, eller du kunne kører den så langt at oplyse at du bliver nødt til at lade huset gå på tva (tvangsauktion) hvis du kan overbevise dem om at du mener det reelt kan de være meget villige til at indgå en akkord men dig.

per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 21:35

Ja så forstår jeg det meget bedre.
Det handler jo så om en "gammel" gæld som kreditoren nu vil have indfriet fordi din mand pludselig er blevet husejer.
Ja, sådan fungerer systemet desværre.
Det kunne I kun have undgået ved at du alene stod som ejer af ejendommen, og jeg tror desværre ikke I kan slippe for at betale den gæld, eller din mand kan ikke, og det er jo næsten det samme som jer beggeto i den situation.
Men lige hvor meget de vil nøjes med at få til indfrielse er svært at svare på, det er jo ikke sikkert de vil være særlig samarbejdsvillige når der er en afdragsordning kørende, og hvor de er nogenlunde sikre på at få pengene med tiden.

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 31-07-04 10:12

Per...

Manden har talt med dem igår, og de ville ikke "kun" have 25%, han mente jo når man havde råd til at købe fast ejendom til 1,25 mil. så kunne man vel også betale den gæld. Jeg er da enig, men da det er fordi ex. ikke pt. betaler, så er det ikke rimeligt. Vi har også hørt fra en advokat vi kan lave et civilt søgsmål mod hende, men på den måde får vi nok aldrig noget. Manden kender hende vist for godt....TRÆLS.

Havde vi/ jeg vist det her, så havde jeg fået et særeje, og kun jeg havde stået som ejer her.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-07-04 13:27

kundal

det er jo klart det skal han sige, er d et en gæld opstået ved køb-kredit eller hvad, i kunne jo gå til en advokat, de ved hvordan man styrer en sådanne sag, jeg spurgte tidligere om hvor langt pantet lå ude i forhold til salgsprisen, dette er jo altsfgørende for hvor meget i kan (tryne) udlægshaverne, du skriver at i har givet 1.250 for huset, hvad er vurderingen, og salgsprisen, i kunne jo kontakte en lokal ejendomsmægler og få en salgsvurdering det er gratis, hvis udlægget så står udenfor denne vurdering er jeres chancer meget store for at opnå en akkord, det nytter jo ikke at køre et civilt søgsmål med mindre i ved at hun ejer noget der kan gøres udlæg i, så er det bare at kaste gode penge efter dårlige.

mvh
per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-04 19:22

Jeg tror heller ikke I vil få noget ud af et civilt søgsmål.

Og jeg tror heller ikke på bibsamies forslag, af 2 grunde:
For det første er der en afdragsordning igang og kreditor ved han får pengene ad den vej.
Og for det andet ,hvis de vil gøre udlæg i huset er det da godt nok muligt, at de ville afstå fra det hvis der ikke er nok friværdi til at der er usigt til, at de ville få noget ud af det.
Og før det kom til udlæg, ville det forudsætte at din mand skulle stoppe med at afdrage, og det ville være særdeles dumt gjort, da han så ville blive registreret som dårlig betaler, og det kan give jer yderligere problemer, blandt andet, at kreditforeningen sikkert ikke ville acceptere et omprioriteringslån.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-07-04 22:24

dova

vågn lige op til det virkelige liv, en panthaver/kreditor vil pr kotyme altid gøre udlæg ligemeget hvor langt dette ville ligge ude i prioritetsrækken, om ikke andet for at genere for en omlægning af lånene i huset, og hvilken sikkerhed mener du at kreditor har for at han får sine penge hvis afdragene stopper ?? at blive registreret som dårlig betaler kan du blive selvom du betaler af på din gæld, såfremt kreditor er tilsluttet for eksempel RKI eller Handelsstandens oplysningsbureau (HOB) disse er de eneste private registratore der er noget værd. Sidst men ikke mindst så består en gæld jo i 30 år så vil man vente så længe bliver pantet jo noget værd med tiden aftersom huset bliver nedbetalt.

per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 00:56

Ups bibsamie
Der var da vist en der ikke kunne tåle at blive kritiseret.
Men det virkelige liv: En kreditor vil sikkert ikke gøre udlæg hvis han på forhånd kan se at der ikke er udsigt til penge.
Og det jeg mener med at være sikker på pengene, er sgu ikke hvis afdragene stopper, men derimod fordi manden betaler dem p.t.
Registreret som dårlig betaler bliver man som regel hvis man ikke betaler sin gæld. Derfor kan man godt afdrage bagefter, og når gælden er betalt blive slettet af RKI.
Og Hvis du bare er istand til at forstå lidt af det der bliver skrevet her så er meningen, at sålænge manden har en afdragsordning, vil der sikkert ikke blive gjort udlæg og begæret tvangsauktion, MEDMINDRE han skulle vælge at stoppe med at overholde afdragsordningen, hvilket ville være særdeles dumt gjort.

Og hvorfor du mener at panthaver skulle gøre udlæg, kun for at genere en omlægning af lånene, det lyder da helt ulogisk, og ville da heller ikke på nogen måde hjælpe til at panthaveren fik nogen penge.

Og mere fra det virkelige liv: Der er rigtig mange firmaer, landbrug o.s.v. der udelukkende overlever på stor gæld og små afdragsordninger, fordi kreditorerne udmærket ved, at hvis de gjorde udlæg/begærede tvangsauktion ville de overhovedet ikke have mulighed for at få en krone.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 11:08

Lige en ting kundal

Hvis din mand havde en afdragsordning FØR I købte ejendommen, er det ikke godt, så er det rigtigt, at de nok vil have pengene nu og bruger som argument at han kunne have betalt mere når han havde råd til ejendommen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-08-04 11:51

dova

jeg beskriver bare det virkelige liv, og tror og mener ikke som dig, bare fordi du tror dit og dat så kan du ikke være sikker på at det fungere sådan i praksis, selvom man acceptere sin gæld og afdrager den kan man registrere i RKI som dårlig betaler medens man går og betaler af.

per

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 01-08-04 11:52

Hej Dova

Han havde ikke en ordning før vi købte ejendommen, og hun er først stoppede med at betale efter.

Per:etale

Vores nye vurdering lyder på 1,45 men jeg må da gå ud fra det er mit det halve??
Altså en stigning på 200.000, så kan vi vel tilbyde dem +70.000 mod saldo kvitt.??

FUCK hvor er det træls, jeg kunne godt bruge en rigtig god bankrådgiver NUUUUU!!!!
Sidder der en her som vil ha en ny kunde?? *GGG* SÅ er jeg klar....
For min bank kan ikke se de skal hjælp med lysningen for vi kan få pengene ud.
Og da manden pt. er på mindre løn pga. andet job, og jeg er på barsel så er det svært at betale alt !
Vi skal i en anden afd. af vores egen bank på tirsdag, da min svigerinde siger DE må kunne se vores løsning.
Hun arbejder selv i den bank, bare en anden afd. og må desværre ikke hjælpe familie. MEN gode råd må hun gerne give.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-08-04 11:53

kundal

du må komme til orde selv, jeg spurgte tidligere om hvor langt udlægget stod ude i forhold til vurdering/salgsprisen mm.

per

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 01-08-04 11:57

Rolig nu Per, jeg sidder altså ikke herinde 24 timer i døgnet *SS*

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-08-04 12:06

kundal

så må du meget undskylde jeg prøver bare at hjælpe.

per

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 01-08-04 14:36

Hej Per.

Det ved jeg godt *SSS*
Men det er jo weekend og bankerne har jo lukket alligevel *S* jeg har en ny tid hos en ny rådgiver i samme bank, så må vi se hvad hun siger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 15:12

Bibsamie
Jeg udtaler mig aldrig om noget jeg bare tror!!!!!!

En kreditor må IKKE indberette en skyldner såfremt der er aftalt henstand eller afdragsvis betaling der bliver overholdt

www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?olD=154763 Håber sgu linket virker.

Læs stykke A.5.2 Betingelser for at indberette skyldnere til RKI

Paragraf 16 stk 1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 15:20

det er ikke den rigtige side der kommer på det link
men måske virker det her
www.toldskat.dk/obj.asp?o_id=154763&chk=200596

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 15:28

Nej. heller ikke

Men hvis du går ind på Googlesøgning og i søgefeltet skriver : ToldSkat: A.5 Indberetning til RKI

så er det den øverste side med den overskrift du skal klikke ind på,
og læse A.5.2 o.s.v. som nævnt i min forrige kommentar.

Godkendelse af svar
Fra : kundal

Dato : 10-08-04 22:15

Tak for svaret dova.